Nieuws

Jonge gezinnen moeten markt bevolken

Er is een positieve trend te zien in de watersport. Alleen de doelgroep moet nog geïnteresseerd worden, dit blijkt uit een studie van het Duitse watersportverbond.

14:16

In de jaren ’70 en ’80 lukte het om jaarlijks 2,5% tot 3% van de bevolking geïnteresseerd te krijgen in de watersport. De laatste jaren is dit getal gedaald naar 1% tot 1,5%. Hierdoor is de gemiddelde leeftijd in de watersport gestegen tot 56 jaar. De potentiële doelgroep voor toekomstige ontwikkelingen ligt in de leeftijdsgroep van 25-40 jaar.

 

Uit de studie kwam ook naar voren dat er een grote belangstelling is voor kleinere boten. De gewenste afmetingen zijn 5,5 bij 8,5 meter, de helft van de zeilboten valt hier buiten. De Duitse bouwer Hanse Yachts AG heeft aangegeven trailerbare zeilboten op de markt te brengen. Zo wordt er tegemoetgekomen aan de wens van jonge gezinnen, zij willen namelijk een betaalbare en kleinere boot.

 

Het aanbod van boten is groter dan de vraag, hierdoor is de prijs gedaald. Dit is een goede aanleiding om de aanschaf van een boot te overwegen. Vooral gebruikte boten worden aangeboden voor een gunstige prijs. Ondanks de goede berichten reageren ondernemers nog wat negatief, meer dan de helft denkt dat de markt zich niet beter zal gaan ontwikkelen de komende tijd.

 

Over het algemeen zijn er dus goede berichten, maar nog niet iedereen is overtuigd. Het komende jaar zullen dalende prijzen en nieuwe scheepsontwerpen ervoor moeten zorgen dat de markt weer opbloeit, en dan vooral onder jonge gezinnen.

Foto: ANP

Last modified: 26 november 2009
Sluiten