Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Kleine broertje van Volvo Ocean Race naar Den Helder

19:05

Terwijl de Volvo Ocean Race met de aankomst in Calway ten einde is gekomen, speelt er zich zo’n driehonderd kilometer ten noorden daarvan in Londonderry een vergelijkbaar circus af rondom de tweejaarlijkse Clipper Round the World Yacht Race. De vloot van tien identieke 68-voets jachten, die in augustus vorig jaar vanuit Portmouth vertrok voor een race van 40000 mijl rond de wereld, ligt hier voor een tussenstop alvorens er koers wordt gezet richting Den Helder.

Zeilen redacteur Willem Plet is in Derry, Noord-Ierland waar hij de voorbereidingen op de Clipper Round The World Yacht Race etappe naar Den Helder gadeslaat. Zaterdagochtend monstert hij aan op de boot De lage Landen Embraces the World voor een spectaculaire oversteek naar Nederland.

Terwijl de Volvo Ocean Race met de aankomst in Calway ten einde is gekomen, speelt er zich zo’n driehonderd kilometer ten noorden daarvan in Londonderry een vergelijkbaar circus af rondom de tweejaarlijkse Clipper Round the World Yacht Race. De vloot van tien identieke 68-voets jachten, die in augustus vorig jaar vanuit Portmouth vertrok voor een race van 40000 mijl rond de wereld, ligt hier voor een tussenstop alvorens er koers wordt gezet richting Den Helder.

De Race
De Clipperrace onderscheidt zich van de Volvo Ocean Race doordat er met identieke jachten met gelijke budgetten wordt gevaren die bovendien door amateurs worden bemand. Gedurende de race stappen bemanningsleden op en af voor de afzonderlijke etappes. Echter een groot gedeelte van de deelnemers zitten ook daadwerkelijk de hele rit uit. Om de race op het hoogste niveau te laten verlopen, ondergingen alle 450 deelnemers een vijf weken lange klaarstoom cursus in Portsmouth. Theorie en praktijk volgden elkaar op met een vuurdoop tijdens de Round the Island Race rondom het eiland Wight.

De route
De Clipperrace ontleent zijn naam in grote lijnen aan de route van de befaamde theeklippers uit de achttiende eeuw. Verdeeld over acht etappes werd er vanuit Portsmouth naar Rio de Janeiro gevaren. Daarna ging de vloot verder naar Kaapstad en via Kaap de Goede Hoop en Kaap Leeuwin naar West Australie. Vanuit Nieuw Zeeland liep de route noordelijk via Singapore over de Chinese Zee naar Qingdao in China. Na een lange oversteek over de Stille Oceaan kwam de vloot aan in California. Afwijkend van de oude routes werd er vervolgens voor het Panamakanaal gekozen om via New York en de laatste grote oversteek over de Atlantische Oceaan in Ierland aan te komen.

De boten
Sir Robert Knox Johnston riep de race in het leven met het doel zoveel mensen rond de hele wereld de uitzonderlijke kans te kunnen geven deze uitdaging aan te nemen. Een race, zoals hij die destijds solozeilend ondernam, zou hem daarbij niet helpen. De keuze voor grote, spartaans uitgeruste 68-voets jachten met op de hand bediende lieren was dus snel gemaakt. De Engelse jachtontwerper Ed Dubois tekende een planerende rompvorm met kottertuig, die in Shanghai werd gebouwd. Benedendeks bestaat ‘de getto’ uit één grote ruimte met losse kooien, een over de vloerdelen verspreide zeilgarderobe van elf zeilen, twee toiletten en een kombuis. Dat gegeven en met een doorgewinterde crew van 18 koppen worden er snelheden van ruim twintig knopen gehaald.

Zeilen vaart mee
Vanuit Londonderry monstert Zeilen redacteur Willem Plet aan op het eerste Nederlandse schip ooit in de Clipperrace De Lage Landen. Door de Nederlandse deelname is er een laatste tussenstop voor de finish in Southampton afgedongen in Den Helder. Na de start in Londonderry aanstaande zaterdag wordt de vloot volgende week woensdag of donderdag verwacht in Willemsoord, Den Helder. Volop meedraaiend in het Zweedse wachtsysteem op De Lage Landen, hoopt Willem Plet op een volwaardige ervaring in deze unieke race die het spektakel van het kaliber Volvo Ocean Race naar de gemiddelde zeiler toe haalt. In Zeilen 8 zal hij hier uitgebreid verslag van doen. (WP)

Last modified: 6 juli 2012
Sluiten