Nieuws

Golding redt Thomson in Zuidelijke Oceaan

Alex Thomsons droom om in drie jaar aan drie rond-de-wereld races mee te doen is aan diggelen. Vanochtend pikte zijn landgenoot Mike Golding hem op van zijn gehavende boot. Gisteren meldde Thomson al structurele problemen met de kantelkiel van zijn Hugo Boss. De geslaagde reddingsactie vond plaats 1000 mijl ten zuidenoosten van Kaapstad, tijdens de eerste etappe van de Velux 5 Oceans. Thomson liet zijn boot achter tussen de golven van de Zuidelijke Oceaan.

14:45

Alex Thomsons droom om in drie jaar aan drie rond-de-wereld races mee te doen is aan diggelen. Vanochtend pikte zijn landgenoot Mike Golding hem op van zijn gehavende boot. Gisteren meldde Thomson al structurele problemen met de kantelkiel van zijn Hugo Boss. De geslaagde reddingsactie vond plaats 1000 mijl ten zuidenoosten van Kaapstad, tijdens de eerste etappe van de Velux 5 Oceans. Thomson liet zijn boot achter tussen de golven van de Zuidelijke Oceaan.


Thomson aan boord van zijn Hugo Boss in betere tijden. (Foto: World Wide Images)
Thomson besloot vannacht dat de falende kantelkiel de veiligheid van zijn Open 60 in gevaar bracht. Het ding zwierde ongehinderd van stuurboord naar bakboord, nadat de bevestiging van de hydraulische vijzels die de kielkop bewegen, was afgebroken. Er was een storm op komst en Thomson vreesde dat het slingerende gevaarte de boot zou beschadigen en lek zou slaan. Hij riep de hulp in van Mike Golding, die 7 uur verderop zeilde. Die keerde terstond om, om zijn landgenoot te redden. Om ongeveer half zeven GMT vanochtend meldde Mike Golding vanaf zijn Ecover dat hij niet langer alleen aan boord was. Alex Thomson was aan boord en de reddingsactie op volle zee geslaagd. Al liep niet alles op rolletjes.


Golding: “We hebben gewacht met de eigenlijke actie tot de zon op was. Het was erg, erg eng. Er stond maar 20-25 knoop wind, maar Alex moest in het reddingsvlot stappen. Ik was erg nerveus. Ik was bang dat ik het reddingsvlot, met Alex er in, door de golven uit het oog zou verliezen. Toen kreeg ik ook nog problemen met mijn keerkoppeling. Ik rende de hele tijd van boven naar beneden om gas bij te geven of gas terug te nemen. Tijdens de vierde poging kreeg ik ‘m eindelijk langszij. Ik ben opgelucht dat hij aan boord is. Het eerste wat ik tegen hem zei, was geloof ik ‘welkom aan boord’, of zoiets.”


Golding vervolgt nu de race naar Fremantle. Het is Thomson niet toegestaan hem mee te helpen, zodat het een soloprestatie blijft. In Fremantle zal Golding een redress aanvragen, een tijdvergoeding die in de uitslag van deze etappe wordt meegenomen. Voor Thomson zit de race er op. Hij zal moeten wachten tot zijn nieuwe Open 60 klaar is, die wordt rond april volgend jaar afgeleverd.


Interview:
Yachting World sprak vanochtend met Thomson via satelliettelefoon. Beluister het interview.
http://www.ocvision.co.uk/cms/av/pro/10525.mp3 


Video:
Bekijk de video waarin Thomson de schade meldt aan zijn kiel, ga naar: http://www.at-racing.co.uk/racecentre/video/videos.asp?id=5

Last modified: 4 september 2007
Sluiten