Nieuws

Groeiende Maxfun25-klasse heeft eerste Nederlands kampioen

Marco van Driel van de MXTC mag zich sinds 7 september de eerste Nederlands kampioen Maxfun25 noemen. Het Watersportverbond heeft de klasse dit jaar erkend als officiële eenheidsklasse en dus kon er een Nederlands kampioenschap gezeild worden op het Haringvliet.

13:44

In een spannende serie van zeven wedstrijden met veertien boten kwamen de trainingsmaatjes Marlow, geschipperd door Jan Pieter Botman en MXTC uit op een gelijk aantal punten.
Matsuru, Max My Day en Sodaclub, de naaste concurrenten, hadden teveel punten gemorst tijdens de serie om mee te strijden om de eindoverwinning. Een boot-tot-bootrace tijdens de achtste wedstrijd zou de beslissing brengen.

Al vanaf het voorbereidingssein van de laatste race dansten MXTC en Marlow als een pasgetrouw stel om elkaar heen, geen oog hebbend voor de rest van het veld. Sodaclub, gestuurd door Walter Geurts, rondde als eerste de boventon met MXTC geplakt op zijn spiegel. Marlow volgde op één scheepslengte. Hij volgde MXTC als een schaduw naar de benedenton. Daar maakte de stuurvrouw Lianne Sijm van de Marlow handig gebruik van het gaatje dat MXTC liet vallen. Maar de gewonnen scheepslengte bleek onvoldoende. Bij de boventon pakte MXTC de koppositie om deze niet meer op te geven.

“Echt gaaf,” zegt Jan Pieter Botman terugblikkend, “Die laatste race was puur matchracen. Voor de race hadden we zitten rekenen wat we moesten doen. De Matsuru van Gwijn Hagenaars kon ons nog bedreigen, maar maakte een valse start. Dus konden wij ons richten op de MXTC. Het was echt nek-aan-nek met nog geen bootlengte verschil.” Marco van Driel pakte de titel met 14 punten; Botman werd tweede met slechts 1 punt meer. De Belg Hagenaars werd derde (25 punten).

Het is niet vreemd dat het Nederlands kampioenschap zo’n spannende apotheose kreeg. De eenheidsklasse bestaat pas drie jaar, maar kan zich verheugen op een groeiende populariteit. Vorig jaar streden er slechts elf boten om deze prijs. Bij elk evenement op de wedstrijdkalender worden dat er meer. Ook onze zuiderburen hebben de klasse ontdekt en varen nu met twee boten mee aan de top. Elke uitgeschreven wedstrijd dit jaar telde ten minste tien boten.
Maar behalve het aantal boten in de vaart (21) stijgt ook het niveau van de klasse. “Als je nu een verkeerde gennakerdrop doet, lig je gelijk vijf plaatsen naar achter, dat was vorig jaar wel anders,” zo meldt Nijs van der Mei van de MXTC. Elk jaar komen er dan ook steeds meer ambitieuze teams bij die trainingsarbeid en zeilplezier op dit racemonster weten te combineren.

De founding father Maarten Voogd is uiteraard enthousiast. Gevraagd naar de progressie van de klasse is hij hoopvol: “Ik ben benaderd door een aantal teams uit verschillende klassen, gerenommeerde zeilers die allemaal serieus geïnteresseerd zijn in deelname, en dat is te begrijpen als je bedenkt dat het een betaalbare en snelle boot is. Een leaseconstructie maakt de boot bijzonder goed te financieren, ook voor mensen met een klein budget. Daarnaast doen de klassenorganisatie en de klassensponsor Alfa Romeo er alles aan om de kosten binnen de perken te houden.”

Meer informatie over de Maxfun25 klasse: www.maxfun25.com

Last modified: 7 september 2006
Sluiten