Voor veel zeilers is het behalen van het RYA Yachtmaster-certificaat een belangrijke mijlpaal. Maar dat certificaat is niet het einde van het leerproces. Rupert Holmes onderscheidt veertien vaardigheden die je een betere schipper maken.
Met het trainingsprogramma van de RYA Yacht- master breng je je zeilkennis op een hoger niveau en leer je veel over jezelf. Maar een aantal zaken krijgt zelfs de beste cursist niet onder de knie in de beschikbare tijd. Het komt dan telkens neer op de combinatie van ervaring en reflecterend leren. Of zoals John Chittenden, toen nog secretaris van de RYA en later schipper op twee zeilraces rond de wereld, mij ooit zei: “Een goede zeiler is iemand die nadenkt over welke manoeuvre er zojuist aan boord heeft plaatsgevonden en hoe die beter kan.” Kortom, alleen ervaring opdoen is niet voldoende. Je moet ook leren van die ervaring.
De cursus tot Yachtmaster kan niet alles omvatten; er valt nu zoveel meer te leren dan vijftig jaar geleden, al was het maar omdat jachten en boordsystemen gevarieerder en complexer zijn geworden. Tegelijk veranderen sommige zaken nooit – een ongecontroleerde gijp is bijvoorbeeld nog net zo’n potentieel gevaarlijke situatie als vroeger. Daarnaast verschillen de cursussen en examens per land. Waar in het Verenigd Koninkrijk minder aandacht is voor manoeuvres met het in- en uitvaren van boxen, daar leer je in Noord-Europa niet hoe je moet aanmeren met de spiegel naar de kade en het anker aan de boeg, zoals dit in mediterrane landen gebruikelijk is.
1. Iedereen betrokken houden
Je herkent een goede schipper aan de manier waarop die besluiten neemt. Of je nu de leiding hebt op een charterboot of een privéjacht: als je de meningen en voorkeuren van alle bemanningsleden aandacht geeft, vergroot je de kans dat iedereen het naar zijn zin heeft en een volgende keer weer mee wil. Door vooraf opties en mogelijke uitdagingen te bespreken en iedereen op de hoogte te houden van mogelijke wijzigingen, houd je iedereen betrokken. Toch ben je als schipper wel de persoon die eindverantwoordelijk is voor het tijdstip waarop actie wordt ondernomen – als je dit niet doet, ontstaat er onduidelijkheid over wie de leiding in handen heeft.
In de praktijk: als je vooraf de reis goed voorbereidt, waarbij je alle elementen van navigatie, koersbepaling, meteorologie, getijden en de omstandigheden bij vertrek en aankomst bestudeert, dan zul je tijdens de tocht voldoende tijd kunnen vrijmaken om een goede stijl van schipperen te ontwikkelen. Mijn eigen reizen bereid ik doorgaans enkele dagen eerder voor, zeker als ik naar een minder bekend vaargebied zeil.
Zeilen 07/2021
Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Waarom moet je op zoveel mogelijk verschillende boten varen? Hoe kun je stressloos leren ankeren? Waarom is een werkschema handig voor de belangrijkste zeilhandelingen? Hoezo is het nuttig om een action cam aan de hekstoel te bevestigen en jezelf te filmen terwijl je een rif steekt? En wil je meer lezen over het gebruik van de spinnaker? Je leest het allemaal in Zeilen 07/2021. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 23 mei verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.
Tekst: Rupert Holmes Vertaling: Clemens
Last modified: 29 juni 2021