Nieuws

KNRM vervangt de reddingvloot

De vervanging van de totale vloot zal zo'n 83 miljoen euro kosten

11:11

De aankomende vijftien jaar zal de KNRM de hele reddingvloot, die uit 75 boten bestaat, vervangen. De huidige reddingboten zijn gebouwd tussen 1991 en 2016 en de oudste zijn toe aan vervanging. De vervanging van de totale vloot zal zo’n 83 miljoen euro kosten en dat wordt bekostigd uit nalatenschappen en door bijdragen van donateurs.

Eind 2020 is de KNRM gestart met de bouw van de nieuwe “Van Wijk”-serie en onlangs is het contract getekend om twaalf 7,5 meter aluminium (RIB) te laten bouwen door PALFINGER. 

Van Wijk-serie

De eerste ‘Van Wijk’ maakte eind 2021 haar proefvaart en zal in de loop van 2022 worden ingezet. Deze serie boten is genoemd naar een erflater die geld naliet specifiek voor de bouw van een nieuw type reddingboot. Bekijk hieronder een video van de kantelproef die op 18 januari plaatsvond in de haven van Lemmer.

Chaterina D-klasse

Naar verwachting zal eind 2022 de eerste RIB van PALFINGER van de werf in Harderwijk rollen. Daarna zal de KNRM de boot drie maanden testen op verschillende reddingstations. Als de boot voldoet aan alle verwachtingen en kwaliteitseisen die de KNRM stelt, start PALFINGER met de bouw van de andere boten. De 7,5 meter lange reddingboot is een nieuw en eigen ontwerp van PALFINGER, waarbij goed is gekeken naar de vaareigenschappen van de Atlantic 75 in de huidige vloot. In de reddingboot is plaats voor drie bemanningsleden en twaalf geredden.

De eerste 7,5 meter RIB zal de naam Chaterina D krijgen. Deze naam is door de schenker van deze eerste boot bedacht. Traditiegetrouw is de naam van de eerste boot in een bootklasse ook meteen de klassenaam van de betreffende serie. De 7,5 meter RIB klasse heet dus voortaan de Chaterina D-klasse.

Omslagfoto: © Martijn Bustin/KNRM

Tags: Last modified: 7 februari 2022
Sluiten