Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Kantelsluis genomineerd voor ingenieursprijs De Vernufteling

17:03

kantelsluis_D12AEDB26F4A9F4EC1257D3C00613322_1Het concept van de kantelsluis dat ing. Carolus Poldervaart van het ingenieursbedrijf Royal Haskoning-DHV vorig jaar wereldkundig maakte, is genomineerd voor de jaarlijkse ingenieursprijs De Vernufteling. De prijs wordt op de Dag van de Ingenieur, georganiseerd door het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) op 18 maart uitgereikt in aanwezigheid van prinses Beatrix en Prinses Mabel.

Masten en bruggen 
De Vernufteling wordt jaarlijks tijdens de Dag van de Ingenieur uitgereikt door het KIVI voor het meest innovatieve idee dat technologisch geavanceerd is en bovendien economische en maatschappelijke waarde heeft. De kantelsluis van Poldervaart, zelf een fervent zeiler, speelt in op de problematiek van de lange files enerzijds en de lange wachttijden anderzijds bij bruggen over belangrijk recreatievaarwater. Specifiek heeft hij de Zeelandbrug, de Ketelbrug en de Haringvlietbrug op het oog voor zijn uitvinding. Voor de laatstgenoemde brug zouden boten met een masthoogte van 13 tot 21 meter in aanmerking komen voor de schutting. Voor boten met een kleinere hoogte vormt de brug geen hindernis en voor eventuele grotere masthoogten kan de brug alsnog geopend worden.

Schutten in een kantelende cilinder 
De sluis bestaat uit een 190 meter lange drijvende cilinder die in de lengterichting 15° heen en weer kan draaien. In de cilinder zijn twee sluiskolken opgenomen. Om een zeiljacht toegang tot de kolk te bieden, kantelt de cilinder en wordt het waterniveau aan de hoge kant gelijkgesteld met het vaarwater. Nadat het jacht erin gevaren is en de deuren gesloten kantelt de sluis zich totdat het waterniveau in de kolk tot acht meter is gezakt. Het jacht vaart nu in de gesloten kolk de onder de brug door waarna de sluis zich weer omhoog richt. De deuren openen zich en de schutting is klaar. Doordat er geen water verpompt wordt kan de sluis toe met een energieconsumptie van 40 Wh. Twee rijen zonnecellen op de scheidingswand tussen de twee kolken zijn voldoende om die stroom te leveren volgens Poldervaart.

Luxe of noodzaak 
Poldervaart schat de kosten voor de constructie en het baggeren (20 meter diepte) op zo’n 60 miljoen euro per kantelsluis. De kosten van het fileleed –zo’n 15 kilometer per dag per brug op dit moment- in acht nemend ligt de terugverdientijd daarmee op twaalf jaar. Hij hoopt ook op extra waarde door de sluizen als toeristische attractie aan te merken. Het vernuft waarmee zeiljachten door het gebruik van de kantelsluis de genoemde bruggen kunnen passeren zonder het wegverkeer te storen wordt alom geprezen, maar over noodzaak en de kosten bestaat ook veel twijfel.

U kunt ook stemmen op www.dagvandeingenieur.nl/

Simulatie

Last modified: 11 maart 2015
Sluiten