Actueel

Alles voor een knoopje meer

De snelste toerzeilers ter wereld?

11:11

Prijzen of podia zijn niet altijd de drijfveer om je boot sneller te laten gaan; die wens kan ook gewoon van binnenuit komen. Bij Bart Stijger is dat het geval. Met zijn Spirit 32 wil hij iedereen voorbijvaren. Niet gehinderd door klassevoorschriften of ratingstraffen heeft hij van Waverider volgens eigen zeggen de snelste ter wereld gemaakt. Ronald Meeuwissen vaart fanatiek wedstrijden met een multiknikspant van 4 millimeter dik plaatstaal. Als hij deelneemt is het om te winnen. Voor forse investeringen in het schip deinst hij niet terug. We nemen een kijkje aan boord bij deze twee toerzeilers, die net even verder gaan voor dat laatste beetje snelheid.

Bij de eerste stap in de kuip valt de helmstok op. Een glanzende blikvanger, een kunstwerk van essen en mahonie in een jas van bolglanzende lak. Is die nieuw? “Nee, dit is de oorspronkelijke helmstok,”
vertelt Stijger. “De boot stuurde zwaar, daarom heb ik de helmstok verlengd. Ik heb alle lagen apart ingezaagd en verlengd, steeds op een ander punt, waardoor het verband intact bleef. En ik heb er een ronde greep op gemaakt. Dat scheelt net in de rug, vanaf de plek waar ik graag zit.”
Al gauw blijkt dat niets aan boord zonder verhaal is. Wat niet is geoptimaliseerd ten bate van de snelheid, is aan­ gepast ter verhoging van het comfort of gemak. Als mijn blik van de helmstok afdwaalt naar de lier, grijpt de schipper in een kastje. “Kijk, kortere hendels. De standaard­ hendel is te lang. Aan deze heb ik genoeg: maak je kleinere bewegingen, staat de genua eerder dicht. En het is one-touch. Als je je hand eromheen legt, klikt hij los.” Achter een lat boven de kajuitingang zitten drukknoopjes voor een transparant schermpje met lamellen. “Voor als het regent op een voordewindse koers.”
Eenmaal binnen volgt een demonstratie van het uitschuif­ systeem waarmee van de kajuitbank een dubbel bed wordt gemaakt. “Daar is het allemaal mee begonnen,” vertelt Stijger. Onder de kajuitbank aan stuurboord staan de twee accu’s. “Die zijn daarheen verplaatst, want alle Spirits liggen scheef over bakboord.” Stijger reikt naar achter. Uit de navigatiehoek haalt hij een schriftje. Gedurende enkele decennia worden daarin alle ingrepen bijgehouden. “Als ik in de zomer iets tegenkom, schrijf ik het hierin op. Dan hoef ik in de winter niet na te denken wat er moet gebeuren.” Het schrift staat vol met schetsen, berekeningen en over­ wegingen.

Varend schiemansatelier

Zijn boot is gebouwd in 1987. Stijger, met een Kolibri­ en Victoire 822­verleden, werd 26 jaar geleden de eigenaar.
De boot oogt als een comfortabel familieschip en is behalve dat ook een varend schiemansatelier. Met een ruime voorraad deels zelfgemaakte naalden, priemen en pennen onder de kajuitbank. Kisten vol met lijnwerk, kralen en garens. In de mast en aan de voetrail zijn de meeste stalen sluitingen vervangen door softshackles.
“In de mast telt elke gram en als je stalen sluitingen aan de voetrail zet, raakt die er alleen maar beschadigd van.” Afgezien van de zijstagen en het voorstag zijn alle staal­ draden vervangen door dyneema. Dankzij een vriend – die rvs kan lassen – is bijna al het beslag aangepast en verbeterd. De preekstoel met demonteerbaar boegsprietje, de reef­ haken, zelf gefreesde aluminium klemmen met verlengde hefboompjes in de giek: elk onderdeel getuigt van een onvermoeibare drang om te optimaliseren.
Echt enthousiast wordt Stijger als het om snelheid gaat. De boot moet gewoon zo hard mogelijk varen. Boten binnen gezichtsafstand zijn, of ze willen of niet, een referentie. Als ze ongeveer even lang zijn, vragen ze om een duel. “Winners, Dehlers en grote Bavaria’s, die houd ik achter me. Een First 31.7 ook, zolang die niet gaat planeren.” En als Stijger gelijk opvaart met een andere Spirit 32, stelt hij tevreden vast dat hij de snellere is.

Zeilen 06/2022

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Waarom moet je onderaan beginnen om je boot sneller te maken? Hoe kun je met de giek een halve knoop meepikken? Wie hebben aan tactiek en bootsnelheid gewerkt en zijn in 2017 Nederlands kampioen geworden? Wat houdt operatie kiel in? En waar eindigt stalen boot Rosy Maes vaak in het eindklassement bij wedstrijden? Je leest het allemaal in Zeilen 06/2022. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 juni verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto: © Jeroen Dedding
Tekst: Coen Jongsma

Last modified: 19 mei 2022
Sluiten