Onderhoud & klussen

Elfstedentocht?

22:55

Winterklaar maken

We zitten er al jaren op te wachten. Een flinke portie ijs. Wanneer zeilen plaatsmaakt voor schaatsen en de Elfstedentochtkoorts weer opsteekt. Maar wat betekent een strenge winter voor de boot? Wanneer is hij voldoende winterklaar? De laatste jaren hebben we het hiermee niet zo nauw hoeven nemen, maar we moeten altijd voorbereid zijn op een periode van flinke kou. Controleer daarom vooral alle punten waar water doorheen loopt.

Voor de winter is het verstandig de motor winterklaar te maken en alle waterpunten af te tappen. Dat zijn er meer dan u denkt. Zet bijvoorbeeld alle afsluiters open, doe antivries in het toilet en maak het hele drinkwatersysteem leeg. Denk daarbij aan de watertank of tanks, de boiler, de kranen, de waterpomp en alle leidingen. Blaas alle leidingen goed door, zodat er zo min mogelijk water in blijft staan. Vergeet de doucheafvoer en de douche op het achterdek niet. En wellicht hebt u nog een losse douchezak in de bakskist liggen.

Maak de vuilwatertank goed leeg en controleer ook de bilge en de bilgepomp. En vergeet de waterscheider in de motor niet leeg te maken. Zorg dat er nergens meer water in de boot is.

Zet voldoende vochtvreters in alle ruimtes om het eventuele vocht op te vangen. Een kachel zou uitkomst kunnen bieden, maar op de meeste werven is het verboden om permanent een kachel in de boot te laten branden.

Boot in het water

Blijft de boot in het water? Neem om bevriezing van onderdelen te voorkomen dezelfde maatregelen als wanneer uw boot op de wal staat. IJs is niet meteen schadelijk voor de romp, zeker niet als u een rond-, s- of multiknikspant hebt. Deze rompvormen worden vanzelf omhoog geduwd. Een knikspant of een boot met een plattere bodem is lastiger. Het ijs zal de boot minder omhoog werken en kan de romp indrukken. Polyester kan daarbij minder hebben dan staal. U kunt dan beter regelmatig het ijs rondom de romp weghakken of een zogeheten defroster installeren. Riet of stro rondom de boot helpt ook, maar dan moet u dat neerleggen als er al een dun vliesje ijs ligt. Ook kunt u altijd overwegen de boot alsnog uit het water te laten halen. Als de werf tenminste nog ruimte op de wal heeft.

Of uw boot nu op de wal staat of in het water ligt, bij een vorstperiode of een periode van veel winterstormen is het aan te raden om regelmatig te kijken of alles nog goed gaat.

Antivries

Het is verstandig om antivries in die delen te gieten die tijdens een vorstperiode kunnen bevriezen. Bijvoorbeeld in de motor en in het toilet. Bedenk echter dat antivries slecht is voor het milieu en dat u de vloeistof na de winter zoveel mogelijk weer opvangt. Dit doet u door een puts onder de uitlaat te hangen als u de motor in het voorjaar weer start.

Moeilijker wordt het om de antivries in het toilet op te vangen; de afvoer zit immers onder water. U kunt de antivries wel opvangen als uw boot nog op de wal staat, maar dit is wat omslachtiger. Stop hiervoor een passend stuk slang in de aanvoer van het toilet. Zorg ervoor dat de slang goed klem zit. Stop het andere uiteinde van de slang in een puts met water en pomp het toilet door. Vang de antivries via de afvoer op in een andere puts en voer hem af.

 

Last modified: 22 april 2021
Sluiten