Nu het zeilseizoen begint moet de motor weer worden gestart. Dit is natuurlijk altijd spannend. Wanneer er problemen optreden kan de oorzaak met behulp van een gerichte storingsdiagnose vast worden gesteld. In een vijfdelige serie behandelen we iedere zondag een storingsprobleem. In dit tweede deel behandelen we een motor die niet aanslaat.
Storingdiagnose
De motor draait wel, maar slaat niet aan. Als de startmotor de dieselmotor op min of meer de gebruikelijke snelheid tornt, dan kan de inlaatluchtstroom geblokkeerd zijn. De kans is echter groot dat de oorzaak moet worden gevonden in de brandstoftoevoer. Draait de motor beduidend langzamer rond, dan kunnen er ook andere oorzaken zijn. Vindt u, met dit schema in de hand, de oorzaak niet, raadpleeg dan een specialist.
Oplossingen
Oorzaak 1 | De inlaatluchtstroom kan zijn geblokkeerd. |
Oplossing | Controleer de inlaatschelp op eventuele blokkades en maak deze vrij. Is de luchtfilter ernstig vervuild? Vervang hem. |
Oorzaak 2 | De uitlaatluchtstroom kan zijn geblokkeerd. |
Oplossing | Open de uitlaatafsluiter, voor zover aanwezig. Controleer (indien gemonteerd) ook het waterslot. |
Oorzaak 3 | Er is mogelijk onvoldoende brandstof. |
Oplossing | Controleer het brandstofpeil en vul bij tot het juiste niveau. Het kan nodig zijn het systeem te ontluchten. Volg hierbij de motorhandleiding. |
Oorzaak 4 | Er is voldoende brandstof, maar geen aanvoer. Er kunnen meerdere problemen zijn. |
Oplossing |
|
Oorzaak 5 | De startmotor draait langzamer dan normaal en slaat niet aan. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. |
Oplossing |
Tip: Probeer de tornsnelheid te verhogen door kortstondige vermindering van de compressie. Dit kan door de eventueel aanwezige kleplichters open te zetten. |
Oorzaak 6 | Is er iets mis met de compressie? |
Oplossing | Door een lek in de verbrandingsruimte boven de zuiger(s) kan er compressieverlies optreden en wordt de benodigde hoge temperatuur voor ontbranding van de diesel niet bereikt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Klepspeling is bij oude motoren eventueel met veel kennis en een voelersetje zelf te verhelpen, maar de overige oorzaken vragen om tussenkomst van een motorspecialist. Tip: Spuit, voorzichtig(!), een pufje ether, in de luchtfilter en doe een nieuwe startpoging. |
Tekst: Alfred Boer, Jan Verschuur en Hennie ten Dam
Foto: Volvo Penta
Tags: motor Last modified: 19 maart 2021
Als de startmotor trager draait dan normaal, zou ‘k eerst de batterijspanning (min 9.5 volt TIJDENS de het starten zelf) meten. Is deze OK, kijk dan de aansluitingspunten tss batterij en startmotor na. Zeker de bevestiging van de klemmen op de batterij durft te falen, de klem moet vooral diep genoeg op de pool zitten. Als de vereiste 9.5 volt niet bereikt is, dan kan u proberen de batterij eerst op te laden. Wees voorzichtig: een oudere batterij kan (explosief!)waterstofgas vrijgeven bij intensief starten, dus zorg voor voldoende verluchting én maak eerst de verbinding met de klemmen. Schakel dan pas de (druppel)lader aan. Vergeet niet dat bij gebruik van een snellader één batterijklem (best “-“) moet losgemaakt worden, om overspanning op de alternator te voorkomen!
Een te laag starttoerental zorgt dat de temperatuur van de gecomprimeerde lucht niet hoog genoeg is om de ingespoten diesel te laten ontbranden. Bij diesels is er een groot verschil tss direct ingespoten motoren en (oudere) indirect ingespoten motoren. de eerste soort hebben boven 5°C geen voorverwarming nodig, de tweede, de indirect ingespoten versie heeft altijd voorverwarming nodig. Een indirect ingespoten diesel krijg je met defecte gloeikaarsen soms aan de praat door lang te blijven starten, dus zonder “pauze”. Het spreekt voor zich dat dit een noodactie is! Starter en batterij slijten abnormaal snel door deze geforceerde startpoging.
Eigenlijk kan je voor een diagnose beter een schema opstellen, dat werkt handiger voor de leek, die dit schema kan bijhouden voor die ene keer dat z’n motor niet wil aanslaan.
Leuke site trouwens! Grtn Eddy
Mijn motor zegt soms uh, en vervolgens doet het niets. een tweede keer soms weer en een derde keer start die dan wel. Motor loopt als die draait als een zonnetje. de startmotor laten controleren, alles was prima in orde. de accu laten testen was, ook prima in orde. De massa aansluitingen gecontroleerd, ook dit allemaal up to date. de stroom van uit de accu blijkt 12.4 volt en met starten 9. volt. Zou dit een oorzaak kunnen zijn? Alleen dan de vraag, waar moeten dan verder zoeken? Tijdens starten wordt er natuurlijk veel stroom verbruikt, maar waarom tijdens een langere periode die dan even helemaal niet doet, lijkt er op of er geen voldoen spanning aanwezig is en het geluid van 1x uh, alleen is te horen en verder dus niets meer. Ik hoor graag wie mij hierbij kan helpen? Bij voorbaat dank, met vriendelijke groet, Piet Veerman