Promo

‘Een onvergetelijke ervaring’

Op reis met Stad Amsterdam

13:00

De Clipper Stad Amsterdam werd 25 jaar geleden gebouwd als werkgelegenheidsproject voor jongeren met afstand tot de arbeids markt. Sindsdien vaart dit 76 meter lange, dwarsgetuigde tallship met 2200 vierkante meter zeil over de wereldzeeën. Stap aan boord voor een nieuwe zeil ervaring: van luxe cruise door het Caribisch gebied tot oceaan oversteek of zakelijk event op volle zee. Na een wereldreis van twee jaar komt de Clipper deze maand weer thuis. Vier mooie verhalen over een bijzondere reis.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Rederij Clipper Stad Amsterdam

‘Op wacht op de boeg: het beste podium van de wereld’

Martijn Heitbrink en Peter Middelkoop staken samen
drie keer de oceaan over met Stad Amsterdam. Tijdens
de laatste reis voeren ze in 28 dagen van Hawaï naar
Tokio.

Martijn: “Het gevoel dat je krijgt tijdens zo’n oversteek is ongeëvenaard. De zee ziet er elke dag en nacht weer anders uit en de sterrenhemel is immens. Je hebt 360 graden horizon en bent ver verwijderd van land. E-mail, telefoontjes, deadlines en targets zijn ineens niet meer relevant.” Peter: “Gedurende ruim drie weken leef je met elkaar in een mini-maatschappij. Als passagier draai je mee in dewacht en ben je onderdeel van een geoliede machine.


Het leven aan boord is overzichtelijk; je komt vanzelf in een prettig soort ritme. Als er ’s nachts een zeilwissel moet plaatsvinden, is iedereen daarbij. Dat wil je niet missen. Je staat dan met elkaar aan touwen te trekken en zeilen weg
te halen of hijsen. Er is een grote loyaliteit naar elkaar en de vaste bemanning.”
Martijn: “Als je wilt, kun je tijdens je wacht allerlei taken vervullen. Van aan het roer staan tot in de mast klimmen om de zeilen te zetten of op te bergen. Het mooiste onder deel van de wacht vind ik op de uitkijk staan voor op de boeg. Dat is het beste podium van de wereld. Je staat er alleen of soms met een maatje te turen in de verte terwijl het schip door de golven snijdt. Als het hard waait en er zijn golven, kijk je zo een paar meter de diepte in.”
Peter: “Als je geluk hebt zie je dolfijnen voor het schip uit zwemmen. Tijdens onze Atlantische oversteken hebben we er een hele hoop gezien. Hoogtepunt was wel toen er een keer ’s nachts lichtgevende algen in zee dreven. Een groep van vijftien dolfijnen zwom daardoorheen en trok met hun vinnen een lichtspoor voor de boeg. Ik heb nog nooit zo’n mooi natuurverschijnsel gezien.”
Martijn: “Op mij heeft de storm van windkracht tien de meeste indruk gemaakt tijdens onze eerste overtocht met Stad Amsterdam in 2014. Als het schip naar beneden zakte in een golfdal en je keek achterom, keek je tegen een muur van water van zo’n 18 meter op. Op zo’n moment besef je hoe uitzonderlijk het is wat je aan het doen bent. Wat ook heel bijzonder is om met zo’n prachtig schip iconische plekken aan te doen zoals Tokio en Miami. Als we daar de haven uitvoeren en zwaaiden naar mensen op de wal die bewonderend toekeken, voelde het bijna koninklijk.”

‘Een luxe cruise is pure verwennerij’

Gerard van den Hoven maakte een aantal meerdaagse reizen met Stad Amsterdam. In 2023 organiseerde hij met het schip een
privécharter voor vrienden, ter ere van zijn zeventigste verjaardag.

