Aan boord

Boordnetwerk binnenstebuiten

Een inkijkje bij andere zeilers

08:37

In Zeilen nummer 04/24 lees je een uitgebreid artikel over boordnetwerken op verschillende zeilboten. Hieronder nemen we alvast bij twee zeilers een kijkje. Benieuwd naar het hele artikel en wat de andere zes zeilers precies aan boord hebben? Lees het magazine via deze link digitaal of in printversie.

Log, diepte, wind? Check. Gps? Check. Maar dan: plotter, tablet, ais, al dan niet geïntegreerd — de opties en mogelijkheden zijn eindeloos. Acht zeilers geven ons een inkijkje in hun boordnetwerk. “De vraag is niet langer: wat is er mogelijk, maar: wat wil je?”

De techniek staat niet stil. Ging het voorheen bij boordsystemen vooral over compatibiliteit of de keuze tussen SeaTalk en NMEA0183, intussen is er zo veel elektronica beschikbaar dat er voor iedere koppeling van netwerken wel een oplossing bestaat. Als je wilt, zijn alle data van alle sensoren aan boord beschikbaar op een plotter, app, pc of tablet. Ook het updaten van kaarten hoeft geen probleem meer te zijn: alle moderne apparatuur kan via (mobiel) internet de laatste gegevens downloaden. Wij waren wel benieuwd: hoe hebben jullie het geregeld aan boord? De verscheiden­heid blijkt groot, van ‘alles gescheiden’ tot ‘alles samen in één netwerk’, van de modernste commerciële systemen tot het ingewikkeldste knutselproject. Hoewel, knutsel­project? Ook doe-het-zelfsystemen lijken qua functionaliteit niet meer onder te doen voor de B&G’s, Garmins en Raymarines van deze wereld.

Boordnetwerken zeilboten

Organisch gegroeid en DIY

Hans Grul heeft op zijn 6,2 meter lange Jouet Sheriff TinTin bijvoorbeeld een “organisch gegroeid” boordsysteem: “Het hart van ons boordnetwerk is een Startracking wifi-multiplexer, bekend als Roosmux (naar de Nederlandse uitvin­der, red.). Deze is programmeerbaar en alle apparatuur, zowel SeaTalk als NMEA, kan erop aangesloten worden. De multiplexer maakt de data beschikbaar voor meerdere plotters, displays en tablets met Navionics en NV Charts voor navigatie. Mijn boot is gebouwd in 1969 en ik vind het leuk om met wat oudere apparatuur te werken. Daarom is het netwerk heel organisch gegroeid: ais erbij voor veiligheid, externe actieve luidspreker, een Navtex-ontvanger die ook op de Raymarine A50-plotter uit te lezen is, een extra plotter, wat extra ST40- schermpjes…

Ik maak alle verbindingen met Wago 221-aansluitklemmen zodat het flexibel blijft, en door de Roosmux werkt het allemaal samen. Het laten communice­ren van alle apparatuur was wel een uitda­ging, maar de huidige set-up is stabiel, flexibel aanpasbaar en bevalt erg goed. Ik houd de installatie overzichtelijk en houd aansluitschema’s en documentatie op orde. Belangrijke (veiligheids)systemen zijn redundant uitgevoerd; we hebben zelfs een kleine Garmin-plotter als extra. Er is niet veel meer wat ik nog zou willen aanpassen – misschien nog wat verfijningen in de pro­grammering zodat ik de stuurautomaat rechtstreeks vanuit de A50-plotter kan aansturen. Alhoewel: het updaten van de kaarten in die oude plotter wordt erg kost­baar, dus misschien moet ik die eens ver­vangen. Dan zal ik ook wel wat andere zaken moeten aanpassen, maar het net­werk is daar flexibel genoeg voor.”

Boordnetwerken zeilboten

Commerciële apparatuur voor een commerciële boot

De setup van August Sandberg is op Isbjørn, een Swan 48, een tikkeltje anders: “We hebben deze winter een grote update gedaan: de oude Raymarine-instrumenten en autohelm zijn vervangen door een complete set van Garmin, met verschillende multifunctionele displays, een kaartplotter, een forward scanning sonar, en een Pelagic autopilot. De radar en autopilot zitten niet in het netwerk. De reden voor deze keuze? Isbjørn vaart voor 59° North tochten op zee, met gasten die echt willen zeilen. De plotter zit dus binnen bij de navigatietafel; aan dek hebben we alleen instrumentendata. We gebruiken verder iPads waarop via wifi ook de ais- en gps-data binnenkomen. De sonar is handig omdat we veel bij Scandinavië varen: de rotsen zien we aankomen. We hebben vooraf goed nagedacht over de opzet. De basis is nog steeds de iPads, maar het is echt uitgebreid met de extra informatie op de nieuwe displays onder de buiskap. We hebben niet bezuinigd, maar bedacht wat we graag willen hebben en dat zit er nu ook allemaal in.”

Boordsystemen zeilboot

Zeilen 04/2024

Benieuwd naar de boordnetwerken van de andere zes zeilboten? Lees het magazine via deze link digitaal of in printversie. Wil je niet meer elke keer een los nummer bestellen maar ons blad elke maand als één van de eersten op de mat hebben? Word dan hier abonnee van Zeilen!


Tekst: Geert Folkertsma
Afbeeldingen: geïnterviewden

Last modified: 3 april 2024
Sluiten