Nieuws

EcoClipper koopt 110 jaar oude vrachtvaarder

Met De Tukker realiseert EcoClipper de eerste zeillijndienst voor vrachttransport op de Noordzee

18:16

Een euforisch moment: vorige week tekende Jorne Langelaan, oprichter en directeur van vervoerder EcoClipper, voor de aanschaf van zijn eerste schip. De keuze is gevallen op De Tukker, een 110 jaar oude Schoeneraak met een rijke historie, die een nieuwe duurzame functie op zich heeft wachten.

De Tukker werd in 1912 gebouwd in het Groningse Martenshoek als kustvaarder, gemaakt voor de Noordzee. Het kan snelheden van tien knopen halen, kan voor twee vrachtwagens aan lading vervoeren, en er kunnen twaalf passagiers mee. In 1980 is De Tukker omgebouwd en gebruikt door de Hengelose jongerenorganisatie Jarabee, die educatieve reizen ondernam met probleemjongeren. Het is een geuzenaam die lokale, Twentse trots uitstraalt. “Dat is leuk,” zegt Langelaan. “Want het schip gaat nu ook lokaal vracht vervoeren.” De Noordzee is dicht bij huis en De Tukker zal streekproducten gaan vervoeren.

De Tukker vaart uit op de Noordzee

De Tukker zal de eerste zeillijndienst van vrachttransport zijn op de Noordzee. Dat is zeker een uitdaging, maar de “Noordzee wacht op verduurzaming,” volgens Langelaan. Met zijn ervaring van de zeevaartschool in Enkhuizen tot aan de directie bij Fairtransport en samen met specialisten en adviseurs uit heel Europa heeft hij veel vertrouwen in het project. De eerste financieringscampagne is van start en loopt goed. Langelaan ervaart veel enthousiasme en steun voor zijn initiatief.  “Je voelt goed dat dit groeiende en gaande is. Er is veel vraag naar duurzame producten en mensen zijn steeds meer op zoek naar schone manieren om te reizen.” De volgende stappen zijn meer schepen, grotere schepen en meer routes, “maar dan praat je al gauw over miljoenenprojecten.”

Zeilschip De Tukker (c) De Tukker

Emmissievrije transport

EcoClipper is een vervoersbedrijf dat zeilschepen wil inzetten voor duurzaam vrachtverkeer. “De totale CO2-uitstoot van de scheepvaartindustrie is minstens zo groot als de C02-uitstoot van heel Duitsland,” vertelt Langelaan. “De wereldhandel is zo groot en er is zoveel vracht die op vervuilende manier wordt vervoerd.”

De afgelopen jaren werkte Langelaan en zijn team aan de ontwikkeling van een logistiek systeem en een scheepsprototype, de EcoClipper500. Door met deze schepen zeilend handelsroutes te bevaren, vervoert EcoClipper producten duurzaam en emissievrij. Bovendien is er plaats voor passagiers op de schepen, waardoor je met EcoClipper ook duurzaam kunt reizen. Alleen wanneer de schepen de haven in- of uitvaren gaat de motor aan.

Het bedrijf wil tegelijkertijd bijdragen aan een circulaire industrie. EcoClipper wil alleen streekproducten vervoeren zoals kaas uit Nederland, cider en wol uit Engeland, of bier uit België. Nostalgie met praktische waarde; “terug naar de scheepsvaart en terug naar lokale duurzame producties.”

Inspiratie uit Antartica

Als familie van een zeilfanaat, voer Langelaan al op zijn twaalfde in de schoolvakanties mee met zijn oom op vrachtschepen, toen nog motorschepen. Rond 2000 bouwde hij een schip met een Amerikaanse vriend, waarmee ze hun jongensdroom verwerkelijkten en gingen vrachtvaren. Op zijn achttiende mocht hij mee als maat om het zeilen onder de knie te krijgen. Tijdens een van zijn vele reizen met onder andere Avontuur en Tres Hombres kwam hij in Antarctica, waar hij met eigen ogen de gevolgen van de opwarming van de aarde zag. Hij sprak met vele biologen over de ernst van de situatie. Nu hij zowel het vrachtvaren als ook de klimaatverandering had gezien, was de link snel gelegd.

Jorne Langelaan (c) EcoClipper B.V. 2018

De beste stuurlui staan aan wal

Het project van EcoClipper is “een roadtrip, een avontuur” en er zijn “steeds meer puzzelstukjes die op hun plaats vallen” zegt Langelaan. Hoewel Langelaan ook graag het zout op zijn lippen proeft, krijgt hij van dit project een superkick. Momenteel wordt De Tukker geïnspecteerd en de komende maanden wordt het schip voorzien van groot onderhoud en aanvullende eisen voor de commerciële vaart. Bovendien zoekt het schip naar een kapitein en bemanning om het verhaal van De Tukker verder te dragen. Als alles volgens plan verloopt, is De Tukker van de zomer te aanschouwen in Antwerpen, Londen en Amsterdam.

Omslagfoto (c) EcoClipper B.V. 2018

Tags: Last modified: 25 februari 2022
Sluiten