Prins Zelfverijking, Bootox of Wet Dream. De redactie van Zeilen heeft al vele (lichtelijk) afgrijselijke bootnamen langs zien komen. Het zou je maar gebeuren dat het droomschip dat je aanschaft ook zo’n bootnaam draagt. Hoog tijd om het aan te passen, alleen is dat niet altijd even gemakkelijk. Hoe zat het ook alweer?
I will name my yacht after you, honey, beloofde een Amerikaanse zeiler aan zijn vrouw (inmiddels ex). En dus voer hij rond op zijn boot After You. Fijn dat hij er zelf humor in ziet, maar als je een schip met een vergelijkbaar aparte naam wilt overkopen is het logisch dat je de naam verandert.
Het ritueel van Poseidon of Neptunus
Echter, volgens de legendes afstammend uit de tijd van de Oude Grieken brengt het ongeluk om een scheepsnaam te veranderen. Het is dus zaak om secuur te werk te gaan want eeuwig rondvaren op Viskus, First Love of Second Love kan vast ook weinig goeds opleveren. Ieder schip is bekend bij de Griekse god van de zee, Poseidon (of Neptunus bij de Romeinen). Daarom moet eerst de oude bootnaam gewist worden uit het geheugen van deze god. Dit doe je door alle verwijzingen naar de oude naam te verwijderen – op de boeg, maar wellicht ook op reddingsboeien en de spiegel. Breng de nieuwe naam nog niet aan boord.
Champagneflessen stukslaan niet altijd even makkelijk
Wanneer dit is voltooid, nodig je een aanzienlijke partij gasten uit en haal je minstens één fles champagne aan boord. Tijdens het doopritueel dient een vrouw de fles champagne stuk te slaan tegen de boeg of deze leeg te gieten over de boeg. Dit doet ze terwijl ze de volgende woorden uitspreekt: Ik doop u … en ik wens u en uw bemanning een behouden vaart.
Soms gaat het mis. Zo ook bij Prinses Beatrix. De champagnefles bleef heel toen hij de boeg raakte maar sloeg vervolgens kapot op de grond.
Bootnaam in Kadaster wijzigen
Naast het ceremoniële gedeelte, dient er ook een wijziging in het scheepsregister plaats te vinden. Is je boot ingeschreven bij het Kadaster, kun je het wijzigingsformulier invullen. “Het formulier ziet er heel complex uit,” vertelt een medewerker van het Kadaster aan de telefoon, “maar je hoeft slechts de gegevens van de eigenaar, het brandnummer, de veranderde scheepsgegevens en een handtekening in te vullen.”
De naam wijzigen bij het Kadaster is kosteloos. Als je schip niet in het Kadaster geregistreerd staat, kun je de wijziging van de scheepsnaam eenvoudig doorgeven bij het Agentschap Telecom. Dit doe je door te mailen of bellen, waarna je een formulier ondertekent en instuurt. Wederom kost dit geen geld.
Beeld: (c) Unsplash.com
Tags: bootnaam, scheepsdoop Last modified: 16 maart 2022
Het is wel netjes om de oude naam in de kiel aan te brengen of te schrijven.
Dan is de levensloop van het schip voor eventuele volgende eigenaren te volgen.
Beste redactie,
Is er ook een speciale ceremonie vereist om een schip, dat is hernoemd, haar oorspronkelijke naam weer terug te geven?
Giet eventueel de champagne of wat dan ook over in een fles die makkelijk breekt. Champagne flessen kunnne nogal wat druk aan en tenzij je kan richten op een ankerpunt, zijn ze zeer lastig te breken! En een niet geslaagde doop brengt ongeluk. Leeg gieten werkt altijd en is zeker aan te bevelen.
Dat het veranderen van de naam van een boot vroeger ongeluk bracht kan ik me voor de zeevaart van die tijd wel voorstellen. In de Gouden Eeuw ging een schip pakweg 5 jaar mee, met een beetje mazzel wat langer. Dus als je een schip overkoopt na 4-5 jaar en de naam verandert, wordt de kans steeds groter op ongelukken door ouderdom, niet door bootsnaam wisseling.
De wijziging bij het kadaster is inderdaad gratis. Wil je naar het buitenland dan moet je echter de zeebrief wijzigen bij het ILT, dat kost je 204 euro!
Heb je een AIS aan boord? Dan moet ook de naam hier ook in geherprogrammeerd worden.