Nietsvermoedend varen Koos Meijer, zijn vriendin Hale, en vrienden Saskia en Michel op zaterdagmiddag 27 augustus van Lemmer naar Enkhuizen. Op een gegeven moment zegt Koos gekscherend tegen zijn vriend: “Ik wist niet dat ze orka’s hadden op het IJsselmeer”. Op datzelfde moment weet Koos al dat er iets niet pluis is en pakt Michel de verrekijker. Wat hij dan ziet is een omgeslagen open zeilboot met vijf drenkelingen. Koos vertelt aan Zeilen was er gebeurd is en heeft daarbij ook een serieuze boodschap.
“Eigenlijk zouden we over zee van Lauwersoog naar Hoek van Holland varen, maar we besloten toch om binnendoor te gaan wat ook leuk is,” zegt Koos. “Eenmaal door de sluis bij Lemmer zeilen we onder vol tuig met 5 Beaufort richting Enkhuizen. Op dat moment zagen we de omgeslagen boot. Als een speer haalden we de zeilen naar beneden. Mijn vriendin bleef op de uitkijk staan, want je bent zo je positie kwijt. Saskia en Michel zorgden voor reddingslijnen. Tijdens het benaderen richting de omgeslagen boot, en zicht op de lijzijde zagen we pas de mensen aan de omgeslagen boot hangen. Er lag van alles in het water en dat wilde ik niet zelf in mijn schroef krijgen, want dan zijn we nog verder van huis. Toen we de goede positie hadden, haalden we de twee kinderen en de vrouw aan boord en vervolgens bij de tweede manoeuvre de derde man en bij de laatst manoeuvre de laatste man.
Eerder was er al een melding gemaakt van de situatie maar doordat er een foute locatie was doorgegeven, zochten de reddingsdiensten niet op de juiste plek… dit bleek achteraf.”
Onderkoeld en in shock
“De drenkelingen hadden gelukkig zwemvesten aan en zo’n half uur tot drie kwartier in het water gelegen. Het water was 22 graden, desondanks waren er toch een paar onderkoeld geraakt en ook enigszins in shock door de hele gebeurtenis. Nadat de drenkelingen bij ons aan boord waren, hebben we gevraagd hoe zij zich voelden en of ze medicijnen nodig hadden. Vervolgens lichtten we de Kustwacht in en gaven onze positie door. Na zo’n tien à vijftien minuten was de KNRM bij ons. Zij hebben de drenkelingen opgepikt en aan land gebracht. Deze vrijwilligers hebben perfect werk geleverd. Later hebben we elkaar nog ontmoet in Enkhuizen.”
Wat als we wel buitenom waren gegaan?
“Ergens in de verte voer een klipper, maar die schipper had het vijftal nooit opgemerkt. Het is echt een geluk dat wij langs voeren. Wat als we nou wél buitenom waren gegaan? Het zou mooi zijn als iedereen goed om zich heen kijkt op het water. En onderneem actie als je wat ziet en draai niet je hoofd weg. Let goed op bij wat je doet en oefen eens met de bijzondere manoeuvres die erbij komen kijken. Zorg ook goed voor jezelf en je eigen opvarenden als je die aan boord hebt, breng hen niet in gevaar. Dit soort zeemanschap vind ikzelf trouwens de normaalste zaak van de wereld en ik hoop dat velen er net zo over denken.”
Wat er precies op zaterdagmiddag 28 augustus is gebeurd, is momenteel nog niet duidelijk.
Tags: Drenkelingen Last modified: 8 september 2022
Wat een goede actie is dit!! Wij merken dat veel mensen inderdaad niet meer om zich heen kijken! Afgelopen zomer nog zagen we dat iemand vastliep toen we van Vlissingen maar Scheveningen voeren. Alle andere schepen voeren door. Gelullig kregen we het schip los want het was afgaand tij en dat was erg onaangenaam geworden.
