Boten

Nieuwe Supermaxi R88 zeilt eerste wedstrijd

17:18

rambler 88 uit het waterNew England Boatworks, een jachtwerf in Portsmouth (VS), heeft een nieuw Supermaxi-jacht gelanceerd. De Rambler 88 is ontworpen door Juan Kouyoumdjian en in opdracht van  George David gebouwd. De bouwers melden dat de Rambler 88 is ontworpen om alle monohulls in het wedstrijdcircuit te verslaan. Toch bestaat er rondom veel twijfel over deze claim gezien de geringe lengte van de supermaxi. Op dit moment vaart Rambler 88 haar eerste wedstrijd in Florida.

Tussenmaatje

De maximale toegestane lengte van de Maxi-klasse is 100 voet. De winnaar van de Rolex Sydney Hobart Race Wild Oats XI heeft dan ook exact deze lengte evenals de nieuwe Comanche die tweede werd in race. Ook de voorganger, Rambler 100, die in 2011 nog haar kiel verloor tijdens de Rolex Fastnet Race en nu rondvaart onder de naam Perpetual Loyal kreeg de maximale dimensies binnen de supermaxi-klasse. De 88 voets Rambler 88 is eveneens te groot voor de Mini Maxi-klasse waar de maximale lengte 72 voet bedraagt. Maar waar de nieuwe boot wat betreft eindoverwinningen op gezeilde tijd tussen wal en schip lijkt te vallen, is de verwachting dat de verrekende zeiltijd haar als winnaar zal aanwijzen.

10846317_10152695023628598_2319534002972927586_nRoer van Bultrugvin

Opvallend kenmerk aan de romp is de extreme kim die niet alleen vrijwel tot aan de boeg doorloopt, maar voor de mast ook een aanzienlijke breedteverschil in de romp overbrugt. Hiermee brengt de ontwerper, die ook wel bekend is door de Volvo Open 70’s van ABN-AMRO en de IMOCA Open 60 Hugo Boss, twee duidelijke voordelen van verschillende rompvormen bijéén. In lichte omstandigheden zorgt de scherpe boeg net boven de waterlijn voor extra weinig vormweerstand en daarboven geeft het extra volume voorin veel drijfvermogen, waardoor de boeg zoveel mogelijk vrij blijft van de golven. Ook de roerebladen zijn niet onopgemerkt gegaan op de verschillende zeilfora. De relatief korte roeren hebben de vorm van de bultrugvin gekregen om het gemis aan lengte te compenseren. De theorie luidt dat hierdoor bij hoge snelheden de stroming rondom het blad minder snel zal losbreken dan bij vlakke roerbladen waardoor de boot minder snel uit het roer zal lopen. Ook raakt het roer dat aan loef hangt nu minder vaak het water, hetgeen weer minder weerstand veroorzaakt.

De eerste grote meting met andere Maxi’s en supermaxi’s zal de Transatlantic Race 2015 zijn, waarbij Comanche ook meedoet. Wij zijn alvast benieuwd naar deze ongetwijfeld spectaculaire krachtmeting. Hier ziet u een promofilmpje van de nieuwste Supermaxi:

Last modified: 28 april 2021
Sluiten