USA-71, een van de jachten die BMW Oracle gebruikte in de America’s Cup van 2003, wordt gerecycled. In samenwerking met vliegtuigbouwer Boeing wordt iets meer dan drie ton aan koolstofvezel composiet verwerkt om te kunnen hergebruiken.
Meer koolstofvezel in voertuigen
Het gebruik van koolstofvezel in jachtbouw, auto- en vliegtuigindustrie is de laatste jaren sterk toegenomen. Waar koolstofvezel masten jaren geleden voornamelijk op ultramoderne wedstrijdjachten werden gebruikt, zijn ze vandaag de dag ook steeds meer op toerjachten te zien. In de automobielindustrie worden carrosseriedelen steeds vaker van composiet gebouwd en de ultramoderne 787 Dreamliner van Boeing bestaat voor de helft uit composiet.
“De introductie van koolstofvezel in de jachtbouw was een belangrijke stap voor de zeilsport”, zegt Chris Sitzenstock, logistiek medewerker bij Team Oracle USA. “In samenwerking met Boeing zijn we nu bezig om de koolstof voetafdruk die we achterlaten kleiner te maken.”
Hergebruik
In tegenstelling tot staal en aluminium laat composiet zich niet zo gemakkelijk hergebruiken. Er is veel onderzoek gedaan naar een methode om de koolstofvezels uit de harsmatrix te bevrijden zonder daarbij de vezels aan te tasten. Veel recycle-methodes beschadigen de vezelstructuur, waardoor deze niet meer te gebruiken is voor hoogbelaste constructies. De universiteit van Nottingham heeft een methode ontwikkeld waarbij de epoxy met superkritische vloeistoffen wordt behandeld. De chemicaliën uit de epoxy zijn na behandeling gedeeltelijk te hergebruiken en de koolstofvezel wordt vrijwel niet beschadigd.
Hapklare brokken
In samenwerking met de universiteit van Nottingham en het in Californië gevestigde bedrijf MIT RCF – gespecialiseerd in het recyclen van koolstofvezel – wordt 3175 kilo composiet uit USA-71 verwerkt tot grondstof voor een nieuw product. Het 25 meter lange jacht en de 32 meter lange mast worden in handelbare stukken gezaagd alvorens te worden verwerkt. Het jacht is waarschijnlijk de grootste composiet constructie tot nu toe die wordt verwerkt voor hergebruik. Of u als zeiler binnenkort een stukje USA-71 in uw auto of boot kunt verwachten is nog niet bekend; Oracle Team USA weet nog niet wat ze met de verwerkte koolstofvezel gaan doen.
In de vijver
USA-71 werd in juni 2002 te water gelaten. De slanke boot viel onder de regels van de International America’s Cup Class (IACC) en was tevens de eerste boot van BMW Oracle – tevens de eerste deelname van Oracle – in de America’s Cup. Het door Bruce Farr ontworpen jacht diende als trainingsboot en heeft nooit deelgenomen aan de wedstrijden. Na de America’s Cup werd het USA-71 in de vijver bij het hoofdkantoor van Oracle in Californië neergelegd waar de boot zes jaar heeft gelegen als corporate symbol. Op Google Maps is de boot nog te zien in de vijver.
Last modified: 15 oktober 2013
http://buy-diflucan.accountant/ – diflucan