De tiendaagse reis die ik met 21 vrienden en familie maakte aan boord van Stad Amsterdam was een aaneenschakeling van hoogtepunten. We hebben een rondje vanuit Sint-Maarten gevaren. Als ik één onvergetelijk moment moet kiezen, dan is dat de barbecue op een van de eilandjes die we aandeden. De crew bracht ons met bijboten naar de kant. Daar stond in de branding een
van de bemanningsleden met een zilveren dienblad met vruchtensapjes op ons te wachten. Op het strand waren tafels, stoelen en parasols neergezet en de chef-kok bereidde enorme kreeften. Ik had gevraagd of ze mijn lievelings-gin
uit Leiden wilden serveren. De fles stond al voor me klaar bij de bar op het strand. Het was perfect: heerlijk eten en drinken en goed gezelschap, met uitzicht op Stad Amsterdam die voor anker lag in de azuurblauwe zee.
Tijdens een charter als deze mag je meehelpen, maar het hoeft niet. Je wordt bijvoorbeeld niet ingedeeld in wachten. Ik vind het altijd leuk om actief bezig te zijn en sta graag af en toe achter het stuur, of help mee tijdens een overstag
manoeuvre om de zeilen van de ene naar de andere kant te brengen. Dat is bij dit schip een hele klus. Normaliter staat er steady windje in de Carieb, maar tijdens onze reis stond er overdag te weinig wind. Om die reden zeilden we vooral ’s nachts. Overdag gingen we dan voor

anker bij verschillende eilanden of vlak bij Sint- Maarten. Dan bracht de bemanning ons met tenders naar de kant en had je een paar uur de tijd om de omgeving te verkennen, als je daar zin in had. Eén keer regelde de bemanning een bus en hebben we een toer gemaakt over het eiland Virgin Gorda. De service
tijdens een luxe cruise als deze is uitzonderlijk. Je wordt echt in de watten gelegd. Dat zit in het lekkere eten en drinken, maar ook in de persoonlijke benadering van de bemanning. Toen we aan boord kwamen, kenden ze ons allemaal bij naam, dankzij de foto’s die ik ze had gestuurd van mijn gezelschap. Ze wisten na één dag of iemand ’s ochtends het liefst thee, cappuccino of een espresso
dronk. Stad Amsterdam is een luxe schip. De hutten zijn ruim en hebben airconditioning. Dat maakt het verblijf aan boord prettig. Mijn vrienden hebben het nog steeds over deze reis.”

‘Zoeken naar de balans tussen gastvrijheid en avontuur’

Marleen van Moorsel werkt sinds 2021 als hospitality manager aan boord van Stad Amsterdam. De ene keer levert ze service van het hoogste niveau, de andere keer is de sfeer meer ongedwongen.

Ze serveert driegangendiners onder de sterrenhemel van de Cariben, maar ook gewoon kopjes koffie tijdens een oversteek. Marleen van Moorsel is
verantwoordelijk voor de gastvrijheid aan boord van Stad Amsterdam: van het eten en drinken tot het welzijn van crew en passagiers. De balans tussen gastvrijheid en avontuur is wat dit schip volgens haar zo uniek maakt. “De ene reis varen we met gasten langs tropische eilanden en draait alles om finesse:
persoonlijke service, gastronomische diners en prachtige zeilmomenten door het diepblauwe water. De volgende trip maken we een oceaanoversteek van een paar weken, zoals van San Francisco naar Tokio, en draaien de gasten
mee in de wachten. Dan wordt er gezeild, en is de sfeer informeler.”
Onder haar hoede werken de koks, de huishoudelijke hulp en een wisselend team van service verlenende bemanningsleden. “We opereren in een dynamische omgeving waar plannen soms per minuut veranderen, afhankelijk van het weer of de koers.” Het is steeds zoeken naar balans. Hoe bied je topservice op een schip dat continu beweegt en waar de golven soms over het dek slaan? Gastvrijheid betekent soms op hoog niveau gerechten serveren, maar ook: iemand troosten die zeeziek is of luisteren naar een persoonlijk verhaal.”

Veel passagiers komen niet alleen voor het zeilen. “Sommige gasten stappen aan boord op een kruispunt in hun leven. Dit schip biedt een prachtige plek om afstand te nemen van het dagelijks leven. We hebben geen bereik en weinig
internet. Het is bijzonder hoeveel mensen hun verhaal met je delen.”
Marleen zelf is geen onbekende op zee. “Ik ben opgegroeid met zeilen. In 2000 bezocht ik SAIL Amsterdam en keek ik met grote ogen naar de Stad Amsterdam toen zij in de vaart ging.” Hoewel ze zelf geen officiële wachtdiensten draait,
probeert ze actief betrokken te zijn bij het zeilen. “Ik vind het interessant om te leren hoe de navigatie werkt en luister graag mee met de kapitein en bemanning.” De mooiste zeilreis? Daarover hoeft ze niet lang na te denken.
“De oversteek van Boston naar de Azoren in 2022. De wind was perfect, de zeilen stonden strak, en we haalden snel heden van ruim 11 knopen. De kapitein had van tevoren gezegd: ‘We gaan voor een record.’ En iedereen, van de bemanning in de kombuis tot de crew en passagiers aan dek, ging ervoor. Alles klopte.”

