Boten

Flying Junior, de boot die voor iedereen is

12:12

Dit jaar viert de Flying Junior haar 65ste verjaardag. Maar ondanks die respectabele leeftijd hoeft de allemansvriend van vier meter nog lang niet met pensioen.

Eind juli werd op de Gouwzee de FJ Worlds gevaren, het wereld­ kampioenschap voor de eenheids­ klasse. Er stond een flinke wind, maar daar zijn de FJ’s en hun bemanning prima tegen opgewassen. Hangend in de trapeze stoven de teams langs Volendam en haalden hier en daar een nat pak door een aanvaring met een flinke bos fonteinkruid. Veel van de bootjes werden bemand door kinderen en jongvolwassenen, maar ook ouders (en ouder) deden mee.

Voor iedereen

Zo ook Meike Brugman (17) en haar vader Carlo Brugman. Meike vaart al zes jaar in de FJ: “Op mijn elfde ging ik kijken bij een evenement waaraan mijn vader meedeed met zijn Flying Dutchman, de grotere broer van de FJ. Er waren ook FJ­wedstrijden en ik werd gevraagd om mee te varen.” Sindsdien reist de Brabantse familie Nederland en Europa door met een FJ op de trailer. Inmiddels heeft Meike flink wat ervaring opgedaan. Vader Carlo: “Tijdens de Worlds voer ik met onze jongste dochter in de achterhoede, maar Meike wist zesde te worden samen met haar stuurman, ondanks twee keer omgaan.”

Het intergenerationele plezier in de boten typeert de klasse. De FJ is een toegankelijke boot waarin zeilers hun eerste stapjes in het wedstrijdzeilen kunnen zetten. Maar ook als je het trapezevaren, spinnakeren en planeren al lang onder de knie hebt, blijft de boot leuk. Veel teams zijn gemixt, waardoor zeilers van elkaar leren en het stokje wordt doorgegeven.

Internationaal succes

Huib Osinga is al lange tijd met pensioen en heeft het zeilen opgegeven, maar hij is nog steeds nauw betrokken bij de klasse. Tijdens de Worlds jureerde hij. Osinga blijkt een wandelende encyclopedie als het gaat over de FJ. Sinds de jaren zestig zag hij van alles veranderen aan deze eenheidsklasse, waardoor het bootje steeds sneller werd en steeds leuker om te varen: “In de jaren vijftig tekenden Coen Gülcher en Uus van Essen de FJ, waarbij de neus van de Vrijheid en de kont van de Flying Dutchman (FD) als inspiratie dienden. De heren hadden een trainingsboot in gedachten voor de toen Olympische FD.” Het plakhouten bootje bleek een groot succes, en niet alleen bij wedstrijdzeilers. Osinga stond in de jaren zestig op de Hiswa en verkocht er tientallen per jaar, voornamelijk aan toerzeilers.

“Wie weet hoeveel er in Nederland nog rondvaren over de plassen en meren.” Het succes bleef niet onopgemerkt; al snel werd de FJ erkend als eenheidsklasse door het Watersportverbond. Niet veel later, eind jaren zestig, kreeg de FJ internationale erkenning als eenheidsklasse. De boten werden gebouwd van Nederland, Japan en Italië tot aan de Verenigde Staten, waar nog altijd scholieren en studenten wedstrijden met de boten varen. Osinga herinnert zich: “Tijdens Nederlandse wedstrijden was het niet ongewoon dat er bijna honderd FJ’s aan de start verschenen.”

Zeilen 11/2021

Waarom is het bootje zo leuk om te zeilen? Hoe kan het dat de FJ nog altijd een snelle boot is? En waarom is het type nooit uitontwikkeld? Je leest het allemaal in Zeilen 11/2021! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 24 november verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

Omslagfoto en foto: Laurens Morel en Marloes van der Haagen
Tekst: Joris Westerveld

Tags: Last modified: 22 november 2021
Sluiten