Nieuws

Poolse V60 Bank BPH rond de wereld zonder stoppen

Terwijl de grote meerrompers de wonden likken na technische mankementen, vertrok woensdag 18 februari de V60 Bank BPH vanuit het Franse Benodet voor een poging als eerste volledig bemande monohull non-stop rond de wereld te zeilen. De veel rappere Mari-Cha IV heeft al aangekondigd volgende winter rond gaan, dus als je niet de snelste bent, moet je de eerste zijn…

11:41

Terwijl de grote meerrompers de wonden likken na technische mankementen, vertrok woensdag 18 februari de V60 Bank BPH vanuit het Franse Benodet voor een poging als eerste volledig bemande monohull non-stop rond de wereld te zeilen. De veel rappere Mari-Cha IV heeft al aangekondigd volgende winter rond gaan, dus als je niet de snelste bent, moet je de eerste zijn…


De oude Assa Abloy in een nieuw jasje, vlak na de start bij Benodet. (foto: Thierry Martinez)
Het ontbrak er nog aan. Na een solo monohull record (Michel Desjoyeaux), een solo multihull record (Francis Joyon) en een bemand multihull record (Bruno Peyrons Orange) komt er binnen drie maanden ook een bemand monohull record. Tenminste, als het aan de Poolse schipper Roman Paszke en zijn bemanning ligt. Afgelopen woensdag vetrokken ze onder ideale omstandigheden naar het zuiden, op weg naar de noordoost passaat. Het doel is om binnen 90 dagen weer terug te zijn.


Paszke is een vooraanstaand Pools zeiler, die tijdens grote internationale evenementen naam heeft gemaakt. In 1997 won hij met het Amerikaans-Poolse team de Admiral’s Cup aan boord van MK Cafe (nu in Nederlandse handen). Tijdens The Race in 2000 was hij schipper aan boord van de Poolse catamaran Warta Polpharma (ex-Commodore Explorer).


De V60 Bank BPH is de oude trainingsboot van Assa Abloy. Het team kocht ook de oude wedstrijdboot van het Volvo Ocean Race syndicaat, die momenteel ter promotie van de campagne in de haven van de Poolse stad Warsaw ligt afgemeerd. De Poolse bank hoopt, door zich te verbinden aan deze zeilcampagne, zich in de schijnwerpers te zetten met het oog op de toetreding van Polen tot de Europese Unie.

Voordat de boot klaar was voor vertrek is hij sterk verbouwd. De V60 is oorspronkelijk ontworpen voor een verblijf aan boord van maximaal 30 dagen, de langste VOR-etappe. Hoewel de bemanning nu uit 10 in plaats van 12 personen bestaat, verblijven ze drie keer zo lang aan boord. Gewichtsbesparing was dan ook essentieel bij de voorbereiding voor deze tocht. Het is aannemelijk dat naarmate de reis vordert en de voorraden voedsel en brandstof op raken, Bank BPH steeds sneller zal varen.


Momenteel vaart Bank BPH ter hoogte van de Canarische Eilanden.

Last modified: 4 september 2007
Sluiten