Navigatie

Papieren zeekaarten bijwerken, hoe doe je dat?

12:00

(c) Ministerie van Defensie

Elektronische zeekaarten worden steeds beter en betaalbaarder. Toch is vertrouwen op elektronica op het water niet zonder risico. Om die reden zijn papieren zeekaarten nog steeds een goed en veilig idee. Maar dan moet je ze wel regelmatig bijwerken, want je kaarten actueel houden hoort bij goed zeemanschap. Een vervloekte klus of juist een aangename manier om je zeilgebied te leren kennen? Met deze tips kom je er makkelijk doorheen!

Hydrografische dienst

Een papieren zeekaart is verouderd vanaf het moment dat ze geprint wordt. Boeienposities, wrakken, lichten, stroom- en getijgegevens, milieuzones en vaaraanwijzingen; alles verandert. De hydrografische dienst verzamelt, analyseert en verwerkt die informatie de hele tijd door. Om tot een juiste karteringen te komen wisselen hydrografische diensten van verschillende landen informatie met elkaar uit. Engeland (met Admiralty en UKHO) en Nederland spelen hierbij van oudsher een voortrekkersrol.

Berichten aan Zeevarenden

Voorbeeld van een BaZ

Wekelijks worden er updates uitgegeven, genaamd Notice to Mariners (NtM), in Nederland bekend als Berichten aan Zeevarenden (BaZ). Dat gebeurt op een internationaal gestandaardiseerde manier, zodat het leesbaar is voor zeelieden over de hele wereld. Uit die berichten haal je de informatie die je nodig hebt om je kaarten bij te werken. Afhankelijk van wie je kaart heeft uitgegeven, kun je online via een database de berichten opvragen per kaart (hieronder enkele links). De Nederlandse hydrografische dienst maakt een groot deel van de internationale papieren kaarten samen met Groot-Brittannië (te herkennen aan het dubbele logo). Daarom kun je ze zowel bijwerken met de Nederlandse Berichten aan Zeevarenden als met de Engelse Notices to Mariners. De bekende 1800-serie, die populair is in de pleziervaart, kun je enkel met de BaZ bijwerken.

BaZ en NtM worden wekelijks uitgegeven. Ze worden gekenmerkt door een specifiek volgnummer en een jaargetal. Je kan ze opvragen per week of per kaartnummer. Hier vind je de Berichten aan Zeevarenden (BaZ), en hier vind je de UKHO Notice to Mariners (NtM). Andere kaarten zijn meestal gebaseerd op de informatie van de UKHO, zoals bijvoorbeeld de kaarten van Imray. Zij geven correcties uit onder de benaming ‘Norie’s Bulletin of Corrections’.  NV Charts stuurt je de correcties voor je papieren kaarten via email, nadat je geregistreerd bent.

Verbeterbladen

Soms zijn de veranderingen te groot om te worden getekend, bijvoorbeeld na de plaatsing van een windmolenpark of een nieuwe brug. Dan worden er verbeterbladen uitgegeven. Bij de UKHO heet dat een ‘block’. Dat is een stuk kaart die je uitknipt en op je kaart plakt. De verbeterbladen zijn ook te vinden op de websites, vaak met specifieke print-instructies, zodat ze in het juiste formaat op je kaart belanden.

T- en P-berichten

Sommige correcties worden gemarkeerd met een T (Temporary) of een P (Preliminary). Dat zijn tijdelijke correcties, die je in potlood op je kaart noteert. Soms worden zulke correcties later doorgevoerd als permanente correcties.

Tracings

Een tracing is een hulpmiddel om een correctie sneller op de juiste positie te vinden. Je print ze uit op transparant papier en legt ze over je kaart heen. Meestal is een tracing overbodig, maar het kan handig zijn wanneer je ingewikkelde correcties moet tekenen. Tracings zijn niet beschikbaar voor de 1800-serie.

Wat heb je nodig?