En zelf een keer meegemaakt op de staande mast route dat we onze schroef verloren en iedereen ons voorbij voer zonder maar te vragen of er iets aan de hand was en we hulp nodig hadden….
Goed om aan dit soort dingen aandacht te blijven schenken!
Belangrijk is ook dat degene die in nood is dit afdoende kenbaar maakt. Een omgeslagen boot hoeft geen toelichting maar wat als je motor stil viel bij een proefvaartje zonder zeilen en je hebt het anker uitgeworpen. Dat zagen we ooit vroeg in het seizoen op het Hollands Diep vlakbij de vaargeul. De schipper stond op de voorplecht en maakte een soort vlieg bewegingen. Pas na enkele seconden drong het tot ons door dat de man om hulp vroeg, zijn we gekeerd en hebben hem naar zijn haven gesleept. Zonder dit duidelijk verzoek om hulp waren we gewoon doorgevaren want wij zagen slechts een voor anker liggend schip.
Bravo voor deze geweldige actie en de drenkelingen mogen blij zijn dat jullie op de juiste tijd en juiste plaats waren om ze op te pikken. Toch heb ik wat vraagtekens bij de feiten die worden genoemd. Ten eerste was 28 augustus 2022 geen zaterdag, maar een zondag. Op zaterdag 27 augustus vond de 24-uurs race plaats en bevonden zich ruim 400 boten op het IJsselmeer, met name het noordelijke deel. Vanwege de wind uit het noorden was het stuk tussen Lemmer en Enkhuizen een populair deel, waar het behoorlijk druk was tot een uur of 18:00. Als zondag 28 augustus werd bedoeld, waren er ook redelijk wat boten op weg naar de thuishaven. Ook ik was op weg van Medemblik, via Enkhuizen naar Amsterdam. De wind was aanvankelijk 12-15 kn (windkracht 3-4) en zakte er in de middag uit. Ik heb de motor moeten bijzetten. Ik heb niets op de marifoon gehoord. Het kan natuurlijk zijn dat het voorval een jaar eerder, in 2021, heeft plaatsgevonden. Ook toen werd de 24-uurs race gevaren in dat weekend met veel boten op het water. Kortom, de feiten lijken niet te kloppen, in ieder geval komen ze niet overeen met mijn eigen waarnemingen en dat doet voor mij afbreuk aan de essentie van dit verhaal.
Hi Eric,
Begrijp inderdaad jouw vraagtekens. Het verhaal komt echter wel weer overeen met de melding bij de KNRM. https://www.knrm.nl/nieuws/knrm-reddingstation-enkhuizen/vijf-drenkelingen-na-omslaan-zeilboot-op-het-ijsselmeer.
Wat mij dan weer frustreert is dat Zeilen een platform biedt aan mensen die bier drinken tijdens het zeilen (je ziet de genua staan in de weerspiegeling van de zonnebril). Ik weet zeker dat niemand dit kan waarderen als ik zo achter het stuur zit van de auto.
Het verhaal klopt: wij waren die zondagmiddag 28 augustus in de Compagnieshaven in Enkhuizen, de omgeslagen boot werd toen geborgen op de helling (na door twee KNRM-boten naar binnen te zijn gesleept).
Het ging om een Pointer (ik meen 22). Een van de KNRM-medewerkers wist me te vertellen dat waarschijnlijk het midzwaard was losgekomen – wellicht niet goed geborgd? – en dat de boot toen meteen gekapseisd is. En dat de opvarenden geen duidelijk noodsignaal hadden gegeven, pas toen een passerend zeilschip ze op had gepikt, konden ze de KNRM een goede locatie geven (zoals ook in het verhaal hierboven staat).
Gelukkig droegen ze inderdaad reddingvesten, want het was best harde wind en ruig water. Boot zat onder de drek en het tuig was deels losgeknipt, maar verder leek de schade te overzien.
