Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Eerste Volvo Ocean 65 klaar voor 40 knopen op zee

21:34

De eerste van de nieuwe One Design Volvo Ocean 65 racejachten is klaar voor 40 knopen bootsnelheid op open zee. Afgelopen maandag verliet deze VO 65 de werf van Green Marine in Zuid-Engeland om vervolgens aan een reeks van testen onderworpen te worden. Een dag na de bloedstollende America’s Cup-finale vonden de eerste testvaarten onder zeil plaats. Team SCA zal vandaag of morgen zijn VO65 in ontvangst nemen. De internationale zeilwereld kan zich opmaken voor het volgende spektakel, de Volvo Ocean Race 2014-15.

Test

SCA testCOO Tom Touber keek deze week toe hoe de nieuwe VO65 glansrijk de zogenaamde ‘pull-down’ test doorstond. Daarbij wordt het jacht onder een hoek van vijftig graden getrokken, waarbij de kiel veertig graden naar dezelfde kant is gekanteld. Dit is een goede manier om de waterdichte schotten in de kiel, de ondersteunende structuur en het kantelmechanisme te controleren. Touber: ‘Ik heb nog nooit gezien dat bij deze test direct kon worden afgetekend. Je hoort altijd wel wat gekraak, nu helemaal niets.”

Touber noemt vier punten waarop de VO65 wezenlijk verschilt met eerdere racejachten in de Volvo Ocean Race. Allereerst gaat de Volvo Ocean 65 verschrikkelijk hard. ‘Net als bij de America’s Cup zullen snelheden van veertig knopen [70 km/u] worden behaald, maar dan op volle oceaan.” Ten tweede is de VO65 veiliger en betrouwbaarder dan alle andere boten uit de racegeschiedenis. ‘Daarom verwachten we dat de VO65 op sommige punten harder zal gaan dan de VO70 van de drie voorgaande edities. Simpelweg omdat je harder kunt pushen. Dat betekent niet dat er helemaal niets kan gebeuren, want als je een racewagen te snel door de bocht stuurt, vlieg je er ook uit.”

Live spektakel

Als derde punt noemt Touber dat bij het ontwerp van de VO65 al rekening is gehouden met de mediatoepassingen, dus ook met waar de camera’s moeten komen. ‘Die zijn nu zodanig ingebouwd, dat je midden op de oceaan bij veertig knopen wind nog een interview kunt opnemen. Net als bij de America’s Cup kunnen de kijkers thuis straks live de angstaanjagende snelheden en hoge golven meemaken.”

Tot slot het vierde punt. ‘Last, but not least moet deelname aan de Volvo Ocean Race betaalbaar blijven. Om een voorbeeld te schetsen, van het budget dat Oracle in de America’s Cup heeft gestopt, kunnen twintig boten aan de Volvo Ocean Race meedoen.”

Boot nr. 7 in de maak

Terwijl Team SCA, het eerste damesteam dat sinds een decennium deelneemt, zich opmaakt voor de aflevering van zijn Volvo Ocean 65, is verderop in de productielijn het werk aan boot nummer zeven begonnen. De overige 65-voeters zullen in de komende maanden uit de werf rollen.

De overgang naar een strikte eenheidsklasse is een radicale, strategische zet voor de Race, die de kostenefficiëntie voor teams en hun sponsors drastisch verbetert. Bovendien komt hiermee meer nadruk op het racen over de oceanen te liggen dan op wie de snelste boot ontwerpt.

‘Als deze One Design regel er niet was gekomen, had ik waarschijnlijk niet nog een keer meegedaan”, aldus Ian Walker, die in 2014-15 terugkeert als schipper van Abu Dhabi Ocean Racing. ‘Het wordt absoluut de spannendste editie in de geschiedenis.”

Team SCA new VO65 on first sailing trials in The SolentOntwerp- en bouwteam

Het ontwerp van de VO65 komt van de tekentafel van Farr Yacht Design uit Amerika. De bouw vond en vindt plaats bij werven in Groot-Brittannië, Frankrijk, Italië en Zwitserland, die samen een syndicaat vormen. Deze Volvo Ocean 65-vloot debuteert in de twaalfde editie van de Volvo Ocean Race, die over een jaar op 4 oktober 2014 in het Spaanse Alicante start. De boten zijn sterk genoeg om in 2017-18 opnieuw in actie te komen.

Last modified: 27 september 2013
Sluiten