Nieuws

Gezonken Bavaria bij Westerschelde had lekkende boegschroef

Gloednieuw Bavariajacht gezonken

14:01

fotocredits: KNRM

Update 19 juli: de verzekeraar heeft onderzoek uitgevoerd en bevestigt dat de oorzaak van het zinken bij de boegschroef ligt.

Op foto’s op sociale media is (een deel van) de boegschroefinstallatie zichtbaar door het gat in de romp.

De gloednieuwe Bavaria C38 die vorige week donderdag zonk in de Westerscheldemonding had waarschijnlijk een lekkende boegschroef. De drie Duitse opvarenden konden zichzelf op een reddingsvlot in veiligheid brengen. Ze zijn daarna door de KNRM naar Vlissingen gebracht.

De opvarenden kwamen met de schrik vrij. Van de gezonken boot met de naam Mrs. Jones was alleen nog de mast te zien. Volgens de KNRM was het Duitse zeiljacht onderweg van Middelburg naar Blankenberge. Het vaartuig kwam op 13 juli rond 13.30 uur ter hoogte van Cadzand in de problemen en de bemanning vroeg telefonisch om hulp.

Op de zandbank gevaren

Op sociale media werd direct gespeculeerd dat de boot waarschijnlijk problemen had met de kiel of op de zandbanken was gevaren. Het gebied rondom Cadzand staat bekend om de kans op hoge golfslag en er zijn ook zandbanken in de buurt die bij hoge golfslag een gevaar vormen. De boot had geen zeil staan ten tijde van het ongeluk; ze voeren alleen op de motor. Het had dus zo kunnen zijn dat de boot op de motor varend in een golfdal op een bank op de ‘Vlakte van Raan’ was gevaren en dat daarbij de achterkant van de kiel door het vlak zou zijn gedrukt.

Een getuige volgde het paniekerige tafereel via zijn marifoon vanuit zijn woonplaats aan de boulevard in Vlissingen. Hij vond ook de laatste positie van Mrs. Jones terug, compleet met om 13.26 uur gestopte track. De bemanning zou ten tijde van het ongeluk via hun mobiele telefoon contact hebben opgenomen met de Michiel de Ruyterhaven in Vlissingen, die daarna het Loodswezen en de waterpolitie informeerde, waarna de reddingsactie werd opgestart. 

Lekkende boegschroef

Ondanks de geruchten dat de boot zijn kiel verloren zou hebben, is het aannemelijker dat het zeiljacht problemen had met een lekkende boegschroef. De situatie doet denken aan een terugroepactie van de Franse scheepswerf Jeanneau van vorig jaar. De eigenaren van nieuwe modellen Jeanneau met boegschroef werden toen geïnformeerd over mogelijke problemen nadat een zeiljacht zonk voor de kust van Schönberg vanwege een lekkende boegschroef.

Bergingsactie door Multrasalvador 4. Bron Twitter: Rijkswaterstaat Zee en Delta

De verkoper van deze Bavaria meldde ons kort na het ongeval dat de boot niet was gezonken door een probleem aan de kiel maar door een na werf-levering in Nederland gemonteerde uitklapbare boegschroef. De eigenaar van het schip heeft dat volgens eigen zeggen aan hun bevestigd.

Rijkswaterstaat meldt dat het jacht inmiddels is geborgen en nader onderzoek zal volgen naar de precieze oorzaak van het ongeluk. Volgens een getuige hebben de bergers van Multraship inmiddels een plaat over het gat bevestigd, de boot leeggepompt, en deze naar de haven van Breskens gesleept. De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.

Volgens de KNRM zijn de drie Duitsers inmiddels weer gezond en wel thuis.

Bergingsactie door Multraship. Bron Twitter: Rijkswaterstaat Zee en Delta
Last modified: 20 juli 2023
Sluiten