Rijkswaterstaat zet vanaf begin juli weer stewards in op een aantal drukke sluizen. De stewards assisteren recreatieschippers bij het kiezen van de plaats in de sluiskolk en bij het afmeren. De stewards dragen op deze manier bij aan vlot en veilig scheepvaartverkeer.
Helpende hand
De drukte op de vaarwegen neemt ieder jaar met mooi weer toe. Vooral bij sluizen kan dit leiden tot gevaarlijke situaties en lange wachttijden. Grote vrachtschepen en kleine plezierjachten moeten hier samen manoeuvreren in een beperkte ruimte en dit is niet voor iedereen even makkelijk. Schippers moeten goed opletten, rekening houden met andere schepen en met de sluismeester communiceren. De stewards bieden op dat moment een extra helpende hand om vervelende situaties te voorkomen.
Taken van de stewards
De stewards werken onder supervisie van de sluismeester. Concreet ondersteunen zij de recreanten tijdens het passeren van de sluis door:
- instructies van de sluismeester door te geven, bijvoorbeeld met betrekking tot de volgorde van invaren en het plaatsnemen in de kolk;
- het aannemen en losgooien van lijnen;
- het beantwoorden van vragen en het geven van informatie.
Inzet
Er worden dit jaar zo’n 40 tot 45 stewards ingezet op tien Rijkswaterstaatsluizen. Dit zijn sluizen waar in drukke periodes sprake is van wachttijden, waar beroeps- en recreatievaart samen schutten of bij voor de recreatievaart lastige objecten. Stewards zijn actief tussen 5 juli en 31 augustus. De dagen waarop stewards worden ingezet, variëren per locatie en zijn afhankelijk van de verwachte drukte.
overzichtskaart stewards op de sluizen, zomer 2014
Foto: Werry Crone, Vleuten
Last modified: 2 juli 2014
Mijn ervaring met deze krachten is dat ze onvoldoende een echte hulp zijn, een korte cursus zou mogelijk kunnen helpen
Geweldig die Stewards
Voor een praatje en een helpen de hand
Groet Gerard
Dat is zeer welkom op de meeste sluizen regelt de sluismeeter het over het algemeen goed. zo worden voordringers vaak teruggestuurd. Vooral Friesland is een voorbeeld voor hoe het ook met grote drukte goed geregeld kan worden.
In Zeeland is het tegenovergestelde het geaval mijn ervaring na 10 jaar op zeeland te hebben gevaren is dat het een beetje wild west bij de luizen is. Vooral Bruinisse is een doorn in het oog veel wild west bij het aanvaren en de sluismeesters daar hoor je of zie je niet. Ergerlijk en niet berekend op hun taak.