Nieuws

Mean Machine Valle Romano verdedigt TP52-titel in Alicante

Vanaf vandaag tot en met zondag 17 juni racen 24 teams om de Alicante Trophy. De Mean Machine won het prestigieuze circuit in 2006 en geldt als favoriet. Ze moeten het deze week echter zonder zes van de vaste bemanningsleden doen, want die bereiden zich momenteel met Team New Zealand voor op de komende America's Cup.

12:34

We gaan wel goed”, zei Mean Machine-schipper Peter de Ridder afgelopen zondag na zijn eerste krachtmeting in het TP52-veld anno 2007. Een tiental teams had zich voor de Spaanse kust van Alicante verzameld om zich voor te bereiden op de openingswedstrijd van de MedCup 2007. Vanaf vandaag tot en met zondag 17 juni racen 24 teams om de Alicante Trophy. De Mean Machine won het prestigieuze circuit in 2006 en geldt als favoriet. Ze moeten het deze week echter zonder zes van de vaste bemanningsleden doen, want die bereiden zich momenteel met Team New Zealand voor op de komende America’s Cup. 


De spontaan ontstane korte races op zondag gaven De Ridder en zijn bemanning inzicht in hun positie ten opzichte van de concurrenten. In de afgelopen maanden werden namelijk negen nieuwe TP52′ te water gelaten, waarvan er vijf van de tekentafel van Judel-Vrolijk kwamen. Veel andere jachten van voorgaande jaren ondergingen modificaties, waaronder de Mean Machine uit 2006. Dirk de Ridder: “Het dek is verder naar de spiegel doorgetrokken, zodat het gewicht meer naar achteren verplaatst kan worden.” Volgens Peter de Ridder zal dat meer snelheid opleveren in de halve windse rakken, waarin ze vorig jaar wat te kort kwamen. Volgens Dirk de Ridder gaven ze vorig seizoen aan Rolf Vrolijk de opdracht om een boot te ontwerpen waarmee ze als eerste bij de bovenboei zouden aankomen. “Dat betekent dat we breder op de waterlijn liggen, waardoor we stijver zijn. Dat levert meer snelheid op. De kielballast is gemaximeerd, dus moet je de stijfheid uit de breedte halen”, legt Peter de Ridder uit. Volgens naamgenoot Dirk moeten de nieuwe Judel-Vrolijk ontwerpen op papier harder gaan aan de wind, dus dat kan wel eens spannend worden. Verder heeft de Mean Machine een grotere fok gekregen, omdat de lock in de mast omhoog is verplaatst. “Dat scheelt 1 tot 1,5 vierkante meter”, aldus de schipper.


Groot kaliber
In de haven waar volgend jaar de Volvo Ocean Race van start gaat, lopen nu al ‘s werelds beste zeilers rond. Veel van de uitgeschakelde deelnemers aan de Louis Vuitton Cup hebben een plekje op één van de TP52’s gevonden. Iets verderop ligt de blauw geverfde, voormalige Brasil 1 afgemeerd. Zonder Movistar-stickers, maar alle speculaties wijzen wel in die richting. Bouwe Bekking heeft nu in ieder geval even geen tijd om te testen voor het Spaanse VOR-syndicaat. Hij is stuurman op de TP 52 Bribón. Die job deelt hij met de Spaanse koning Juan Carlos. De Nederlander Marcel van Triest navigeert. Ook het Noorse koningshuis is vertegenwoordigd in de persoon van Koning Harald zelf, tevens schipper van de Fram. Vasco Vascotto en zijn Pisco Sour-team wonnen de MedCup 2005, waarna Vascotto zich volledig op de America’s Cup stortte en zich terugtrok uit de TP52. Zijn Mascalzone Latino Syndicate haalde in Valencia de semi-finals niet en dus beproeft de Italiaan nu zijn geluk op de nieuwe Mutua Madrilena. Russell Coutts staat aan het roer van de Artemis. Caixa Galicia komt met het sterke duo bestaande uit tacticus John Kostecki en navigator Robert Hopkins van Luna Rossa. Kortom, de Breitling MedCup 2007 wordt een competitie van wereldformaat.


Mean Machine
Tijdens de training aan boord bij de Mean Machine lopen diverse bemanningsleden met notitieboekjes rond om de laatste punten op te schrijven. Er wordt druk overlegd over de juiste zeilvoering. Britse, Amerikaanse en Nieuw-Zeelandse tongen wisselen elkaar af. Vooral de code zero krijgt speciale aandacht, waarbij het nog even misgaat als de bevestiging voor op de boeg losschiet. Liam Newman stond daar net te schrijven en krijgt de plaat in de vlucht naar achteren tegen zijn ribben. Gelukkig zijn ze niet gebroken, zo blijkt later uit het röntgenonderzoek. Zijn plek wordt voor die dag door Ray Davies, after guard van team New Zealand en schipper van de VO 70 Mean Machine, ingenomen. “Congratulations mate”, roepen zijn zeilmaten als hij in zijn spijkerbroek aan boord van de TP52 klimt. De stuurman van team RIB wordt met camera en al richting de nieuwe ontwerpen gestuurd voor wat deskundig spionagewerk. Peter de Ridder laat zich ondertussen niet veel horen en concentreert zich op het sturen. Het gesmeerde teamwork is een indrukwekkend schouwspel. Daarin schuilt volgens de schipper hun geheim: “Ik denk dat onze bemanning beter in staat is om op honderd procent van de potentie te varen. We zijn sterk in het schakelen, waardoor we minder snelheid verliezen. We zeilen ook wat agressiever. Zo doen wij veel met de mastvoering. Als de druk toeneemt, zetten we de mast naar voren en andersom. Terwijl andere teams vaak één stand hebben.” Dat is het resultaat van tien seizoenen samenwerken. Maar de Mean Machine-familie is de laatste jaren uitgebreid. Zo maken de oceaanzeilers Jules Salter en Justin Clougher in 2007 deel uit van de succesvolle formatie. Cameron Appleton (NZL) is eveneens een waardevolle toevoeging. Appleton was in 2003 de tweede stuurman van Team New Zealand en verdiende reeds zijn sporen in het matchracen. De Nederlandse vlag wordt in Alicante niet alleen door De Ridder’s, maar tevens door vier landgenoten vertegenwoordigd: Simeon Tienpont, Gert van der Heijden, Eduard van Lierde en Sander van der Borch.


Er staan negen races gepland voor de Alicante Trophy, het eerste evenement in een reeks van vijf. Qua concurrentie verwacht Peter de Ridder veel van Artemis, Stay Calm, Patches, Caixa Galicia en Mutua Madrilena. De twee oefenraces van zondag worden alvast winnend afgesloten, dus de toon is gezet en met tevreden gezichten bekroond.


Voor meer informatie over de Alicante Trophy, surf naar http://2007.medcup.org.


Tekst: Diana Bogaards

Last modified: 4 september 2007
Sluiten