De omstandigheden zijn zwaar voor de deelnemers van de Global Ocean Race. De twee koplopers hebben ijsbergen gesignaleerd. Een deelnemer opereerde noodgedwongen zijn eigen handen.
De omstandigheden zijn zwaar voor de deelnemers van de Global Ocean Race. De twee koplopers hebben ijsbergen gesignaleerd. Een deelnemer opereerde noodgedwongen zijn eigen handen.
Ruim voorbij het ijsberggebied ten zuidoosten van de BluQube-gate, op 55,47 graden zuid en 106,12 graden west, heeft Conrad Colman aan boord van koploper Cessna Citation ijsbergen gesignaleerd. Tegen de avond, op 1.300 mijl van Kaap Hoorn zagen Colman en bootgenoot Adrian Kuttel ‘twee wat grotere ijsbergen.’ Ondanks het vermijden van de bekende ijsvelden blijft alertheid vereist.
Leatherman
De 44-jarige Zuid-Afrikaan Kuttel opereerde het afgelopen weekend zijn eigen vingers met een Leatherman-multitool. Onder zijn nagels waren ontstekingen ontstaan na het opruimen van gelekte diesel. Kuttel: “We voeren aan de wind en de diesel klotste door de boot. Al dat klotsende gewicht was nadelig voor de bootsnelheid, dus dat moest worden opgeruimd.” Kuttel kon de schoten nauwelijks meer bedienen en besloot de druk op zijn vingers te verlichten. “Het scherpe mes aan mijn oude vertrouwde Leatherman een vochtig doekje van onze slinkende voorraad zouden de klus moeten klaren.”
Een dergelijk proces vereist veel van de patiënt, maar midden op de oceaan had Kuttel weinig keus. Hij maakte een snee achter iedere vingernagel, duwde de pus eruit en ontsmette zijn handen. De operatie verlichtte de pijn direct en Kuttel’s handen knapten snel op.
Waypoint verlegd
Op 9 februari besloot de wedstrijdleiding het zuidelijke waypoint van de BluQube-gate te drie graden zuidelijker te leggen naar 50 graden zuid. Om het waypoint van 47 graden zuid te halen, hadden Cessna Citation en Financial Crisis verder moeten oploeven in de toch al zware weersomstandigheden. “Als deelnemers zich benadeeld voelen, kan men een protest voorleggen aan de internationale jury. Op dit moment ligt onze prioriteit bij de veiligheid van boot en schippers”, aldus de organisatie.
Afvalrace
Slechts drie teams zijn nog in de race in de derde etappe. Open 40’s Phesheya-Racing, Cessna Citation en Financial Crisis zijn nog in de race richting Punta del Este, Uruguay. Sec. Hayai van Nederlander Nico Budel is de derde etappe niet gestart. De bemanning van Campagne de France en Buckley Systems lagen aan de leiding toen ze begin februari besloten terug te keren naar Nieuw-Zeeland.
Opgeven
Vader en zoon Field aan boord van Buckley Systems kampten met een beschadigd grootschootsysteem. Bovendien had vader Ross Field al in de tweede etappe het zwaar te verduren gekregen en lag hij nu ziek te kooi. Miranda Merron en Halvard Mabire aan boord van Campagne de France besloten na dagen tegenwind en weinig vooruitzicht op verbeteringen de koers huiswaarts te verleggen. (MvS)