Een eigen boot staat garant voor heel veel prachtige zeilmijlen, maar ook: gedoe. Regelmatig gaat er wel wat stuk aan boord. Tientallen zeilers deden het afgelopen jaar hun verhaal in Zeilen, over wat er aan boord stuk ging en hoe het weer goed kwam. Ruim een jaar na de start van deze serie Stuk gegaan maakt auteur Michiel van Straten de balans op. En hij is op zoek naar nieuwe verhalen! Wat ging er bij jou aan boord stuk (en hoe redde je jezelf uit die situatie)? Vertel het ons op info@zeilen.nl of laat een reactie achter.
Geen gescheurde zeilen
Michiel van Straten: “Van alle elementen die stuk zijn gegaan aan boord, werd de motor het meest genoemd. Opmerkelijk toch, voor een zeilvloot? Gaskabels, zuigers, dieselpompen, koelsystemen, pakkingen, uitlaatspruitstukken, startmotoren, oliepompen: kan stuk, ging stuk. Gelukkig ging er ook van alles kapot aan zeiltuig, zou je bijna denken. Van stagen tot lummelbeslag tot lieren tot gennakerspriet. Gescheurde zeilen zijn nog niet genoemd; te gewoon, waarschijnlijk.”
Vakantie stuk
“Het besturen van de zeilboten blijkt ook nogal eens problemen op te leveren. Talrijk waren de verhalen over problemen als een verloren schroefas, een wegdrijvend roerblad, diverse problemen met stuurautomaten, en een kapotte keerkoppelingkabel. Maar ook zonder werkende plotter (waterschade) kan het lastig besturen zijn. Bij één inzender ging de hele vakantie stuk, door een opeenstapeling van haperingen (verdwenen schroef, water in de saildrive, en ook nog de frigo kapot).”
Originaliteitsprijs
“De originaliteitsprijs gaat echter naar de zeilster die met ons wilde delen dat aan boord haar relatie stuk was gegaan. Dapper. Het goede nieuws: alle genoemde problemen zijn uiteindelijk opgelost. Over die relatie ben ik niet zeker.”
Omslagfoto: Klaas Wiersma
Tags: stuk gegaan Last modified: 5 april 2023
Bij mij ging er zo veel fout dat mijn boot was gezonken, het blijkt dat ik niet zo goed ben in aan mijn boot klussen. Dus ik heb mijn les geleerd en nu laat ik al het onderhoud doen, zodat dit niet meer gebeurd. Bedankt voor het delen, ik ben ten minste niet de enige die wat fouten met boten maakt. https://www.duikbedrijfvanbekkum.nl/diensten/scheepsberging
Aftapkraantje van de motor. Voor de vorst opengedraaid, en weer dicht.
De volgende keer aan boord stond er 20cm water op vloer. Geen gevolgschade, maar wel flink schrikken. En dan vinden waar t vandaan komt…
Varen met een zeiljacht levert inderdaad veel ergenis op. Er gaat veel stuk en het vergt veel en constant onderhoud. Ook als je een beetje handig bent, kun je beter huren dan bezitten. Nog steeds verbaas ik mij dat de kwaliteitseisen (nodig voor de productie) binnen de jachtbouw zoveel achterloopt op de industrie. Onderdelen (waar ook aan boord) zijn nog steeds zeer corrosiegevoelig. De elektrische componenten aan dek werken daardoor meestal zeer gebrekkig. Om gek van te worden. De inbouw van motoren voldoet zelden aan gangbare maritieme eisen. Al met al zit de recreatieve zeilsport vol tegenvallers en dure ergenissen…
Iets wat ik nooit had verwacht, de knoop van mn rolfokhuik is losgegaan, glad nylontouw, moet ook anders kan je het niet strak trekken, maar de wind wordt nooit moe, en door het eindeloos schavielen schuurdenben gaten in de fok , dus zes knopen erop !!!