Boten

Proefvaart: Huzar 28

18:50

H28 Lift Keel 08“Ik kreeg een e-mail van de organisatie dat er buitenlandse pers in de buurt zou zijn rond deze tijd en ik dacht: ik breng mijn boot er gewoon heen.” Ik zit op de Huzar 28, een slank en modern jachtje, ontworpen en gebouwd door de Poolse Tymon Butkiewicz.

We zeilen op het meer van Lława, in het noordoosten van Polen. De meeste boten liggen al op de kant, maar Butkiewicz laat zich niet afschrikken. “Ik zeil gewoon door tot er ijs ligt. Maar nu staat er eigenlijk wel iets teveel wind voor deze boot.” Buiten staat een dikke windkracht drie met vlagen vijf. Op papier zou de boot het moeten kunnen hebben. “Maar, de huidige eigenaar heeft besloten om de 350 kilo zware bulb onder de kiel vandaan te halen.” Waarom is ook Butkiewicz een raadsel.

Creatief ontwerpen

De Huzar 28 is ontworpen als snelle weekendzeiler, maar de testboot doet meer denken aan een racebak. Door de hefkiel en de geringe breedte is hij nog te traileren. Daarom is ook de mast gemakkelijk strijkbaar – hij is met een druk op de knop door één persoon te strijken – en daardoor relatief kort. Om toch voldoende zeil te kunnen voeren is er een imposant grootzeil op de boot gezet: volledig doorgelat en uitgebouwd.

Om het roer minder diep te laten steken, maar toch onder helling voldoende roerwerking te houden, heeft Butkiewicz zijn creatieve geest aan het werk gezet. Het roer bestaat uit twee bladen, die ontspruiten uit één roerkoning. De bladen staan ten opzichte van elkaar in een hoek van dertig graden, dus vijftien graden ten opzichte van verticaal. “Dat is de optimale hellingshoek, zodat je altijd een roerblad optimaal in het water hebt. Het nat oppervlak is nagenoeg even groot als dat van een enkel blad”, legt Butkiewicz uit. Als ik hem wijs op de nadelen van extra tipwervels en andere onregelmatigheden als gevolg van het radicale ontwerp knikt hij instemmend. De ontwerper is zich bewust van de nadelen, maar hij acht ze ondergeschikt aan de voordelen: geringe diepgang en meer controle onder helling. “Nee, uitgebreide CFD-berekeningen (Computational Fluid Dynamics red.) passen niet in mijn budget.”

Goedkoop

De boot is uitgerust met Harken en Spinlock beslag, voorzien van een Seldén mast, een Furlex rolinstallatie en Jefa stuurinrichting. Allemaal gerenommeerde merken. Op sommige onderdelen, zoals de kabeldoorvoeren en de valstoppers, heeft Butkiewicz bespaard, maar dat verklaard niet de uitzonderlijke lage prijs van de standaard boot (de met opties volgestopte variant die wij zeilen is bijna twee keer zo duur) van maar 36.000 euro.

P1030558 kleinMarkant en sierlijk

De Huzar 28 is slank gebouwd; hij is maar 2,59 meter breed en 8,55 meter lang. Het vrijboord is laag en de opbouw subtiel. De verstaging grijpt aan in het gangboord. De open spiegel valt op doordat de lijn van de romp is doorgevoerd aan de kuipzijde van de spiegel. Doorgaans tekent een ontwerper daar een hoek. Het markante roer is vrij ver naar achteren geplaatst, waardoor het in rust gemakkelijk te zien is vanaf de steiger.

We varen uit met een enkel rif in de laminaatzeilen, maar besluiten vrij snel dat het ook zonder kan. Hoewel we veel helling hebben in de vlagen – waarom was die bulb er ook weer afgehaald – is het roer goed onder controle te houden. De boot loopt geen moment uit het roer. Op het roer voel ik een kleine weerstand, waar ik hem als het ware doorheen kan duwen. Dat zal het punt zijn waarop het loefroer het meeste weerstand ondervind. De hobbel heeft wat gewenning nodig, maar de controle is er niet minder om. We zetten het achterstag wat door voor de mastbuiging, zodat de top van het zeil open gaat staan. De vertraging van het achterstag is beperkt, maar onder deze omstandigheden houdt de boot het goed uit.

Toeren?

De kooi in de punt wordt gedomineerd door een (optionele) uitschuifbare boegspriet. Het interieur ziet er goed uit, maar is in termen van gezelligheid en gebruiksgemak niet om over naar huis te schrijven. De ruimte wordt verdeeld door schotten en de kielkast en de ruimte benedendeks is voornamelijk nuttig als u echt wilt slapen of behoefte heeft aan een toilet. De kiel wordt overigens elektrisch ingetrokken, zodat u met een druk op de knop de diepgang snel kunt verminderen. In een kooi onder de kuip is nog een slaapplaats. Kiest u voor een buitenboordmotor, dan worden dat er twee.

Links ontwerper en bouwer Tymon Butkiewicz.

Links ontwerper en bouwer Tymon Butkiewicz.

Meer trimmogelijkheden

Hoewel deze boot officieel niet als racer ontworpen is, lijkt hij daar veel op. Voor het uitgebouwde grootzeil – en voor wedstrijden – zou ik een grootschootoverloop geen overbodige luxe vinden. Ook de onderlijkstrekker heeft eigenlijk wat te weinig ruimte. Iets dat overigens net zo goed kan liggen aan de meetkunsten van de zeilmaker.

Conclusie na een half uur zeilen

De Huzar 28 oogt erg snel en racy, hoewel de ontwerper de boot ook heeft getekend als weekendzeiler. Voor de appendages zijn allerlei opties mogelijk. Dat maakt de boot arbeidsintensief, maar tegelijkertijd het potentiële verkoopgebied groot. De boot was tijdens de testvaart goed onder controle te houden en accelereerde snel, mede door het lage gewicht. Hij woog weinig, zo zonder de zware kielbulb. De snelheden die we haalden waren indrukwekkend. Ruime wind, zonder spi, haalden we 7,2 knopen, terwijl we aan de wind al ruim 5 knopen op de klok zagen. In het vlakke water was de boot goed te controleren. Of dat toegeschreven mag worden aan het roer is een nader onderzoek waard. De potentie als wedstrijdboot lijkt op het eerste gezicht groot en ik vaar dan ook graag nog een keer wat langer met de Huzar 28.

Specificaties Huzar 28

Lengte over alles (Loa): 8,55 m
Lengte waterlijn (Lwl): 7,70 m
Breedte (Bmax): 2,59 m
Diepgang: 1,90/0,80 m
Zeiloppervlak: 51 m2
Leeggewicht: 2,5 m3
Ballastgewicht: 1200 kg

Voor meer informatie kunt u terecht bij de Nederlandse dealer Drive to Sail (www.drivetosail.nl) of direct bij Huzar Boats (www.huzar-boats.com).

Tekst en Foto’s Marinus van Sijdenborgh

Last modified: 28 april 2021
Sluiten