Het betrof inderdaad een gloednieuwe Pointer 22. Ik was, op zaterdag 27-08, bij degene die via zijn mobiel de initiële melding van de eigenaar kreeg, dat hij ten zuiden van Stavoren omgeslagen was. We hebben toen direct gebeld met 09000111, Kustwacht, alwaar Eva en Paul zeer professioneel de zoektocht in gang hebben gezet. Later hebben we de schipper van de Pointer gevraagd of hij via Whatsapp een positie kon versturen, gelukkig zijn moderne iPhones waterdicht en kon hij drijvend in zijn vest de GPS positie doorsturen. Daaruit bleek dat ‘ten zuiden van Stavoren’ niet klopte, maar ‘voor de kust Enkhuizen’ een betere schatting zou zijn geweest. De GPS positie hebben wij weer direct doorgestuurd naar Kustwacht. Pas bij de redding bleek dat er naast 3 volwassenen ook 2 tieners aan boord waren, ook die waren bij de initiële melding onvermeld gebleven in de paniek en/of door slechte verbinding. Het belang van het dragen van goede vesten door alle opvarenden is maar weer eens aangetoond.
Anton:
Wat ontzettend goed van jouw. Uit betrouwbare bron weet ik dat deze mensen ook vlees eten. Schandalig! Even voor de duidelijkheid: waarschijnlijk is deze foto genomen ter afsluiting van een prachtige actie. Bier drinken is in principe niet verboden, dus wie ben jij om daar schande over te spreken. Varen/rijden onder invloed is dat wel, maar daar is hier vooralsnog geen sprake van. Wat meer inlevingsvetmogen en wat minder de deugneus uithangen zou je goed doen.
Het was inderdaad zaterdag, tegen het eind van de 24 uurs. De meeste deelnemers zaten toen, met Noordenwind, al ter hoogte van Medemblik. De eerste oproep aan de kustwacht die wij hoorden kwam binnen op kanaal 10, wellicht door de stress. Direct daarna reageerde een schip ‘kustwacht is te bereiken op kanaal 16, kanaal één-zes’. Vanaf toen kwam de hulp op gang. De reddende kapitein had de coördinaten goed op orde, opvallend was hoe verwarrend het leek alvorens deze waren doorgegeven aan de reddingsbrigade.
Let op je buur is zeer waardevol, uit eigen ervaring met een Bavaria 40.
Deze zomer vanaf het Haringvliet richting Zuid Hollands Diep even kwartiertje gewacht op de brugbediening van het Haringvliet. Naast mij voer gelijk op een tweetal gezellige heren met eveneens een Bavaria, zowel onder de kont als ook één in de hand.
Eenmaal de brug gepasseerd vervolgde ieder zijn weg. Na een paar minuten hielden zij in en kwamen voldoende langszij teruggevallen om te kunnen communiceren. Zij melden mij geen koelwater bij de uitlaat te zien? Ik bedankte vriendelijk en ging rustig op onderzoek uit. Ik had tenslotte geen oplopende motortemperatuur en geen motoralarmen gehoord.
Helaas bleek de koelwaterslang van de afvoer te zijn gescheurd en pompte de motor wel goed koelend alle koelwater het schip in. Zonder de opmerkzaamheid van deze heren was er zeker forse schade en een bilgepomp alarm gekomen. Nogmaals dank als dit door hen gelezen wordt
Inderdaad een mooie actie.
Ik heb zelf ook meegemaakt, dat aan noord zijde van de sluis van Kornwerd, een zeiler in paniek stond te zwaaien.
Hemelvaart weekend, druk in de kom, maar niemand die er aandacht aan schonk.
De solozeiler had een lijn in zijn schroef gekregen, en dreigde op het basalt aan lager wal te raken.
Sleeplijn overgegeven, en met die boot op sleep de sluis doorgegaan – na wel even de sluiswachter gewaarschuwd te hebben, dat ik met een sleep erachter de sluis in kwam-
De boot aan de IJsselmeer kant afgeleverd aan de steiger. (Zelf moest ik door, was met zeilles bezig)