Ro 330

08:52

Conclusie

Het concept van een cruiser-racer heeft iets van een hybride. Luxevoorzieningen ten behoeve van de toervaart zijn in feite strijdig met de vereisten voor het racen. Ook de Ro 330 ontkomt niet helemaal aan het hinken op twee gedachten. Voorzieningen als een Maindropsystem, met lazyjacks en een luxueuze hardhouten betimmering met weelderige kussens, stroken niet met de wedstrijdvereisten. Omgekeerd is een tweepits kooktoestel, het ontbreken van een boiler in de standaarduitvoering toch niet te verdedigen tegenover de luxebehoefte van het toerende deel van de relatie. Nochtans betreffen deze laatste verwijten voorzieningen, die makkelijk tegen een eenvoudige meerprijs aan te vullen zijn.

In het ontwerp zijn Barracuda Yacht Design en Ronautica er in geslaagd een balans te vinden tussen snelheid en luxe. Het interieur oogt chic, maar blijft modern en racy en de boot zal met een betere set zeilen met een goede bemanning nog voor verrassingen kunnen zorgen op de wedstrijdbanen voor de amateurs. Het lijkt ons een heel goede, snelle en aantrekkelijke boot.

Ernstig vinden we de kritiek op de ventilatie en het ontbreken van een anker in de standaarduitvoering. Het laatste is vreemd: je zet bij een zeilboot toch ook niet de mast op de accessoireslijst? Maar dit leed beperkt zich tot mopperen op een onhandige calculator die vanwege verkoopargumenten de basisprijs wil drukken en 397 euro extra rekent. Moeilijk ligt het met het ontbreken van geforceerde permanente ventilatie. Natuurlijk is alles mogelijk, ook het bijplaatsen van ventilatoren, maar enig inzicht in de kosten ontbreekt omdat hierin niet op de accessoires is voorzien.

Tenslotte de prijs. De aanduiding 330 suggereert een 33-voeter dus een boot van 10 meter. Maar het zijn Spaanse voeten en de boot is maar 9,62 meter lang. Het is dus eigenlijk een 32 voeter. Daarbij constateren we dat een aantal voorzieningen, die we langzaamaan als basis beschouwen op een schip van die lengte ontbreken, we noemen een drie- of vierpits kooktoestel met oven, een elektrische koelinstallatie, een boiler met een heetwatersysteem, walstroom met acculader. We hebben het hier niet over luxe, zoals we in de standaardluxeprijs berekenden, maar over basisvoorzieningen die we meestal standaard aantreffen. Met een europrijs van 91 mille is de Ronautica 330 echt niet goedkoop.

Specificaties

Titel
Balans tussen comfort en snelheid
NummerJaargang
042002
Merklogo
MerkType
Ro 330onbekend
Testomstandigheden
Westeinder, Wind W1/2
Fotograaf-foto
Tekening
OntwerpBouw
Barracuda Yacht DesignRonautica
Leverancier NederlandLeverancier Belgie
Combinauticonbekend
Lengte rompLengte waterlijn (Lwl)
onbekend8.37
RompmateriaalBreedte romp (Bmax)
Polyester3.24
KielsoortDiepgang Standaardkiel
Vinkiel1.65 / 2.10
DiepgangWaterverplaatsingBallast (Kielgewicht)Masthoogte boven waterlijn
onbekend3.8145014.75
Aandewinds zeiloppervlakBijgeleverde zeilen
58.2Grootzeil, rolgenua
IJPE
onbekendonbekendonbekendonbekend
MotormerkMotortypeMotorvermogenMotortoevoeging
Volvo PentaMD202020onbekend
Inhoud brandstoftankInhoud watertankInhoud vuilwatertank
53150onbekend
DoucheHuttenSlaapplaatsenSlaapplaatsen maximaal
onbekendonbekendonbekendonbekend
Stahoogte bij luikStahoogte bij hoofdschot
onbekendonbekend
Prijs vanafPrijs-vanaf-toevoegingStandaardluxeprijsStandaardluxeprijs-toevoeging
90699onbekend116369onbekend
Specificatietoelichting

De Standaard-luxeprijs dient voor prijsvergelijking. In deze prijs zijn alle extra’s berekend die sommige importeurs in hun standaardpakket aanbieden. Doorgaans zult u dus goedkoper uit zijn dan in de standaard-luxeprijs berekend. In deze test zijn alle schepen uitgerust met een driekleuren- toplicht, dieptemeter, log, heteluchtverwarming, spinnakeruitrusting met extra lieren, vaste giekneerhouder, grootzeilhuik, fokrolreefinrichting, fok en grootzeil, motor boven de 35 pk met klapschroef, zeewaterpomp, ankerbeslag op boeg, elektrische ankerlier, geleverd in Nederland, getuigd.

Last modified: 28 maart 2011
Sluiten