Nieuws

eXplorius: enkelromper met draagvleugels

Het draagvleugelprincipe in de scheepsbouw is niet nieuw. Elke zeiler kent wel de draagvleugelboten van Connexxion tussen Amsterdam en Velzen. In de zeilerij balanceren Mothzeilers als acrobaten op hun hydrofoils en in Frankrijk rijzen bij hoge snelheden supercatamarans rechtstandig uit het water. Arnold Freidling gaat met zijn eXplorius een stapje verder.

15:47

(www.freidling.com)
Het draagvleugelprincipe in de scheepsbouw is niet nieuw. Elke zeiler kent wel de draagvleugelboten van Connexxion tussen Amsterdam en Velzen. In de zeilerij balanceren Mothzeilers als acrobaten op hun hydrofoils en in Frankrijk rijzen bij hoge snelheden supercatamarans rechtstandig uit het water. Arnold Freidling gaat met zijn eXplonius een stapje verder.


eXplorius
De Duitse industrieel ontwerper Arnold Freidling studeerde aan de Academie voor schone kunsten in Braunschweig en maakte daar ondermeer naam met het ontwerpen van een futuristisch luchtschip. Hij studeerde daarna aan de California University in Long Beach en studeerde daar in 2006 af op het ontwerp van een enkelromps zeiljacht van ruim vijfentwintig meter. Hij noemt zijn ontwerp de eXplorius. De boot komt bij een zekere snelheid op twee draagvleugels uit het water. De draagvleugels zijn zo vormgegeven dat ze enerzijds de romp uit het water verheffen zodat de weerstand sterk vermindert en er hoge kruissnelheden bereikt kunnen worden, anderzijds geven ze tegendruk als de boot onder invloed van de wind gaat hellen. De romp hangt als het ware in een externe constructie van koolstof bestaande uit de twee draagvleugels, de mastvoet, mast en verstaging en het roer. De vormgeving valt zo op, dat het afstudeerontwerp onlangs de eerste prijs won die uitgeloofd was door het Italiaanse stylingbureau Pininfarina, beter bekend als vormgever van chique Italiaanse sportauto’s.
Met een breedte van 5,2 is het een uiterst slank schip met een accommodatie voor 2 tot 6 personen.


(www.freidling.com)
Stabiliteit

Als de boot stil in het water ligt, steken de draagvleugelkielen 3,1 meter onder het oppervlak. Bij lage snelheid zullen de smalle diepstekende draagvleugels van de eXplorius waarschijnlijk wat meer weerstand veroorzaken dan een normale high aspect kiel, maar als de boot een zekere snelheid heeft ontwikkeld, dwingen ze de romp uit het water waardoor de weerstand in het water drastisch terugloopt. Volgens de ontwerper kan de boot snelheden bereiken tot 32 knopen. Afgezien van een flitsende website met schitterende Cadcam tekeningen is er weinig bekend over het jacht. Het totaal gewicht van 12 ton doet vermoeden dat de twee draagvleugelkielen geballast zijn en bijdragen aan de stabiliteit van de boot bij lage snelheden. Als de romp echter uit het water komt zullen de draagvleugels de stabiliteit moeten garanderen. In theorie klopt dat wel: als de boot gaat hellen steekt de lijvleugel dieper in het water en produceert dan meer tegendruk. Of de boot werkelijk stabiel blijkt, moet uit de praktijk blijken. Freidling heeft een model gebouwd van 1:35 (75 centimeter lang). Of het model ook zeilt, zichzelf uit het water verheft en stabiel blijft varen, hebben we nog niet kunnen achterhalen.


Zie ook www.freidling.com/explorius.html

(www.freidling.com)

Last modified: 4 september 2007
Sluiten