Update 19 juli: de verzekeraar heeft onderzoek uitgevoerd en bevestigt dat de oorzaak van het zinken bij de boegschroef ligt.
Op foto’s op sociale media is (een deel van) de boegschroefinstallatie zichtbaar door het gat in de romp.
–
De gloednieuwe Bavaria C38 die vorige week donderdag zonk in de Westerscheldemonding had waarschijnlijk een lekkende boegschroef. De drie Duitse opvarenden konden zichzelf op een reddingsvlot in veiligheid brengen. Ze zijn daarna door de KNRM naar Vlissingen gebracht.
De opvarenden kwamen met de schrik vrij. Van de gezonken boot met de naam Mrs. Jones was alleen nog de mast te zien. Volgens de KNRM was het Duitse zeiljacht onderweg van Middelburg naar Blankenberge. Het vaartuig kwam op 13 juli rond 13.30 uur ter hoogte van Cadzand in de problemen en de bemanning vroeg telefonisch om hulp.
Op de zandbank gevaren
Op sociale media werd direct gespeculeerd dat de boot waarschijnlijk problemen had met de kiel of op de zandbanken was gevaren. Het gebied rondom Cadzand staat bekend om de kans op hoge golfslag en er zijn ook zandbanken in de buurt die bij hoge golfslag een gevaar vormen. De boot had geen zeil staan ten tijde van het ongeluk; ze voeren alleen op de motor. Het had dus zo kunnen zijn dat de boot op de motor varend in een golfdal op een bank op de ‘Vlakte van Raan’ was gevaren en dat daarbij de achterkant van de kiel door het vlak zou zijn gedrukt.
Een getuige volgde het paniekerige tafereel via zijn marifoon vanuit zijn woonplaats aan de boulevard in Vlissingen. Hij vond ook de laatste positie van Mrs. Jones terug, compleet met om 13.26 uur gestopte track. De bemanning zou ten tijde van het ongeluk via hun mobiele telefoon contact hebben opgenomen met de Michiel de Ruyterhaven in Vlissingen, die daarna het Loodswezen en de waterpolitie informeerde, waarna de reddingsactie werd opgestart.
Lekkende boegschroef
Ondanks de geruchten dat de boot zijn kiel verloren zou hebben, is het aannemelijker dat het zeiljacht problemen had met een lekkende boegschroef. De situatie doet denken aan een terugroepactie van de Franse scheepswerf Jeanneau van vorig jaar. De eigenaren van nieuwe modellen Jeanneau met boegschroef werden toen geïnformeerd over mogelijke problemen nadat een zeiljacht zonk voor de kust van Schönberg vanwege een lekkende boegschroef.
De verkoper van deze Bavaria meldde ons kort na het ongeval dat de boot niet was gezonken door een probleem aan de kiel maar door een na werf-levering in Nederland gemonteerde uitklapbare boegschroef. De eigenaar van het schip heeft dat volgens eigen zeggen aan hun bevestigd.
Rijkswaterstaat meldt dat het jacht inmiddels is geborgen en nader onderzoek zal volgen naar de precieze oorzaak van het ongeluk. Volgens een getuige hebben de bergers van Multraship inmiddels een plaat over het gat bevestigd, de boot leeggepompt, en deze naar de haven van Breskens gesleept. De oorzaak van het ongeval wordt onderzocht.
Volgens de KNRM zijn de drie Duitsers inmiddels weer gezond en wel thuis.
Last modified: 20 juli 2023
Zo zie je maar weer, het kan zomaar mis gaan, ook al heb je het nieuwste van het nieuwste zeiljacht. Een plan B (drijfvlot) is altijd nodig op zee.
Ben nu trouwens wel blij dat ik een zeiljacht heb, dat zich al 47 jaar heeft bewezen betrouwbaar te zijn. Even afkloppen…
Niets met het zeiljacht en de leeftijd te maken. Als je op je 47 jaar oude boot een nieuwe boegschroef laat monteren kan hetzelfde gebeuren.
Als je na 47 jaar een boegschroef nodig hebt, wat zou daar de reden voor zijn?
..daarom een Etap! Hoe groot de schade ook is, die dingen blijven drijven ( en spreek jammer genoeg uit ervaring)
Arjen ♀️
)moet je dus vooral niet doen ,gewoon leren varen ,je maakt toch geen gat in in het meest kwetsbare deel van je schip ,als je met slecht weer op zee zit en het schip maakt flinke klappers ben je blij dat er geen gat in zit
Had die Bavaria geen aanvaringsschot dan? Mij Dehler 39 CWS heeft er twee. En gern boegschroef trouwens, nooit echt nodig gehad.
Daarom vaar ik een Etap ….volgens Loyds onzinkbaar
In het artikel staat dat een getuige woonachtig op de boulevard de gebeurtenis via de marifoon had gevolgd. Was dat de marifoon van de hulpdiensten? Ik mag het hopen want als je met je mobiele telefoon de marina van Vlissingen gaat bellen als je in nood bent en dat niet kan doen met de marifoon, hoor je dan wel op zee te zijn?
Ik denk dat je een intrekbare boegschroef intrekt als je vaart. Hoe is hij dan ineens gaan lekken? Of zouden ze ….?
We horen graag meer over het onderzoek.
Een lekkende boegschroef komt vaker voor. Zo was ik op Borkum getuige van een zinkende motorboot. Deze boot zonk omdat de bouten van de boekschroef onvoldoende waren aangetrokken.
De eigenaar van de motorboot had een nieuwe boegschroef laten plaatsen. De bouten waren niet nagetrokken, na het plaatsen van de boegschroef.
Het water drong langs die weg naar binnen.
De hulpdiensten zijn gebeld, die het schip snel hebben leeggepompt. Dit voorkwam erger. Het schip had echter wel een forse waterschade.
Klopt, Etap zinkt niet, maar brand wél!
Toch maar een vlot meenemen lijkt mij….