Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

Innovatieve sluisdeur wint Ingenieursprijs 2014

20:33

vernufteling_sluisdeurenIngenieur Hans van Stralen van het ingenieursbedrijf Royal Haskoning DHV heeft met zijn innovatieve sluisdeurconcept de Vernufteling 2014 gewonnen. Deze prijs wordt jaarlijks tijdens de Dag van de Ingenieur uitgereikt door het Koninklijk Instituut van Ingenieurs (KIVI) voor het meest innovatieve idee dat technologisch geavanceerd is en bovendien economische en maatschappelijke waarde heeft. Van Stralen denkt dat het Rijk 50 miljoeneuro  kan besparen op het geplande onderhoud en de vernieuwing van in totaal 52 sluizen tot aan 2040. Een andere genomineerde, het zeilende vrachtschip van het Greenheart Project, kreeg een eervolle vermelding van de jury.  

Boogconstructie
In Nederland kennen we een paar typen sluisdeur. Bij de ene constructie draaien twee schotten scharnierend vanaf de kademuur naar elkaar toe en vormen een punt naar het hogere waterniveau toe. De andere bestaat uit een roldeur die vanuit de wal naar de overkant schuiven. Bij nog een andere constructie schuiven de deuren tot boven de scheepvaart. De constructies voldoen, maar volgens van Stralen kan het beter. Hij ging uit van de ideale boogvorm voor gelijkmatige krachtenverdeling, maar dit bleek praktisch onuitvoerbaar. Daarop kwam hij met een oplossing van vier scharnierende delen die samen de vorm van een boog benaderen. Niet alleen wordt de druk op de sluisdeur hierdoor gelijkmatiger verdeeld waardoor er met minder materiaal gebouwd kan worden, er blijft ook meer ruimte over in de kolk. Zo wordt sluiscapaciteit vergroot. Bovendien wordt het gebruik van hardhout -dat minder krachten kan hebben dan staal – ook bij grotere sluizen weer aantrekkelijk, omdat de krachten beter verdeeld worden. Een groot voordeel hiervan is dat hout minder onderhoudsgevoelig is dan staal, dat elke vijftien jaar geconserveerd moet worden.

Last modified: 19 maart 2014
Sluiten