Boten

Viermaster Santa Maria Manuela in Nederland

14:47

Santa Maria Manuela, een Portugese viermastschoener, is onderweg naar Nederland voor een interieurrenovatie. Naar verwachting komt het schip morgen, 15 september, aan in Boven-Hardinxveld, bij de werf van Da-Capo scheeps- en interieurbetimmering.

De gaffelschoener is een indrukwekkende verschijning; dankzij haar lengte van 67 meter en masthoogte van 37 meter is het één van de grotere Tall Ships. De Portugezen bouwden het schip in 1937 voor de kabeljauwvisserij rond Groenland en Newfoundland. Het schip maakte deel uit van de Portugese Witte Vloot, die zijn naam dankt aan de witte kleur van de schepen. In de Tweede Wereldoorlog was Portugal neutraal. Om een vergis-aanval van de niet-neutrale landen te voorkomen, verfde men een heleboel schepen wit. Santa Maria Manuela (SMM) is één van de vier schepen die nog over zijn van de Witte Vloot, en kreeg tussen 2007 en 2010 haar laatste grote opknapbeurt. Sinds die tijd doet ze dienst als trainings- en evenementenschip. Tweemaal deed ze mee aan SAIL Amsterdam, in 2010 en 2o15.

Luxe refit

Foto: Da-Capo

Da-Capo, een bedrijf dat gespecialiseerd is in scheepsbetimmering en interieurbouw, is eindverantwoordelijk voor de renovatie. Directeur en eigenaar Ron van Meeteren vertelt ons dat het project in eerste instantie bij D.K.S. lag. Ook zij zijn specialist in scheepsbetimmering, maar doen alleen kleinschalige projecten. Al snel werd duidelijk dat de renovatie van Santa Maria Manuela te groot zou zijn. In overleg met hoofdaannemer Deep Water Yachts kwam het project bij Da-Capo.

Van Meeteren: “Het uitgangspunt van de renovatie is meer luxe creëren zodat het schip meer en langere reizen kan maken. Het interieur is tien jaar oud en gedateerd”. Het schip heeft nu een donker, basic en kaal interieur: “Wij willen haar warmer, gezelliger en comfortabeler maken. We kiezen lichte en moderne kleuren, kunst en behang en er komt een tapijt met structuur”. Op die manier krijgt de schoener meer een cruiseschip gevoel. “Daarnaast vernieuwen we een heleboel dingen. We willen een nieuwe keuken, nieuwe badkamers en nieuwe hutten plaatsen. En dat alles met invloeden vanuit de Portugese kunst en cultuur, want in dat land liggen de wortels van de viermaster. En, ook belangrijk, de eigenaar is Portugees.

Niet door Rotterdam, wel door Dordrecht

Da-Capo BV (foto: Google Streetview)

De plannen en ontwerpen zijn goedgekeurd door de eigenaar en de hoofdaannemer. Van Meeteren: “De materialen zijn besteld. Volgende week vindt de eerste bouwvergadering plaats met alle betrokken partijen. De kapitein en de stylist zijn bezig de laatste puntjes op de i te zetten”. Eigenlijk is het nu alleen nog maar wachten op Santa Maria Manuela zelf.

Die is onderweg naar de werf. In eerste instantie zou ze via Rotterdam varen, maar omdat de draaitijden van de Erasmusbrug niet uitkwamen met de planning, viel de keus op de route via de Oude Maas, De Noord en de Beneden-Merwede. Woensdag komt er een loods aan boord van het schip, en zonder vertraging meert ze diezelfde dag eind van de middag of begin van de avond aan bij de werf.

Vijf maanden

“Als alles goed gaat zijn we medio maart 2022 klaar met de renovatie,” vertelt van Meeteren. Vijf maanden klinkt misschien kort voor zo’n operatie, maar daar draait hij zijn hand niet voor om: “We bouwen in eenzelfde tijdsbestek gerust een passagiersschip”. Er wordt wel rekening gehouden met eventuele vertraging. “We hopen van niet, maar het kan zomaar dat de materialen later zijn of dat er onverwachte dingen zijn die verholpen moeten worden”. Met dat laatste doelt de directeur van Da-Capo voornamelijk op de controle van het leidingwerk en de elektra. Dat wordt in de komende weken gedaan, en het is de vraag hoe goed die essentiële onderdelen nog zijn.

Tegen de tijd dat het schip klaar is, hoopt Van Meeteren een open dag te organiseren. “We begrijpen dat veel mensen een kijkje willen nemen. Dat kunnen we tegen die tijd misschien wel faciliteren”. Tot die tijd kun je via Facebook, Instagram en de website van Da-Capo op de hoogte blijven van het project. En als je het Tall Ship nu al wilt zien, is het een goed idee om woensdag een plekje langs de route op te zoeken. Met deze link volg je het schip.

Omslagfoto: Flickr, Fábio Pires

 

Tags: , Last modified: 16 september 2021
Sluiten