Zeemanschap

Nu in Zeilen: Van de radar af zeilen

12:00

Dankzij alle apparaten en apps aan boord weet iedereen waar je bent. Altijd en overal. Of je nu het helderblauwe water rond Curaçao verkent of op een grijze zaterdagmiddag een rondje Grevelingenmeer doet. Kun je als vertrekker nog wel van de radar verdwijnen?

Ter voorbereiding op onze Atlantische oversteek kochten we twee reservenavigatiemiddelen: een spiksplinternieuwe handheld-gps en papieren kaarten, vanwege de veranderlijke stroomlijnen in een set van twaalf maanden. Die kaarten hebben we in het afgelopen jaar nog nooit gebruikt waarvoor ze echt zijn bedoeld. Al is er eentje verknipt bij gebrek aan normaal cadeaupapier, vanwege een onverwachts feestje in de ankerbaai. Het zag er erg leuk uit, dat wel. We houden het aan boord van onze Taling 33 Black Moon vrij simpel qua apparatuur; we hebben bijvoorbeeld zelfs geen radar – maar dat wil niet zeggen dat we zonder enige digitale communicatiemiddelen aan boord rondreizen.

Zestien dagen online op zee

We naderen Suriname. Na negentienhonderd nautische mijlen en zestien dagen op open zee – ofwel zestien gedownloade weerkaartjes en ontelbare berichtjes van en aan (zeil)vrienden en familie – blijkt vlak voor aankomst het satellietabonnement verlopen te zijn. Zodoende dobberen we volgens de website Noforeignland nog op open zee, terwijl we in werkelijkheid allang op een Surinaamse rivier voor anker liggen. Na een aantal dagen hebben we eindelijk wifi en willen we snel het thuisfront berichten, maar dat is ons al voor: “Hey, we zien op Marinetraffic dat jullie er al zijn.” De AIS (Automatic Identification System) stond natuurlijk al die tijd gewoon nog aan!

Eilandhoppen met tijdslot?

Niet alleen op open zee zijn we altijd zichtbaar. Ook bij het inklaren dienen we ons doorgaans aan te melden via internet. Zo blijken op de Caribische eilanden de regels omtrent inklaren sterk veranderd in de afgelopen tijd. Waar we in boeken van voorgangers lezen dat ze op een willekeurig eiland komen aanwaaien met een ‘Hallo, hier ben ik,’ moeten wij ons aankondigen met een exacte aankomst- en vertrekdatum. De pandemie heeft bovendien ervoor gezorgd dat het softwareprogramma SailClear door steeds meer eilanden wordt gebruikt. Dit heeft als voordeel dat, eenmaal geregistreerd, het inklaren op het bureau niet veel meer dan een formaliteitje is. En in de praktijk blijkt dat de opgegeven vertrekdatum slechts indicatief is.

Zeilen 10/2021

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Hoe kun je zichtbaar zeilen in de Carieb? Waarom vereist Fiji sinds kort dat er continu met AIS gezonden wordt? Waar moeten de vertrekkers voor hun uitklaringsformulier naar het café? Hoe zichtbaar ben je nou echt? En hoe wordt de hypothetische hamvraag – kun je als vertrekker nog wel van de radar verdwijnen – beantwoord? Je leest het allemaal in Zeilen 10/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 27 oktober verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Beeld en tekst: Greetje Tops en Niels Eikelboom

Tags: Last modified: 6 oktober 2021
Sluiten