In het nieuwe bouwbesluit van Schiphol zijn obstakels hoger dan 14 meter bij de Aalsmeerbaan niet meer toegestaan. De baan ligt naast de Ringvaart en dus is het vanaf 1 juli zonder toestemming van de luchtverkeersleiding ook niet meer toegestaan om met zeilboten met een mast hoger dan 14 meter op het stuk te varen, dat meldt het Leidsch Dagblad.
De hoge masten kunnen een probleem vormen voor toestellen die na een calamiteit laag vliegend terug moeten keren naar Schiphol. Watersportorganisaties zijn verontrust en gedeputeerde Tjeerd Talsma spreekt van ‘doorgeslagen regelgeving’.
Foto: Leidsch Dagblad
Last modified: 10 februari 2014
Inderdaad een doorgeslagen regelgeving..
Van 1.000.000 start en landingen op schiphol gaat er bij wijze van spreke 1 fout , en dan is er een kans van 1 op 1000.000.000 dat er dan net een boot vaart met een hogere mast dan 14 meter.
Als alles hoger dan 14 mtr vortaan via Haarlem moet varen ,dan kunnen we die route in de toekomst in gaan loten of je aan de beurt bent……
Wat een idioterie zeg!
Goed gezien Marcel, zie ook mijn verhaal. Heeft de ANWB en het KNWV hier zitten slapen?!
[url=http://rogainecost.nu/]rogaine for women[/url]
In NL niet meer zeldzame onzin helaas. Hoe groot, of liever hoe klein, zou de kans zijn dat er net op het moment dat een vliegtuig in een noodsituatie verkeert er precies op dat moment een hoger dan 14 meter zeilschip, waarvan de mast niet gestreken kan worden, op de ringvaart ter hoogte van de landingsbaan vaart. Dat wordt nog lastig voor de staande mast route want er blijven nu maar 2 mogelijkheden over om van en naar het IJsselmeer te komen. Over zee en door Haarlem. Over zee met een tussenstop in Scheveningen en dan via de Waterweg v.v.? Door Haarlem: zie je het voor je, de opstoppingen bij zijkanaal C waar het jachthaventje van WV het IJ die toeloop niet kan verwerken. De brug over zijkanaal C die langer open moet om die meute van boten door te laten met als gevolg langere files op de weg. De sluis bij Spaarndam die dat ook niet aankan en vervolgens zien dat je door Haarlem komt met als eerst echte bottle-neck de spoorbrug. En dat vergeet ik het gekrioel bij alle bruggen tot aan Sassenheim waar opnieuw een spoorbrug wacht. Wordt de politie uitgerust met een meetlint? Dat wordt ook nog lastig want de mast kan je makkelijk meten maar hoe lang is de antenne er bovenop en hoe hoog is het vrijboord. Dat gaat nog een heel gedoe geven met als klap op de vuurpijl een forse boete want varen waar het niet mag kost tegenwoordig 230 euro!
Ik merk nog een discrepantie in het stuk want er staat in de eerste alinea dat je er vanaf 1 juli dus niet meer mag varen met een doorvaarthoogte groter dan 14 meter maar in de tweede alinea staat dat het wél mag na toestemming van de luchtverkeersleiding. Als dat laatste de juiste versie is wordt het nog geinig want dan ontstaat er vast een , ahum, geanimeerd marifoon/telefoon verkeer tussen die schepen en Schiphol.
Het is toch gewoon een brug?
Nee Eddy, je hebt duidelijk geen boot en al helemaal geen zeilboot. Het gaat niet om een brug maar om een gedeelte van de ringvaart ter hoogte van Schiphol waar een schip hoger dan 14 meter niet meer door mag zonder toestemming. Zie mijn bovenstaande commentaar. En als je wel een boot hebt zie dan de ANWB almanak onder de ringvaart. Voor schepen hoger dan 23 meter geldt dit, blijkbaar, al.
Voor welk gedeelte van de ringvaart geld dit verbod? Alleen ter plaatse van de aalsmeerbaan, of een groter gebied, hoe groot is het gebied met hoogte restrictie? Hoe is het geregeld met ligplaats houders binnen dit gebied. Ikzelf maak ook een aantal weken gebruik van een ligpaats aansluitend op aan de winterstalling wat zijn dan de regels. Ik lees ook iets over een radius van 20 km. Dit betekend eveneens problemen voor de grotere zeilschepen met een vaste ligplaats op de westeinder. Hoe leggen we contact met de luchthaven en hoe effectief gaat deze communicatie dan worden. Kortom vele vragen over het weer verder inperken van vrijheid, niet alleen het varen maar op het gehele leven!
Edmond de Gooijer
Sy MAGIC KINGDOM ned8841
Je vraagt gewoon een opening aan en je vaart er onderdoor.
Geen reden voor al die paniek.
Ik geloof dat je het niet helemaal begrijpt Eddy. Het gaat niet om een brug want dan maakt het niet uit hoe hoog je bent. Het gaat om een stukje van de ringvaart ter hoogte van de landingsbaan waar een in nood verkerend vliegtuig last zou kunnen hebben van een schip dat hoger is dan 14 meter.
Schiphol Airport here sailing vessel ‘Vrijheid’, flying at zero point zero feet and approaching Ringvaart, speed six point five knots, course 38 degrees true, asking permission to cross Schiphol runway line. I repeat ….
Is het niet wat vroeg voor 1 april? Daar hoort het onderwerp wel thuis, denk ik. Wat een kolder. Als een vliegtuig zo laag vliegt dat een mast van 14 meter geraakt kan worden ziet het er niet best uit voor bemanning en passagiers. Een Boeing 747 raakt dan al bijna de grond. Ik zou zeggen: verbied al die masten, ongeacht hun hoogte. Dan ben je als regelgever proactief en vernieuwend bezig!
Einde zeilsport op de Westeinder en omgeving Jan? En ook maar niet meer naar het IJsselmeer / Zeeland v.v.? Ik kan dat niet als proactief / vernieuwend zien.
Denk dat de beweegredenen van de hoge masten niet goed zijn overgebracht. Toch is het wel een logisch verzoek. Het gaat niet altijd om calamiteiten, die meer voorkomen dan iedereen denkt. Maar ook om bijvoorbeeld voorzorgslandingen, instellingen van hoogte apparatuur waar missers inzitten etc. Een 50ft barrier is daarnaast een standaard gegeven in het verlengde van een landingsbaan. Waarom zou je het risico willen lopen? Vliegen is juist zo veilig voor iedereen omdat we ons houden aan zeer hoge veiligheidseisen, procedures en trainingen elke keer weer opnieuw. Respecteer dat voor je eigen veiligheid. (zeiler en vlieger)
Beste René, tot nu toe was 23 meter geen probleem. Het waarom om de hoogte terug te brengen naar 14 meter ontgaat mij, met alle respect. Natuurlijk houdt iedereen de veiligheid in de gaten maar dit is echt een onzinnige maatregel die nog voor veel andere problemen gaat zorgen.