De gemeenten Goes, Middelburg, Veere en Noord-Beveland en waterschap Scheldestromen gaan tijdens het weekend van Hemelvaart en Pinksteren gezamenlijk handhaven op de ‘24- uursregeling’ die geldt in het Veerse Meer. Tijdens het hoogseizoen wordt deze controle ook meegenomen in de uitgebreidere surveillance.
De 24-uursregeling
In het Veerse Meer zijn veel openbare ligplaatsen. Om ervoor te zorgen dat iedereen ergens kan afmeren en van de omgeving kan genieten, is de 24-uursregeling opgenomen in de Algemene Plaatselijke Verordening van de betrokken gemeenten. Dit betekent dat recreanten met hun vaartuigen niet langer dan één etmaal achtereen op één plek gratis mogen blijven liggen. Binnen 24 uur moeten vaartuigen minstens 150 meter verplaatst worden naar een andere anker- of ligplaats.
Vorig jaar zijn er 88 vaartuigen gecontroleerd. Daarbij is 1 persoon geverbaliseerd. Handhaving is gewenst, omdat er jaarlijks recreanten zijn die gedurende een langere periode plekken bezet houden. Hierdoor krijgen anderen geen toegang tot bepaalde gebieden. De handhaving op deze regeling wordt ondersteund door de Gebruikersraad Veerse Meer, een vertegenwoordiging van onder andere watersportverenigingen, jachthavens en de Recron.
Acties
Gemeenten rondom het meer en het waterschap leveren buitengewoon opsporingsambtenaren voor de acties. Boten worden ingezet voor de controles van de eilandensteigers en auto’s worden ingezet voor de controles van de walsteigers. De medewerkers delen bij de controles een drietalige flyer uit om mensen te wijzen op het belang van de 24-uursregeling. Na 24 uur komen de handhavers terug in de hoop dat iedereen plaats heeft gemaakt voor een ander. Mocht dit niet het geval zijn dan wordt er geverbaliseerd.
Dit zou in het hoogzeizoen op veel meer plaatsen moeten gebeuren
Denk aan de Randmeren
Een goed initiatief hoewel ik er voorstander van zou zijn om 48 uur te hanteren. Het zou ook fijn zijn als gecontroleerd zou worden op het opzettelijk vrij houden van een ligplaats door er een rubberbootje neer te leggen of “strategisch” af te meren voor een vriend die “onderweg” is. Met name op het Grevelingen meer is dat aan de orde van de dag. Ook het weigeren om, waar dat wel mogelijk is, dubbel te liggen zou moeten worden aangepakt. Ook dan maakt men wel gebruik van een roei of rubberboot om dat onmogelijk te maken.
Wellicht ten overvloede, maar volgens artikel 7.09 van het binnenvaartpolitiereglement is een ieder verplicht te gedogen, dat een ander langszijde komt en ook over de naastliggende boot naar de wal mag. Helaas is het nog zo dat vele hun “privacy” en welzijn belangrijker vinden dan het volgen van de regels.