(c) Sanne Van Giel

  • Een pen: Correcties met een 0,18mm pen en violette inkt zien er meteen erg professioneel uit. De UKHO heeft lange tijd de vulpen van Rotring aanbevolen, maar die droogt makkelijk uit. Andere ‘fineliners’ kunnen ook werken. Violette inkt maakt de correctie duidelijk zichtbaar op de kaart. Gebruik geen rood; alles in die kleur verdwijnt wanneer je ‘s nachts onder een rode lamp je kaart bekijkt.

  • Een potlood: Voor het markeren van de posities en de T- en P-berichten.

  • Een parallel liniaal of navigatiedriehoek: Voor het plotten van de correcties op de kaart.

  • Sjablonen: Optioneel, maar handig, netjes en tijdbesparend. Zo is een metaalzaagblad van 14 tanden/inch het perfecte sjabloon voor het tekenen van een onderwaterkabel. Een cirkelsjabloon is dan weer ideaal om bijvoorbeeld radarbakens te tekenen. Voor wie ook moeite heeft om andere symbolen na te tekenen bestaat er een speciale tekenmal voor kaartcorrectie.

  • Een lijst van de symbolen. De meeste hydrografische diensten geven die symbolen-lijst uit in kaart nummer 1. Bij de Britse Admirality is dat nummer 5011. Bij kaarten voor de pleziervaart kunnen de symbolen afwijken en staan ze wel eens op de achterflap van de kaart. In deze handleiding van de Zeezeilvereniging werden de belangrijkste symbolen opgenomen.

Hoe ga je te werk?

  • De correctienummers schrijf je linksonder of in de correctielijst

    Papieren kaarten updaten is niet moeilijk, maar je moet er wel wat geduld voor hebben. Om niets over het hoofd te zien kun je best systematisch te werk gaan. Maak een lijst van alle kaartnummers die je wil bijwerken. Ga dan na of je de laatste edities hebt van de kaarten die je wil bijwerken. Zo niet, ga dan iets anders doen. Een mooie lampenkap van je kaarten vouwen bijvoorbeeld.

  • Bezit je wel de laatste edities, ga dan op zoek naar de correcties voor elke kaart. Corrigeer één kaart tegelijk.

  • Begin met het doornemen van de correcties. Soms moet je een bepaald symbool toevoegen en enkele correcties later alweer schrappen. Als je dat op voorhand opmerkt blijf je van een hoop werk gespaard. Je moet wel nog steeds het bijhorende correctienummer noteren.

  • Plaats na elke correctie het bijbehorende nummer links onderaan de kaart, of in de aparte correctielijst (1800-serie). Noteer eerst het jaar, gevolgd door het nummer van de wijziging. Om de jaargetallen en correctienummers van elkaar te onderscheiden onderstreep je het jaargetal, of schrijf je het iets groter dan het correctienummer.
  • Teken altijd in volgorde, beginnend met de oudste correctie en eindigend met de jongste.

  • Het is handig wanneer de kaarten ook nog leesbaar blijven voor je bemanning. Teken dus zo duidelijk mogelijk, maar niet te groot.
  • In de correctie-omschrijvingen kom je vijf termen tegen: Insert (toevoegen), amend (aanpassen), replace (vervangen), move (verplaatsen) en delete (verwijderen). Voorbeelden daarvan zie je hieronder:

    Insert: Invoegen

    Replace: Vervangen

    Delete: Verwijderen. Kras het niet weg maar trek er twee streepjes over.

    Amend: Aanpassen

    Move: Verplaatsen. Teken een bolletje op de nieuwe plek en trek er een pijltje naartoe

 

Meer weten?

In de video’s van Admiralty TV vind je gedetailleerde informatie over het corrigeren van kaarten.

Meer informatie over de BaZ lees je in deze brochure van de Dienst der Hydrografie Koninklijke Marine.

Toch meer interesse in elektronische kaarten? Herlees het artikel ‘De wereld achter zeekaarten’ dat verscheen in Zeilen 03/2019, of schijf je in voor de webinar ‘Digitaal navigeren (verdieping)’ op 17 februari 2021.

Elke maand een blad vol vaartips en uitleg? Word dan abonnee van Zeilen!

Titelfoto: (c) Ministerie van Defensie

Tags: , , , , Last modified: 19 april 2021
Sluiten