Nieuws

Klaar voor Les Sables-Les Acores-Les Sables

De 25-jarige Jelmer Bouw maakt zich op voor een serieuze langeafstandsrace. Met zijn Transat 650 start hij komende zondag vanuit het Franse Les Sables d'Olonne voor een retourtocht naar de Azoren. Een verslag van de voorbereiding

08:38

De 25-jarige Jelmer Bouw maakt zich op voor een serieuze langeafstandsrace. Met zijn Transat 650 start hij komende zondag vanuit het Franse Les Sables d’Olonne voor een retourtocht naar de Azoren. Een verslag van de voorbereiding


Het Azorenhoog ligt al dagenlang hardnekkig boven Europa. Dit resulteert in veel zon, hoge temperaturen en geen wind. Ik vaar mijn boot van de werf, in Benodet, naar Les Sables d’Olonne en die tocht duurt dan ook een dag langer dan gepland. Toch kom ik op tijd aan.


De verzamelde vloot in Les Sables; vlaggen zat...En ik ben niet de enige die koers heeft gezet naar Les Sables d’Olonne. Gedurende de dag druppelen er in totaal 70 Mini’s de Franse havenstad binnen. Alle boten liggen aan het ‘ponton Vendée Globe’, de steiger van de vierjaarlijkse solorace rond de wereld.
Overal worden vlaggen gehesen, op de steigers ligt allerlei materiaal. Het publiek mag vrij de steigers op en kijkt zijn ogen uit. Dat het zeilen echt leeft in Frankrijk, blijkt wel uit het feit dat de gehele lokale middenstand een bedrag betaalt om met een schipper op zijn boot op de foto te gaan. De zeilers die een restaurant als sponsor hebben, zitten dezelfde avond gratis te eten. Eten en Mini-zeilers is een
speciale combinatie. Zolang het nog kan, wordt er zoveel mogelijk naar binnen gewerkt; zeker als het enigzins voedingswaarde heeft.


Een dag na de officiële opening van de inschrijving zit ik als eerste aan de inschrijvingstafel, waar het er op zijn Frans aan toegaat. Papierwerk gedaan en nu op naar de securitychecks. Deze gaan heel anders dan die in het afgelopen seizoen. Werkelijk alles wordt ditmaal binnenste buiten gekeerd en
bekeken.
Alles gaat goed tot er een duiker in het water ligt die alle rompen controleert. Het slechte nieuws komt al snel; er mist een fluorescerend oranje vierkant vlak rondom mijn kiel. Dit is een nieuwe regel die halverwege april is ingesteld, toen ik al op weg was naar Frankrijk voor de eerste race.


Als een haas het water uit om het vereiste vlak aan te brengen. - Foto's Jelmer Bouw Er zit niks anders op dan de boot als een gek uit het water te halen en te gaan verven. Makkelijker gezegd dan gedaan, nergens blijkt er fluo-antifouling te krijgen te zijn en de kraan is ook volgeboekt voor de komende dagen. Een flexibele kraanbaas en een collega Mini-zeiler bieden uitkomst; afspraak gemaakt voor de kraan  en ik kan een laatste restje verf lenen. Precies genoeg voor twee lagen. Nu de boot toch op de kant staat, kan ik mooi het onderwaterschip helemaal schoon kan maken. Ook dit blijk ik mis te hebben; volgens de raceregels mag ik de boot op de kant niet schoonmaken… Tot mijn verbazing mag ik dit wel, zodra hij in weer het water ligt! Rare jongens, die Fransen.


Het klussen gaat tussen alle briefings, evenementstickers plakken en administratieve zaken gewoon door. De lijst is lang en staat vol grote en kleine karweitjes.
Nu de start nadert, blijkt er telkens iets nieuws bij te komen. Dit zijn geen grote dingen en ik kan het rustig aan doen. Het is ook veel te heet om hard te werken, 35 graden en werkelijk nul wind.


Als de belangrijkste klussen zijn gedaan, krijgen goed rusten en het weer bekijken prioriteit.
Een zeer onstabiel Azorenhoog maakt het spannend. De ene dag voorspelt licht spinnakerweer; een weerbericht later wordt het  met 30 knopen aan de wind haken. Gelukkig zijn er nog een paar dagen te gaan voor de start, zodat de boel kan stabiliseren.


De laatste dagen is het goed te merken dat dit niet een wedstrijdje rond de boeien is, maar dat we voor een dag of 10 weg gaan. Zeilers worden zenuwachtiger. Het weer is het gesprek van de dag, net zoals de hoeveelheid eten die meegenomen wordt. Het aantal kilo’s is het sleutelwoord in de Mini. Hoe minder je meeneemt, hoe lichter je bent, hoe harder je gaat. Maar ergens
ligt de grens en iedereen zoekt die grens ergens anders. Eten, reservemateriaal, kleding werkelijk overal wordt op bespaard. Zo heb ik ook al heel wat kilo’s van boord gehaald. Dat begint met gereedschap dat je dubbel aan boord hebt en het eindigt ermee, dat je werkelijk alles dat overbodig
lijkt, van boord gooit. De hoop op de steiger groeit dan ook nog gestaag.


Aanstaande zondag is om 13.00 uur de start. Dagelijks zijn er positiemeldingen van de vloot op
www.lessables-lesacores.com of op www.jelmerbouw.nl.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten