Nieuws

Populaire tweedehands jachten

De Victoire 28

09:09

De Victoire 28: een van de eerste seriegebouwde polyester jachten van Nederland. En ook het meestgenoemde model van 350 antwoorden op de vraag: wat voor boot heb jij? ‘Een echt groot jacht’, staat er in de brochure uit 1968. Wat voor boot het is, lees je in Zeilen editie 10/2023.


Toen we hem in 2020 kochten, kostte hij 6500 euro,” zegt de 37-jarige Frank Hoekstra, die samen met zijn vrouw Marie-Floor (36) de gelukkige eigenaar is van Spirit of Victoria, de voor werfbaas Cor Vader gebouwde Victoire 28. “Wij zijn de vijfde eigenaar. Leuk detail: de eerste eigenaar heeft hem later nog eens teruggekocht.” Frank en Marie-Floor varen met hun drie kinderen Roos (6), Evi (4) en Krijn (9 maanden) in Friesland, op IJsselmeer, het Wad en langs de kust.

“Waarom deze boot?” herhaalt Marie-Floor de vraag. “We hebben veel wedstrijden gezeild in de Spanker, maar we konden met de kinderen niet meer hele weekenden wedstrijdzeilen. Dat misten we. Deze boot was bovenal betaalbaar. We wilden verder een klassieke lijn – daarin hebben Frank en ik elkaar ook gevonden – we vinden het allebei prachtig. Ja, met slecht weer aan de steiger is het wel krap aan boord, maar de wow-factor is voor ons belangrijker.”

In 28 voet de wereld rond

We spreken Dick Koopmans jr., wiens vader de Victoire 28 tekende: “In die tijd was het zeilende zeeschip een langkieler. Dus het zal, ook vanuit marketingoogpunt, een goed idee zijn geweest om hem van een lange kiel te voorzien. Zeewaardigheid was de bedoeling van het ontwerp. Ze zijn de wereld rond geweest.”
De eerste 31 exemplaren van de Victoire 28, de bouwnummers tot in 1970, werden uitgerust met lange kiel, daarna tekende Koopmans sr. ook een exemplaar met vinkiel, een verder naar achteren geplaatst roer met scheg. Zo kon de motor iets verder naar achteren, verplaatste de roerkoning naar achterin de kuip en ontstond er binnen iets meer stahoogte. De vinkielversie steekt wel 10 centimeter dieper.

Voordelen van een langkieler

“Een langkieler heeft veel voordelen,” zegt Koopmans. “De constructie is veel sterker, je kunt droogvallen langs een kade en je hebt geen last van fonteinkruid – waar dan ook.
’t Grote nadeel is natuurlijk moeilijk manoeuvreren, maar elke toerzeiler met een beetje boot heeft tegenwoordig een boegschroef en met een langkieler kun je er ook nog een hekschroef inzetten, dan heb je maximale controle.
Ik teken ze nog wel met V-spant, waar de eigenaren zowel boeg- als hekschroef in laten zetten. Voor een klant van in de 90 die met vrienden vaart, maakt het dan niet uit of ze pas de elfde keer de landvast raak gooien. Die kan langer door blijven varen vanwege dat soort hulpmiddelen. Er is bij mij geen vraag meer naar nieuwe langkielers, maar het is een beetje een golfbeweging – misschien dat het weer terugkomt.”

Zeilen 10/2023

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat zijn de populairste zeiljachten? Wat mag bij een volgende boot beter volgens Marie-Floor? Wat is typisch Koopmans? Wat vinden jachtexperts van de Victoire 28? Waar is Frank altijd mee bezig tijdens het zeilen? Vanwaar de zin: Net zat ik nog gewoon op een boot en nu zit ik op een jacht? Je leest het allemaal in Zeilen 10/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 25 oktober verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: © Klaas Wiersma
Tekst: Marinus van Sijdenborgh de Jong

Tags: Last modified: 18 oktober 2023
Sluiten