‘Een blinde jongen klom helemaal de mast in’

Rolf Schrama, Diversity & Inclusion Specialist bij Van Lanschot Kempen, organiseerde met Stad Amsterdam een reis voor dertig jonge ren. Hij zeilde mee als begeleider

In oktober 2023 stapten dertig jongeren tussen de 18 en 27 jaar in IJmuiden aan boord van Stad Amsterdam voor een zeiltocht van elf dagen naar Porto. Het regende pijpenstelen en de eerste dagen waaide het windkracht 8.
Een beproeving voor de jonge bemanningsleden. Van de dertig deelnemers hadden er tien een beperking. Rolf: “Er voer een blinde jongen mee, een meisje met MS, een jongen met autisme en iemand met het Ushersyndroom.

De jongeren kwamen bovendien uit verschillende sociale klassen. Maar ondanks de verschillen tussen hen vormden ze al gauw een hecht team.” De jongeren werden verdeeld over drie groepen. “In het begin hadden ze misschien bepaalde vooroordelen over elkaar. Maar gaandeweg zag je hoe ze steeds beter oog kregen voor elkaars kwaliteiten. Als je iemand met een beperking
op de juiste plek zet op een schip, valt de beperking weg en ontstaat er een team dat optimaal functioneert. Zo hing een gezonde jongen over de reling omdat hij zeeziek was, en loste de blinde jongen hem af om de zeilen te hijsen.”
Op dag één had iedereen zijn telefoon weggelegd; op de oceaan is toch geen bereik. “Dat zorgde er ook voor dat de jongeren elkaar goed leerden kennen. ’s Avonds speelden ze braille-Rummikub met elkaar en vertelden ze verhalen over
hun leven. Zo groeiden ze naar elkaar toe en leerden ze dat iedereen iets met zich meedraagt, groot of klein. Toen ze van boord stapten, waren ze trots op zichzelf en elkaar.” De deelnemers leerden gaandeweg rekening te houden
met elkaar. “Als een van de wachtleden oververmoeid was, zeiden ze tegen hem of haar: ‘Ga maar even een nacht goed slapen, dan ben je morgen weer fris.’ Ze snapten ook dat je iemand die nachtblind is, niet ’s nachts aan het werk moet
zetten. Allemaal waardevolle lessen voor de jongeren, maar ook voor de vaste bemanning.” Toen op een ochtend eindelijk de zon doorbrak, zaten alle deelnemers samen op het achterdek. Iemand speelde gitaar, de rest zong mee.
“Een van de jongeren die blind is, klom op een gegeven moment helemaal naar
boven in de mast terwijl de anderen hem stonden aan te moedigen. Toen hij weer naar beneden kwam, had een van de meiden tranen in haar ogen, zo ontroerd was ze. Bij aankomst in Porto was iederee euforisch: ondanks de zware omstandigheden hadden ze met elkaar het schip zeilende gehouden.”

Open schip tijdens SAIL Amsterdam

Eind augustus is Stad Amsterdam terug van een twee jaar durende wereldreis.
Als toetje neemt het schip deel aan SAIL Amsterdam, waar het als vlaggenschip
de vloot zal aanvoeren bij aankomst. Tijdens SAIL is het schip dagelijks
geopend voor publiek (tussen 10.00 en 12.00 uur) . De crew leidt je graag rond!

Wil jij het ook meemaken? Zeil in 2026 mee met de Stad Amsterdam – als gast, als teamlid, of als ontdekker van je eigen horizon. Boek jouw reis via stadamsterdam.com en beleef het zelf – met of zonder zeilervaring.

Last modified: 24 July 2025
Sluiten