Nieuws

‘Geen faillissement Bavaria’

Vooruitlopend op een officieel persbericht eind deze week, sprak Zeilen met Bavaria Yachtbau-baas Andres Cardenas.

11:10

Cardenas, CEO van de Duitse botenbouwer: "We hebben besloten tot een presbericht om de grote stroom geruchten tegen te gaan. Bavaria is niet failliet, sterker, we gaan er vol tegenaan."

 

De laatste maanden doken in het geruchtencircuit berichten op dat Bavaria Yachtbau failliet zou gaan. Het bedrijf zou het moeilijk hebben omdat het kampte met een uitstaande schuld van rond de 800 miljoen euro. Die schuld ontstond nadat het bedrijf in 2007 door de oprichter verkocht werd aan Bain Capital.

 

Dat investeringsfonds betaalde op het hoogtepunt van de conjunctuur een veel te hoge prijs voor de werf, naar verluidt rond een miljard euro. Die prijs bleek het bedrijf, zoals analisten al voorspelden, niet waard te zijn.

 

Inmiddels is de rentelast voor het bedrijf opgelopen tot zo’n 70 miljoen euro per jaar en dat is veel te veel voor een bedrijf dat in 2007 een winst maakte van om en bij de 83 miljoen. Tijd om te herstructureren dus, voordat de roemruchte botenbouwer failliet zou gaan.

 

Cardenas: "Om de invloed van financiers, die in het verleden een te grote invloed hadden op zowel marketing, strategie en productie, terug te brengen, heeft Bavaria de schuldenlast in eigen beheer weten te financieren. Dit hebben we gedaan door deels de schulden bij de eigen bank onder te brengen en anderzijds door een deel van het eigen vermogen hiervoor te gebruiken."

 

Deze maatregel moet ertoe leiden dat de schulden beheersbaar worden en er weer ruimte komt om te innoveren. Cardenas: "Het geeft rust door het uitblijven van storende elementen van buitenaf. In de innovatie en productie geeft deze zet meer mogelijkheden om te komen tot verbeteringen in de productielijn en nieuwe modellen."

 

Volgens Cardenas zijn de nieuwe modellen exemplarisch voor het ‘nieuwe’ Bavaria: "We zijn met het uitbrengen van de 55, waarvan er inmiddels zes zijn verkocht, en de introductie van de 34 duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Ook de nieuwe modellen zullen van de hand van Bruce Farr en het designbureau van BMW zijn."

 

Grote veranderingen bij de werf dus, met als opmerkelijkste verandering de aangekondigde verandering van het logo. Nieuwe boten, nieuw kapitaal en een nieuw logo: niets zal ooit meer hetzelfde zijn.

 

Foto: Bavaria Yachtbau

Last modified: 2 september 2009
Sluiten