Zeemanschap

Hoe zit het met de verschillende marifoonpapieren?

De marifoon is het perfecte communicatiemiddel op het water

19:40

SONY DSC

De sluis- of brugwachter oproepen, doorgeven dat je in de problemen zit of luisteren naar wat er verder om je heen op het water gebeurt: de marifoon is het perfecte communicatiemiddel op het water. In Nederland kun je een aantal marifoonpapieren halen en welke je op zak moet hebben, hangt af van waar je vaart en welke apparatuur je gebruikt. Weet je dat je al een certificaat moet hebben zodra je een marifoon (zendinstallatie) aan boord hebt? In dit artikel hebben we en een ander voor je op een rijtje gezet.

Basiscertificaat marifonie (VHF certificate)

Als je een marifoon aan boord hebt, moet tenminste één persoon in het bezit zijn van het Basiscertificaat marifonie. Het basiscertificaat is bedoeld voor het gebruik van maritieme frequentieruimte op vooral de binnenwateren. Je mag zowel een vaste als handheld marifoon bedienen. Ook mag je gebruik maken van een combi-marifoon als deze uitsluitend op de binnenvaart-modus staat (* ATIS geactiveerd en DSC geblokkeerd).
Voor dit certificaat hoef je geen praktijkexamen af te leggen, maar alleen een theorie-examen te doen.

Marcom-B (Restricted Operator’s Certificate)

Het Beperkt Certificaat Maritieme Radiocommunicatie (Marcom-B) is bedoeld voor het gebruik van maritieme frequentieruimte op de binnenwateren en de kustwateren, ook de Waddenzee valt hieronder. Marcom-B is een Beperkt certificaat Maritieme radiocommunicatie en bestaat uit twee delen: het Basiscertificaat marifonie en de module GMDSS. Het wereldwijd maritiem nood- en veiligheidssysteem (Global Maritime Distress and Safety System, GMDSS) is een wereldomvattend maritiem communicatiesysteem dat gebruikmaakt van DSC en satellietcommunicatie. Het GMDSS-certificaat is een vereiste voor het verkrijgen van toestemming voor het gebruik van een DSC-marifoon, EPIRB, Navtex, AIS sart, etc.
Ben je al in het bezit van het Basiscertificaat Marifonie? Dan hoef je alleen examen te doen in de module GMDSS. Zo niet, dan doe je twee theorie-examens en het verplichte praktijkexamen.

Marcom-A (General Operator’s Certificate)

Dan is er het Algemeen Certificaat Maritieme Radiocommunicatie (Marcom-A). Hiermee mag je overal te wereld communiceren en is bedoeld voor gebruik van frequentieruimte op zee. Dat is natuurlijk erg handig voor als je bijvoorbeeld rond de wereld wilt zeilen en beschikt over zendapparatuur met een veel groter bereik dan een VHF-marifoon als een SSB-radio. Daarmee kun je niet alleen wereldwijd communiceren maar ook bijvoorbeeld weerkaarten binnenhalen. Met je Marcom-A certificaat (SOLAS/IMO approved) mag je ook de MF/HF maritieme zend/ontvanger bedienen. Bij de MF/HF-marifoon werk je niet met kanalen maar selecteer je de betreffende frequentie en je hebt een bereik van wel 10.000 mijl.
Je moet een examen afleggen en een verplichte praktijkoefeningen op de simulator.

SRC (Short Range Certifcate)

Het SRC (Short Range Certifcate) is een internationaal geldig marifoon-bedieningscertificaat en is praktisch gelijk aan Marcom-B. Het SRC-certificaat is eenvoudiger te behalen dan het Marcom-B certificaat. Een aantal Nederlandse watersporters geeft dit certificaat de voorkeur, omdat het beter aansluit op de praktijk. Het papiertje is geldig voor zowel binnenvaart- als zeevaartmarifoon, evenals EPIRBs, SARTs en AIS op schepen tot 200 ton.
Houd er wel rekening mee dat het examen in de Engelse taal wordt afgenomen.

* ATIS Vergeet niet dat je je marifoon bij Agentschap Telecom moet laten registreren. Dat kan alleen als je een Basiscertificaat marifonie op zak hebt. Als de marifoon geregistreerd is, krijgt je een roepnaam en op basis daarvan wordt een ATIS-nummer samengesteld. Met dit nummer mag je de marifoon ook daadwerkelijk gebruiken.

Omslagfoto: © Fanny Schertzer/CC BY-SA 2.5

Last modified: 30 maart 2022
Sluiten