Reisverhalen

Sailors for Sustainability: Klimaatactie in Kopenhagen

09:00

Lucipara2 in Amaliehaven

Ivar Smits en Floris van Hees zeilen samen naar Australië. Niet rechtstreeks, want onderweg bezoeken zij duurzame projecten om deze wereldkundig te maken, zodat iedereen ervan kan leren. Maandelijks schrijven zij speciaal voor jou over een duurzame oplossing.

Lucipara2 in Amaliehaven

Eenzaam en met de rug naar ons gekeerd, zit de kleine zeemeermin op haar rots. Als wij om vijf uur ’s ochtends langs haar heen de stad binnenvaren, is ze even voor ons alleen. Over een paar uur zullen hordes toeristen uit bussen en cruiseschepen gewapend met selfiesticks dringen om zichzelf met hét beeld van Kopenhagen te fotograferen. Wij komen met een ander doel. Het stadsbestuur van Kopenhagen heeft ambitieuze duurzame doelstellingen. In 2025 wil het namelijk de eerste CO2-neutrale hoofdstad ter wereld zijn. Wij zijn benieuwd wat de stad doet om dat voor elkaar te krijgen.

Voorrang voor voetgangers, fietsers en ov
Wanneer we de Christianhaven naderen, gebeurt er iets merkwaardigs. We zien een dubbel rood licht op een brug die niet op onze kaart staat. In de veronderstelling dat we door de nieuwe brug moeten om bij de haven te komen, zoeken we een aanlegplek. Vlak naast de brug zien we een nieuwe steiger. Afmeren en slaap inhalen, dan gaan we later wel door die brug. Maar helaas, nog geen drie uur later wekt de havenmeester ons met hard gebonk op het dek. We blijken in de gloednieuwe Amaliehaven te liggen. Direct cash betalen alstublieft! Half slaperig en een beetje overdonderd rekenen we af. Later die dag trekt onze stemming bij als blijkt dat de Christianhaven nogal smal en behoorlijk vol is. Net als de Nyhaven, midden in het toeristische centrum. Onze huidige plek is zo gek nog niet. Vanuit Amaliehaven gaan we op onderzoek uit.

Nieuwe fietsersbrug Nyhavn

De brug blijkt pas enkele weken geleden geopend te zijn. Zij verbindt de west- met de oostkant van de stad en is alleen toegankelijk voor voetgangers en fietsers. Een soortgelijke brug is twee kilometer verderop gepland. Het stadsbestuur voorziet verdere groei in het fietsverkeer en stimuleert die ook. Betere infrastructuur staat daarbij centraal. Fietsen wordt zo sneller en veiliger, en dus aantrekkelijker.

Floris bij elektrische fietsen

Al snel kunnen we de verleiding niet weerstaan om ook op de fiets te stappen. Op elektrische deelfietsen zoeven we over “greenways”. Deze paden zijn aangelegd om forensen een snelle en veilige fietsverbinding naar het centrum te bieden. De verkeerslichten hebben zelfs ‘groene golven’, en op sommige plaatsen zijn autorijbanen vervangen door brede fietspaden. De drukte op de fietspaden getuigt van het succes van de aanpak. We voelen ons thuis tussen al die fietsers.

Auto uit, metro in
Emil Damgaard Grann bevestigt onze bevindingen. Hij woont in Kopenhagen en is analist bij Sustainia, een toonaangevend adviesbureau voor duurzaamheid. Enthousiast vertelt hij wat er nog meer in zijn stad gebeurt: ‘Ook uitbreiding van het openbaar vervoer heeft prioriteit. Er worden twee nieuwe metrolijnen aangelegd. Met deze verdubbeling van het aantal metrolijnen wil de stad
de bewoners stimuleren vaker de auto te laten staan’. Als we later op het centrale plein van Kopenhagen een gigantische bouwput aantreffen, ervaren we hoe rigoureus deze maatregelen zijn.

Energiecentrale en windturbines in de stad
Ook een andere grote bron van CO2-uitstoot wordt aangepakt: de verwarming. Kopenhagen zet onder andere in op biomassa en afvalverbranding als alternatief voor steenkool. De hitte die bij de verbranding vrijkomt, verwarmt bedrijven en huishoudens. De Deense hoofdstad heeft het meest uitgebreide stedelijke verwarmingsnetwerk ter wereld.

Vlakbij de havens zijn de gemeentelijke windturbines te zien. Mede dankzij deze windturbines produceert Kopenhagen nu een aanzienlijk deel van haar elektriciteitsbehoefte uit windenergie. Veel bewoners zijn aandeelhouder hierin, de stad verdient er ook aan en heeft plannen om nog eens honderd windturbines te plaatsen.

Heringerichte straat Kopenhagen

Van ambitie naar daden
Terwijl we koers zetten naar Zweden zijn we onder de indruk wat Kopenhagen al heeft gedaan om haar CO2-voetafdruk te verminderen en de stad leefbaarder en duurzamer te maken. Natuurlijk valt er nog veel te verbeteren en zijn (nog) niet alle aspecten van het openbare leven verduurzaamd. Toch bewijst Kopenhagen dat het heel goed mogelijk is om als gemeente een ambitieuze klimaatdoelstelling na te streven en het beleid daarop aan te passen. Welke stad volgt?

Meer informatie? Klik hier [http://j.mp/SfSCopenhagen] voor ons uitgebreide Engelstalige artikel en de video.

Tags: , , Last modified: 17 maart 2021
Sluiten