Een groep Duitse zeilers is op dit moment hard aan het werk in Delfzijl om een negentig jaar oud vrachtschip, de gaffelschoener Avontuur, weer in de vaart te brengen. Hun doel is om in juli 2015 de eerste proefvaarten op de Noordzee te kunnen maken en het schip vervolgens naar Australië te zeilen. Daar huist hun rederij Timbercoast Pty. Ltd. die met Avontuur, dan omgedoopt tot Timbercoast, een zeilende lijndienst wil gaan onderhouden tussen kustplaatsjes in het Great Barrier Reef-gebied.
Zeilende Lijndienst
“Twee van ons zijn een paar jaar geleden geëmigreerd naar Australië. Zij wilden daar een zeilende lijndienst opzetten naar het rif om zo toeristen op een duurzame manier naar zo’n gevoelig gebied te kunnen brengen”, vertelt initiatiefnemer Cornelius aan Zeilen. De autoriteiten gaven echter geen vergunning af. Daarop bedachten ze iets anders; zeilvracht. Een lijndienst tussen de steden van Queensland waar lokaal geproduceerde goederen centraal staan. “Met ons schip willen we laten zien dat duurzaam transport over zee dat bovendien lokale economieën ondersteund mogelijk is.”
Zoektocht door Nederland
De zoektocht naar een juist schip ging niet gemakkelijk. “Nieuwbouw zit niet in ons budget, dus moesten we op zoek naar een romp die zich al bewezen had als zeilend vrachtschip”, aldus Cornelius. Het aantal van dit soort schepen laat te wensen over in Australië, waar maar weinig oude schepen bewaard zijn gebleven. Daarom zochten ze in Nederland en Duitsland en kwamen terecht in Delfzijl bij het charterschip Avontuur. “Het is precies het formaat schip dat we in gedachte hadden. Het laadruim was ooit en zal ook weer 60 ton worden. Dit staat gelijk aan drie TEU (Twenty feet Equivalent Unit – containermaat red.).”
Internationaal verleden
Avontuur werd in 1920 bij Scheepswerf O. Smith in Stadskanaal gebouwd als vrachtschip. Na een paar keer gewisseld te zijn van eigenaar strandde ze in 1937 op een Zweeds strand. Na berging werd Avontuur als SPES onder de Zweedse vlag gebracht. Na veertig jaar dienst in de Zweedse wateren kocht een partij in Panama het schip en gebruikte het daar voor de gemotoriseerde vrachtvaart. In de jaren tachtig en negentig werd er in het Caribisch gebied gevaren met als thuishaven Bridgetown, Barbados. Cornelius: “Alhoewel Australië de verste plek van huis zal zijn voor Avontuur, heeft ze zich inmiddels dus wel bewezen als volwaardig zeegaand vrachtschip.”
Zelf vracht meegeven
Op de website prijkt een aflopende klok die op 16 augustus om 09.00 uur afloopt. “Dat is het moment dat we zeil zetten voor de lange reis en dat gaan we ook halen”, meent Cornelius. De groep die vooralsnog vrijwilligers die hen helpt bestaat uit zeelieden, bootbouwers, constructeurs, zeilmakers en tuigers. Om het geld voor de restauratie bij elkaar te krijgen, zet het bedrijf een crowdfunding campagne op op hun website www.timbercoast.com. De bemanning zal uiteindelijke bestaan uit veertien professionele zeelieden, trainees en vrijwilligers. Vrachtruimte is nog volop aanwezig, dus als u nog een pakketje per zeilschip naar Australië wil laten verschepen kunt u e-mailen naar info@timbercoast.com
Specificaties gaffelschoener Avontuur
Lengte: 39,00 m
Breedte: 6,00 m
Diepgang: 1,90 m
Zeiloppervlak 400 m2
Bemanning: 14 personen