Nu het zeilseizoen begint moet de motor weer worden gestart. Dit is een spannend moment. Wanneer er problemen optreden kan de oorzaak met behulp van een gerichte storingsdiagnose vast worden gesteld. In een vijfdelige serie behandelen we iedere zondag een storingsprobleem. In dit eerste deel behandelen we een elektrisch probleem.
Storingsdiagnose
Je draait de contactsleutel naar de startstand, maar er gebeurt helemaal niets. Deze storing duidt bijna altijd op een elektrisch probleem. Vind je, met dit schema in de hand, de oorzaak niet, raadpleeg dan een specialist.
Oorzaak 1 | De plus of minkabel is mogelijk los van de accupolen, vooral voor aanvang van het seizoen. |
Oplossing | Smeer eerst wat zuurvrij vet op de accupool, sluit de kabel aan en zet hem vast. Doe een nieuwe startpoging. |
Oorzaak 2 | De hoofdschakelaar zit mogelijk niet in het contact, of staat niet in de goede positie. |
Oplossing | Controleer dit en doe een nieuwe startpoging. |
Oorzaak 3 | De accuspanning kan te laag zijn. |
Oplossing | Meet de spanning op de accupolen met een voltmeter. Is de spanning lager dan 12V, laad de accu of vervang deze. Doe een nieuwe startpoging.
Als de accuspanning te laag is, dan zal het startrelais achter elkaar klikken laten horen als de schakelaar in de startpositie wordt gedraaid. |
Oorzaak 4 | De accuspanning is goed en het startrelais klikt. Blijft de startmotor steken? |
Oplossing | De startmotor moet worden vrijgemaakt, een klap met de hamer werkt soms goed, of vervangen. Doe een nieuwe startpoging. |
Oorzaak 5 | Er is mogelijk sprake van spanningsverlies. |
Oplossing | Schakel een verbruiker in, bijvoorbeeld de navigatieverlichting. Doe een startpoging. Als de startmotor draait, maar de verlichting gaat zwakker branden, dan is er sprake van spanningsverlies.
Controleer de elektrische verbindingen (inclusief de massa-aansluitingen). Voelbaar warme contacten duiden op extra weerstand, veroorzaakt door corrosie. Reinig de contacten. Doe een nieuwe startpoging. |
Oorzaak 6 | De startschakelaar kan kapot zijn. |
Oplossing | Het controleren van de startschakelaar is mogelijk, maar vaak zo gevaarlijk dat wij het afraden. De krap ingebouwde motoren van tegenwoordig geven weinig ruimte om te manoeuvreren. Waar ben je met uw lichaamsdelen als de motor onverhoopt begint te draaien?
Toch doen? Overbrug de aansluitingen van accu naar schakelaar op het startrelais, bijvoorbeeld met een dikke draad of schroevendraaier. Draait de startmotor nu? Vervang de startschakelaar en of de bedrading. |
Oorzaak 7 | Is het startrelais kapot? |
Oplossing | Overbrug de aansluitingen van de accu naar de startmotor met behulp van een dikke draad of een schroevendraaier. Als de startmotor nu wel draait, dan is het relais defect. |
Oorzaak 8 | De startmotor krijgt voldoende spanning, maar draait niet. Hij is mogelijk kapot. |
Oplossing | Mechanisch gezien kan bijvoorbeeld de bendix versleten raken of vast komen te zitten. Werkt een klap met een hamer niet, dan is revisie, een ruilstartmotor of nieuw exemplaar onontkoombaar.
Een veelvoorkomend elektrisch probleem is de slijtage aan of het klemzitten van de koolborstels. Dit is relatief simpel op te lossen door het plaatsen van een set nieuwe. Tenslotte komt corrosie op de aansluitingen veel voor. |
Tekst: Alfred Boer, Jan Verschuur en Hennie ten Dam
Foto’s: Volvo Penta
Tags: motor Last modified: 19 maart 2021
Of de zekering is kaduk.
Pak de slinger en zwengel hem aan. Kleplichter niet vergeten te gebruiken bij het gang maken.
Neem de multimeter en loop het startcircuit systematisch na.
Is de accuspanning minimaal 12,5 volt?
Krijgt de contactschakelaar spanning?
En brandt het laadstroom lampje bij contact aan?
Krijgt het startrelais spanning?
Krijgt de startmotor zelf spanning bij het inschakelen van de startknop?