Voor de een betekent de Hiswa te Water lekker shoppen, voor de ander is de grootste drijvende botenbeurs van Europa hét summum van consumentisme. Hoe dan ook: als je van bootjes houdt valt er flink wat te likkebaarden. Een voorproefje van de Hiswa te water 2022.
Precies een jaar geleden vond je op deze plek een uitgebreid artikel over de Hiswa te water 2021 – vlak nadat het nummer naar de drukker was gestuurd, bleek de beurs door corona niet door te gaan. Gelukkig zijn de voortekenen dit jaar veel gunstiger. De organisatie en standhouders staan te trappelen om in Lelystad weer voor je klaar te staan. Wat kun je verwachten na twee jaar afwezigheid?
Meer elektrisch
Wat op de Hiswa in 2006 begon met twee sloepen van Stille Boot is inmiddels een heuse revolutie te noemen in botenland. Steeds meer (zeil)boten worden standaard of optioneel geleverd met een elektromotor: onder andere Hoora, Saffier, Jachtwerf Heeg en Aira Boats leveren jachten die zonder benzine of diesel de haven uit kunnen.
Ook Stille Boot is dit jaar van de partij. Inmiddels is de pionier op het gebied van elektrisch varen uitgegroeid tot de grootste leverancier van elektromoren en toebehoren van Nederland en levert onder andere motoren van Torqeedo. Mocht je denken aan (of dromen over) een elektrische motor in je boot, ga dan vooral langs.
Hetzelfde geldt voor Bellmarine; dit bedrijf levert verschillende elektromotoren, waarvan sommige aan een saildrive gekoppeld kunnen worden en eventueel zelfs als sleepgenerator kunnen fungeren. Daarmee concurreert het bedrijf met het (prijzige) Oceanvolt. Bellmarine levert ook aan werven: het aluminium expeditie- en toerjacht Explorer 42 DS van het Duitse Viator zal ook op de beurs te zien zijn en is uitgerust met een hybride aandrijving van Bellmarine.
Meer rompen
“Er komen dit jaar maar liefst negen multihulls,” zegt Alex Hoeve, een van de organisatoren van de Hiswa te water. Nooit eerder waren er zo veel te vinden op de beurs. “Met deze boten boren de werven echt een nieuwe doelgroep aan.” Het hele spectrum is te vinden: van de varende vakantiehuizen van Bali Catamarans, tot de luxueuze catamarans van Lagoon en Excess.
Het jonge Nederlandse Vaan Yachts is aanwezig met de gloednieuwe Vaan R4. Vaan heeft een missie: goed zeilende catamarans bouwen met zo min mogelijk impact op het milieu. De R4 bestaat voor een groot deel uit gerecycled aluminium en duurzame materialen zoals kurk en plantaardig leer. Uiteraard is de boot voorzien van elektromotoren.
Zeilen 09/2022
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat kun je verder verwachten van dit nautische spektakel? Hoezo is er ‘meer lekkers’? Welke praktisch dingen zijn er allemaal te doen? En ook niet onbelangrijk: waar kun je onze stand vinden. Je leest het allemaal in Zeilen 09/2022. Deze editie verschijnt volgende week.
Omslagfoto: Hiswa
Tekst: Joris Westerveld
Misschien nog even vermelden waar en wanneer het is?
inderdaad, de essentiele info
31/8 – 4/9