Actueel

SP80 en Syroco racen naar het wereld-snelheidsrecord

15:00

(c) SP80

Het wereld-snelheidsrecord op het water staat al acht jaar op naam van de Australiër Paul Larsen. In November 2012 pinde hij het record  vast op 65,45 knopen met zijn Vestas Sailrocket II. Daar komt binnenkort wellicht verandering in. Twee teams, het Franse Syroco en het Zwitserse SP80, werken elk aan een boot die de snelste ter wereld moet worden. Wie wordt volgens jou de snelste?

Syroco

Syroco, een maritiem technologische startup onder leiding van de Franse kitesurf-kampioen Alex Caizergues, werkt in Marseille aan een zeilboot die 80 knopen moet halen. De gelijkenis met de traditionele zeilboot is ver te zoeken: De raceboot bestaat uit een zwevende capsule met één foil, voortgetrokken door een kite. Een eerste recordpoging komt er begin 2022. Binnenkort wordt er al wel een kleinere, radio-bestuurbare replica getest. Bekijk hier het concept:

SP80

De SP80 is een project dat in 2019 is gestart door drie afgestudeerden van de École Polytechnique Fédérale de Lausanne, een prestigieuze Zwitserse technische school, die ook haar ontwikkeling ondersteunt. Hoewel het uiterlijk lijkt op het concept van Syroco, wordt in dit geval de centrale capsule niet boven het water getild, maar scheert het over het oppervlak met behulp van twee foils.

Supercavitatie

Een van de grootste uitdagingen voor snelle boten is cavitatie. Dat is een fenomeen waarbij het water rond een bewegend object, onder bepaalde snelheidsvoorwaarden, gaat koken. Hoge snelheden verlagen de waterdruk bij dat object plaatselijk sterk, waardoor de druk plaatselijk daalt en het water al bij een veel lagere temperatuur gaat koken. De gasbellen die daarbij ontstaan, imploderen weer bij drukverhoging. Dat brengt een schokgolf teweeg die weerstand geeft en de snelheid naar beneden haalt.

“Cavitatie is een van de redenen waarom het voor conventionele boten zo moeilijk is om sneller dan 40 à 50 knopen te varen”, vertelt SP80 co-founder Mayeul van den Broek in dit artikel aan CNN Travel. “Het lijkt een beetje op het proberen doorbreken van de geluidsbarrière met een vliegtuig.” Supercavitatie is de oplossing. Dat is een gecontroleerde vorm van cavitatie die reeds wordt toegepast bij bepaalde torpedo’s en propellers. Daarbij omhult een bubbel het object in het water, waardoor het zich sneller kan voortbewegen.

Meer dan een stunt

Terwijl SP80 zich enkel focust op het wereld-snelheidsrecord, gaat het bij Syroco om meer dan enkel een snelheidsstunt. De bedoeling is om via Syroco maritieme innovaties de wereld in te sturen die ook op industriële schaal kunnen worden toegepast. Zo kan de verzamelde data en kennis over supercavitatie volgens hen bijdragen tot minder emissie in de scheepvaart.

Formule 1 op het water?

Wat dat zal opleveren is nog even afwachten, maar ondertussen speculeert men al over de mogelijkheid van een nieuwe tak in de watersport; een soort Formule 1 op het water, waarin supersnelle, hightech zeilboten het tegen elkaar opnemen. Reden genoeg om deze projecten in de gaten te houden!

Lees meer op de websites van Syroco en SP80.

Herbekijk hier de beelden van Vestas Sailrocket II, de snelste boot ter wereld!

Titelafbeelding (c) Syroco

Tags: , , , , Last modified: 8 februari 2021
Sluiten