Nu het zeilseizoen begint moet de motor weer worden gestart. Dit is natuurlijk altijd spannend. Wanneer er problemen optreden kan de oorzaak met behulp van een gerichte storingsdiagnose vast worden gesteld. In een vijfdelige serie behandelen we iedere zondag een storingsprobleem. In dit tweede deel behandelen we een motor die niet aanslaat.
Storingdiagnose
Oplossingen
Oorzaak 1
De inlaatluchtstroom kan zijn geblokkeerd.
Oplossing
Controleer de inlaatschelp op eventuele blokkades en maak deze vrij. Is de luchtfilter ernstig vervuild? Vervang hem.
Oorzaak2
De uitlaatluchtstroom kan zijn geblokkeerd.
Oplossing
Open de uitlaatafsluiter, voor zover aanwezig. Controleer (indien gemonteerd) ook het waterslot.
Oorzaak 3
Er is mogelijk onvoldoende brandstof.
Oplossing
Controleer het brandstofpeil en vul bij tot het juiste niveau. Het kan nodig zijn het systeem te ontluchten. Volg hierbij de motorhandleiding.
Oorzaak 4
Er is voldoende brandstof, maar geen aanvoer. Er kunnen meerdere problemen zijn.
Oplossing
Staat de motorstopknop nog uitgetrokken? Druk deze in.
Zijn kranen en/of filters verstopt of afgesloten? Een vervuild Brandstoffilter dient te worden vervangen. Door langdurig gebruik van brandstof van inferieure kwaliteit kan residuvorming ontstaan, met herhaaldelijk verstopte filters tot gevolg. De tank grondig reinigen is dan de enige oplossing.
Werkt de eventueel aanwezige elektromagnetische brandstofafsluiter correct? Controle is mogelijk door hem direct aan te sluiten op de accu.
Ontsnapt er brandstof? Controleer de pompfilters en ontlucht het systeem.
Is de brandstofpomp kapot? Geef vol gas, draai vervolgens de verstuiver een beetje los en probeer de motor te starten. Blijft het resultaat uit, dan is de kans op een defecte brandstofpomp groot. Die vervangen is een specialistische klus, het vervangen van een verstuiver is eventueel zelf te doen.
Er kan een probleem zijn met de timing. Dit moet door een dieselmonteur worden opgelost.
Oorzaak 5
De startmotor draait langzamer dan normaal en slaat niet aan. Er kunnen meerdere oorzaken zijn.
Oplossing
Is de olie in je motor de juiste? Ieder type motor behoeft een bepaalde dikte olie. De correcte voor je motor vind je in de motorhandleiding.
Staan er te veel verbruikers aan? Zet enkele accessoires uit en doe een nieuwe startpoging.
Werken de gloeispiralen of de eventueel gemonteerde voorverwarming? De cilinderkop van een met voorverwarming uitgeruste motor moet warmer aanvoelen. Correct werkende gloeispiralen zorgen voor eenzelfde effect. Voelen ze koud aan, dan moeten ze vervangen worden.
Tip:Probeer de tornsnelheid te verhogen door kortstondige vermindering van de compressie. Dit kan door de eventueel aanwezige kleplichters open te zetten.
Oorzaak 6
Is er iets mis met de compressie?
Oplossing
Door een lek in de verbrandingsruimte boven de zuiger(s) kan er compressieverlies optreden en wordt de benodigde hoge temperatuur voor ontbranding van de diesel niet bereikt. Dit kan verschillende oorzaken hebben:
Onvoldoende smering in de cilinder, waardoor lucht ontsnapt langs de zuiger.
Te veel klepspeling
Versleten zuigerveren
Kapotte koppakking
Klepspeling is bij oude motoren eventueel met veel kennis en een voelersetje zelf te verhelpen, maar de overige oorzaken vragen om tussenkomst van een motorspecialist.
Tip:Spuit, voorzichtig(!), een pufje ether, in de luchtfilter en doe een nieuwe startpoging.
Tekst: Alfred Boer, Jan Verschuur en Hennie ten Dam