Nieuws

‘Het is hier fantastisch’

Het kan niet stuk. Wat een schitterende 24-Uurs. De wind blijft, de zon blijft, Er zullen aardig wat rozige, bruinverbrande koppies rondlopen in Medemblik vanavond. De zeilpakken kunnen in de tas blijven. Iedereen die we aan de telefoon krijgen, is opgewekt.

Marco Käller vaart met zijn First 32,5 Colorfool richting Enkhuizen. “Het is uiterst relaxt. Rustig genoeg om een eitje te bakken. Goede sfeer aan boord. We varen nu aan de wind en het loopt lekker door. Na Enkhuizen gaan we verder kijken. Er is genoeg ruimte en we hebben allerlei mogelijkheden opengelaten om nog verder mijlen te maken. Aanvankelijk wilden we het Wad op, maar dat vonden we te ongewis. We wisten niet wat de wind zou doen. Als je dan met oostenwind weer terugmoet naar Kornwerderzand, is niet handig. We wisten ook niet of de wind zou wegvallen. Dus hebben we voor de zekerheid van het IJsselmeer gekozen. Dat bevalt goed. We hebben nu 84 mijl gevaren. Niet zo heel veel, maar vannacht schoot het niet op. Ik schat dat we zo rond de 120 mijl uitkomen.”

De Pride of Winches, een cumulant 38 heeft er ook al bijna 85 mijl opzitten.  Wissekerke: “Voor een stalen dame is dat niet slecht. We varen momenteel onder spinnaker richting Enkhuizen. Van een beetje trimmen blijf je lekker bezig. Daarna willen we naar het noorden. Het gaat hartstikke goed. We hebben voornamelijk Brabanders aan boord, dus we kunnen het Bourgondische de boventoon laten voeren. Vannacht om vier uur pannenkoeken, vanochtend een eitje. Heerlijk.”

Ook Meindert Zeeders van de Bavaria 38 Match Matchless is lyrisch. Het gaat geweldig. Geen idee hoe we in het veld liggen natuurlijk, maar het is fantastisch. Ik heb het nog nooit zo meegemaakt. Ik denk dat we zo’n 87 mijl hebben gevaren. We zijn gestart in Medemblik en hebben een paar rakken op het noordelijk IJsselmeer gevaren. Daarna zijn we bij Den Oever naar het Wad geschut en zijn naar buiten gevaren en bij de kentering weer terug naar Kornwerderzand. We hadden aardig wat knoopjes stroom mee. Het schutten viel me mee, ik had het heel druk verwacht. Nu varen we over en weer rakken op het noordelijk deel. We varen nu met 8,5 knopen richting de Afsluitdijk en gaan daarna weer naar beneden.”

Volg de positie van de Matchless op: http://www.zeezeilschool.nl/tandt.shtml