De Nederlandse jachthavens hebben het moeilijk door de vergrijzing. Zo meldt de NOS. Het aantal booteigenaren neemt af en de booteigenaren worden gemiddeld steeds ouder. Te weinig jonge mensen schaffen een boot aan en zo lopen de jachthavens langzaam leeg. Het is tijd voor vernieuwing in de havens.
Inspelen op ontwikkelingen
“In 1980 had 2,5 procent van de 40-jarigen een eigen boot, nu is dat nog maar 1 procent”. Geert Dijks van branchevereniging HISWA vindt dat jachthavens op die ontwikkelingen moeten inspringen om het hoofd boven water te kunnen houden. Dijks hoopt meer jongeren naar jachthavens te kunnen halen door onder meer de verhuur van boten te stimuleren.
Watersporter van nu
De hedendaagse watersporter wil iets anders dan de traditionele watersporter merkt Nanke den Daas, eigenaresse van vier jachthavens. “10 jaar geleden lag 99% van de jachthaven vol. Op dit moment is dat nog maar 75 tot 80 procent. Een haven is niet meer alleen een plek om van weg te varen, maar steeds meer een plek om ook te zijn”.
Den Daas probeert in te spelen op de ontwikkelingen door in haar havens meer cultuur, betere restaurants, bijzondere overnachtingen en waterspeeltuigen voor kinderen aan te bieden.
Bron: NOS
Foto: Eric van Staten
Last modified: 16 August 2014
Ik merk als 30 jarige dat weinigen van mijn generatie op eenzelfde wijze watersport beleven als ik. Men wil lange reizen maken, en meer als 1 hobby hebben. Wanneer het op een boot aankomt wordt de aanschafprijs plus onderhoud vaak als te hoog gezien. Ze huren liever voor een weekje of wat. Ik zie daarin niet echt het antwoord/oplossing voor de leegloop van de havens, eerder een toename van materiaal dat bijvoorbeeld bij een slechte zomer ligt te verpieteren in de box…
De ‘klassieke’ watersporter wordt steeds zeldzamer, zeker wat mijn generatie betreft. Een treurige neerwaartse spiraal die mijns inziens niet snel gekeerd kan worden.
Ik ben toch wel erg verbaasd, over de reactie van Den Daas, ik lig in deze have en ja er is heel veel leegstand maar de prijzen in deze have zijn een factor 2 hoger als in Huizen. Vandaar dat Huizen een wachtlijst heeft en Naarden leegstand. Ook wij gaan verhuizen naar Huizen. De ligprijs voor een jaar contract voor een boot van 9.00 is 2300,– belachelijk
Dit artikel is in inmiddels bijna 5 jaar oud. Ik ben benieuwd hoe de stand van zaken nu is. Is het erger geworden, of juist niet?
In mijn huidige vaargebied (Deense zuidzee – Bornholm – Fehmarn) is in het afgelopen jaar het aantal vrije ligplaatsen flink afgenomen terwijl er wachtlijsten voor winterberging zijn ontstaan. Ook op het water lijkt het drukker te worden, misschien toch een kentering.
camperplaatsen creëren en drijvende zomerhuisjes.