Actueel

Een man, een mini, een droom

Wat maakt die Classe Mini nu zo bijzonder?

11:11

In een bloedsnelle raceboot van 6,5 meter de Atlantische Oceaan over. Is dat leuk? Mitchell Greven denkt van wel; als kind droomde hij er al over. Wat maakt die Classe Mini nu zo bijzonder? Die vraag mogen we zelf beantwoorden, vindt Mitchell, en hij nodigt ons uit voor een dag op het water. In Zeilen editie 11/2022 lees je onze ervaring.


De hele week gaan de berichten over en weer: zal er op de afgesproken dag genoeg wind staan? En dan, als een onverwacht eilandje in de Stille Zuidzee, verschijnt er op Windy een pluimpje wind op die windstille, oververhitte zee die zomer heet. “Dat moet voldoende zijn,” appt Mitchell. Als ik begin augustus de steiger in Lelystad oploop, zijn vaste haven, begint het me te dagen. Je ziet aan alles dat dit bootje al met weinig tevreden is. Er staat een paal op van bijna twee keer de bootlengte en een uitklapbare boegspriet waar je bang van wordt. Alles ademt hard gaan.

Mitchell is bezig een prachtige set zwarte laminaatzeilen op de boot te zetten. “Tot nu toe heb ik alleen met de delivery- zeilen gevaren, maar voor deze fotoshoot halen we natuur- lijk alles uit de kast,” zegt hij als we de boot van dichtbij bewonderen. Het uitgebouwde grootzeil van het 21-voetertje meet maar liefst 27 vierkante meter – dat is zelfs een paar vierkante meter groter dan het grootzeil van mijn eigen, bijna tien keer zo zware boot.

Klein én serieus

Vergeleken met wedstrijden als de Route du Rhum of de Transat Jacques Vabre is de Mini Transat een toegankelijke trans-Atlantische solorace. Met een lengte van 6,5 meter is de Classe Mini bovendien betaalbaarder dan andere lange- afstandsklassen. Toch is meedoen met de Mini Transat allesbehalve een blokje om. De competitie is sterk en altijd schrijven zich meer zeilers in dan dat er plek is. Aan de top varen zeer getalenteerde zeilers met een groot budget.

Mini’s zijn er in twee smaken: de behoudendere Serie- en de vooruitstrevende Proto-klasse. In de laatste klasse is er bijna volledig vrij spel voor nieuwe ontwikkelingen en technologieën. Zo varen er Proto’s rond met foils, koolstof tuigage, waterballast en zwenkkielen. Doorgaans gaat het hier om one-offs waarop nieuwe ontwerpen worden getest. Zo dook in de Mini Transat van 2011 een 6.50 op met een schouwboeg, inmiddels een alomtegenwoordig ontwerp in de race- wereld; je ziet ze terug bij vrijwel alle Class40’s en op de nieuwste IMOCA’s. Succesvolle zeilers uit de Proto-klasse vinden geregeld hun weg naar grote offshore-klassen.

Zeilen 11/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat kenmerkt de Serie-klasse? Waarom is voor Mitchell de Mini Transat van 2023 te kort dag? Welke voorbereiding moet je treffen om mee te mogen doen aan de Mini Transat? Is er iets van comfort aan boord te vinden? Wanneer lijkt het alsof iemand het gaspedaal intrapt? En hoe ambitieus is de Mini-zeiler? Je leest het allemaal in Zeilen 11/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 23 november verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: Klaas Wiersma
Tekst: Joris Westerveld

Last modified: 20 november 2022
Sluiten