Wereldzeilen

Hoe zit het met de notaris en het Kadaster?

Uit- en opnieuw inschrijven bij het Kadaster is goedkoper dan overnemen

17:51

Goed nieuws, je hebt een boot gekocht. Maar om een geregistreerd zeeschip over te nemen, moet je je zaakjes op orde hebben. Het regelen van alle benodigde documenten kan als een donkere bui boven je hoofd hangen na de aankoop van een schip. Zeilen zocht uit wat de rol van de notaris is en hoe het werkt met het overnemen van een Kadaster-registratie. Wat blijkt? De Kadaster-registratie overnemen met hulp van een notaris is duurder dan het schip uit- en opnieuw inschrijven.

Als het schip dat je koopt geregistreerd staat bij het Kadaster, heb je twee mogelijkheden. Je kunt het schip uitschrijven bij het Kadaster (of de verkoper dit laten doen) of je neemt de registratie over. De registratie neem je direct over met hulp van een notaris, of het schip wordt uitgeschreven bij het Kadaster en je schrijft het schip daarna weer in.

Uitschrijven bij het Kadaster

De teboekstelling is eenvoudig te beëindigen bij het Kadaster (‘doorhaling teboekstelling‘). Je zou ervoor kunnen kiezen om dit te doen als je geen plannen hebt om verre reizen met je zeilboot te maken. Bij de rechtbank Rotterdam vraag je een machtiging aan. Hiervoor moet je twee bewijsstukken aanleveren: het (gewaarmerkte) document ‘Eigendomsinformatie Schip’ en het (gewaarmerkte) document ‘Hypotheekinformatie Schip’. Per document kost dit €16. Ook onderteken je het formulier ‘Doorhaling teboekstelling schip’. Vervolgens wordt te teboekstelling beëindigd en staat je boot niet langer geregistreerd in de openbare registers.

Overnemen Kadaster-registratie met notaris

Mocht je wel van plan zijn om op langere zeilreizen te gaan, kan het handig zijn om een Kadaster-registratie te behouden. Dit omdat je hiermee een nationaliteitsverklaring en een zeebrief kan aanvragen waarmee je gemakkelijker verre havens binnenkomt. Echter, het overnemen van de teboekstelling kost meer geld dan het uitschrijven.

Als een schip geregistreerd staat en je wilt de registratie over laten zetten op jouw naam, dien je een notaris in te schakelen. Deze kan de Kadaster-registratie wijzigen en maakt een akte van levering op. De koopovereenkomst wordt (als er geen jachtmakelaar tussenzit) meestal door de verkoper en koper in elkaar gezet. De notaris maakt een akte van levering, checkt of er hypotheek op het schip rust, of de belasting is betaald en loopt de verschillende partijen na. Ook geeft de notaris de gewijzigde registratie door aan het Kadaster.

Je betaalt de notaris €600 tot €1100 voor deze diensten, waarvan de notaris €137 aan het Kadaster overmaakt voor het overzetten van de registratie. Bovenop de genoemde bedragen komen nog de kosten voor het aanvragen van de zeebrief (€183) en de nationaliteitsverklaring (€192). Dit geld gaat naar de Inspectie Leefomgeving en Transport welke deze documenten kunnen leveren.

Foto (c) Rob Bonte

Zonder notaris toch een Kadaster-registratie

Echter, er is nog een optie. Je kunt het schip uitschrijven bij het Kadaster en daarna weer opnieuw inschrijven. Dan is er geen notaris nodig en bespaar je een paar honderd euro. Een nieuwe teboekstelling kost je €460. Daarbovenop komen nog wel de aparte kosten voor de zeebrief en nationaliteitsverklaring, maar de salariskosten van de notaris vallen weg. Ook is het een langer proces; de wachttijd voor de verschillende documenten en het verwerken van de teboekstelling bedraagt ongeveer acht weken.

Let op: mocht je voor deze laatste optie kiezen, is het belangrijk dat je je documenten goed op orde hebt. Op de koopovereenkomst moeten ‘natte’ handtekeningen staan (d.w.z. met pen). Ook moet er een betaalbewijs aangeleverd worden, zoals een bankafschrift, of de originele bijlbrief. Tot slot vul je het formulier ‘Aanvraag registratie pleziervaartuigen voor een pleziervaartuig dat korter is dan 24 meter‘ in en stuur je een gewaarmerkte kopie van je paspoort of identiteitskaart mee.

Omslagbeeld: (c) Klaas Wiersma

Tags: , Last modified: 6 april 2022
Sluiten