Het mooie zomerweer zorgt voor veel drukte op het water. Boten zijn nauwelijks nog te huur, jachthavens krijgen meer passanten dan ooit en veel zeilscholen verwelkomen nieuwe cursisten. Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging, is blij met deze groeiende interesse.
Erik Frissen, eigenaar bij watersportschool Frissen in Roermond, wijst op de veertig kinderen die aan de lunch zitten in zijn accommodatie. “Dit is pas de eerste week van de zomervakantie. Er volgen nog zeven weken. De zeilschool zit met de huidige capaciteit helemaal vol. Ook de verhuur van boten – van Whaly’s tot luxe sloepen – loopt goed. Vanwege het mooie weer wil iedereen het water op. Momenteel zijn er zelfs te weinig boten.”
Superseizoen
Hetzelfde geldt voor De 1e Brabantse Zeilschool de Biesbos in Drimmelen. Ook daar is het een drukte van belang. Zij organiseren zes weken lang zeilkampen en die zitten allemaal al vol. Bijna zeventig kinderen staan aan de start van hun eerste zeilkamp. Ze krijgen zeilles in een kielboot, Optimist, O’pen Bic of Laser Pico. Eigenaar Althea de Jong is meer dan tevreden. “Het is voor ons een superseizoen. Met het mooie weer is alles verhuurd. Ook neemt het aantal reserveringen toe. Zo zijn de sloepen op dit moment al voor meer dan een maand verhuurd!”
Zonnetjes op Buienradar
Op de Friese meren gaat ook alles voor de wind. Bauke Jonkman van Langweerder Sloep in Langweer: “Het is ongelooflijk: vanaf begin mei hebben wij al volle bak. Eerst vooral in de weekenden, maar nu de zomervakantie is begonnen, gaat de bootverhuur doordeweeks ook goed lopen. Een betere reclame dan goede weersvoorspellingen kunnen we niet hebben. Zolang de zonnetjes op Buienradar blijven staan, draaien wij overuren. Zojuist boekte iemand spontaan nog vijf dagen erbij, zo’n zomer hebben we zelden beleefd.”
Welkom op het water
Geert Dijks, directeur van HISWA Vereniging, is blij met de toegenomen belangstelling voor de watersport. “Het lijkt deze zomer wel of iedereen wil varen. Gelukkig is het aanbod in de watersport in Nederland groot. We kennen een grote dichtheid aan watersportbedrijven; er zijn er genoeg waar watersportliefhebbers nog terecht kunnen. De watersport is een fantastische vrijetijdsbeleving, dat merken steeds meer Nederlanders. Onze campagne Welkom op het water, bedoeld om meer mensen te enthousiasmeren voor de watersport, heeft daar wellicht een steentje aan bijgedragen.”
Omslagfoto: Siese Veenstra
Last modified: 18 July 2018