Nieuws

Testresultaten eerste ‘zeilende’ vrachtschip positief

In de praktijk net zoveel brandstofbesparing als verwacht

11:12

De vleugelzeilen op het eerste ‘zeilende’ vrachtschip verminderen de uitstoot met gemiddeld 14 procent per dag. Dat blijkt uit de resultaten van de zes maanden durende test van Phyxis Ocean, het eerste vrachtschip dat uitgerust werd met twee 37,5 meter hoge WindWings. In optimale omstandigheden ligt de brandstofbesparing nog een stuk hoger. Naast de gehoopte emissiereductie komt uit de resultaten ook een mondiale logistieke uitdaging naar voren.

480 auto’s minder

In augustus 2023 voer het eerste ‘zeilende’ vrachtschip, Phyxis Ocean, uitgerust met twee WindWings uit. Vorige maand maakte Cargill, het bedrijf achter het vrachtschip, de resultaten van de zes maanden durende testperiode op de Indische, Stille en Atlantische Oceaan bekend. De brandstofbesparing van de vleugelzeilen blijkt in de praktijk overeen te komen met de voorspellingen: gemiddeld 3 ton brandstof per dag, of 11,2 ton CO2. Dit is een besparing van 14 procent op Phyxis Ocean. In een jaar scheelt dit de uitstoot van 480 personenauto’s aan CO2, aldus de organisatie. In optimale omstandigheden bespaarden de WindWings zelfs meer dan 11 ton per dag aan brandstof, of 41 ton CO2 – een besparing van 37 procent.

“We zijn bemoedigd door de resultaten en hebben veel geleerd over de implementatie van windondersteunde voortstuwing op droge bulkschepen,” aldus Jan Dieleman, president van Cargills zeetransport-afdeling. “We staan aan de vooravond van veranderingen in de scheepvaartsector en geloven dat technologieën die de wind benutten een belangrijke, kosteneffectieve manier kunnen zijn om onze doelstellingen op het gebied van koolstofreductie op de korte, middellange en lange termijn te bereiken.”

test zeilende vrachtschip

WindWings

De WindWings op Phyxis Ocean zijn 37,5 meter hoge metalen masten met een vleugelprofiel. Deze solide ‘zeilen’ vangen in verticale positie wind en stuwen daardoor het schip voorwaarts. Het schip kan dankzij deze extra voortstuwing door de wind met minder brandstof eenzelfde snelheid aanhouden. De vleugelzeilen kunnen met een druk op de knop vanaf de brug ‘gehesen’ worden. Eenmaal in hun verticale positie passen de ‘zeilen’ zich automatisch aan de windrichting aan voor een optimale voortstuwing.

Phyxis Ocean is uitgerust met twee WindWings, maar ontwikkelaar BAR Technologies verwacht dat de meerderheid van de zogeheten Kamsarmax-bulkcarriers van Cargill, schepen met een maximale lengte van 229 meter en een breedte van 32 meter, met drie vleugels uitgerust zal zijn. Daardoor zullen de brandstofbesparingen en emissiereducties op die schepen nog met een factor 1,5 toenemen.

Wereldwijde logistieke uitdaging

test zeilende vrachtschip

De testperiode gaf niet alleen inzicht in de daadwerkelijke brandstofbesparing van de WindWings, het bracht ook bepaalde problemen aan het licht. Veel havens blijken namelijk niet ingericht op het laden en lossen van een vrachtschip met veertig meter lange vleugels – ingeklapt of niet. Om WA(S)P-schepen (Wind Assisted (Ship) Propulsion – of wind-ondersteunde (scheeps)voortstuwing) in grote getalen in gebruik te kunnen nemen, moeten havens wereldwijd dus ook anders ingericht worden.

Deze uitdaging gaat de multinational echter graag aan: “Cargill creëert manieren waarop alle WAP-schepen – en niet alleen de Pyxis Ocean – op mondiale handelsroutes kunnen opereren,” aldus Dieleman. “Tot nu toe hebben we met meer dan 250 havens samengewerkt om manieren te vinden om schepen met grootschalige WAP aan te meren.” Ook John Cooper, directeur van BAR Technologies, de ontwikkelaar van de WindWings, is enthousiast: “Nu Cargill onze prestatievoorspellingen en modellen in reële omstandigheden kan valideren, is het een spannende tijd nu we de WindWings-productie wereldwijd gaan uitrollen.”

Lees ook: Grootste ‘zeilende’ vrachtschip ooit maakt eerste tocht

Afbeeldingen: © Cargill

Last modified: 12 april 2024
Sluiten